چشم‌انداز انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا از نگاه گاردین؛ بی‌ثبات و غیرقابل پیش‌بینی

تهران- ایرنا- روزنامه انگلیسی «گاردین» با اشاره به محبوبیت پایین «جو بایدن» و «دونالد ترامپ» در نظرسنجی‌های انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری این کشور، به بررسی دلایل این امر پرداخت و ضمن بی‌ثبات دانستن چشم‌انداز حاکم بر این رویداد سیاسی، هرگونه پیش‌بینی زودهنگام درباره نتایج این انتخابات را بی‌اساس ارزیابی کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، این رسانه انگلیسی با اشاره به فرصت ۶ ماهه باقی مانده تا یکی از مهم‌ترین انتخابات تاریخ آمریکا، ‌رویدادهای ناگهانی از جمله پس لرزه های همه گیری جهانی، حمله ۶ ژانویه به ساختمان کنگره ایالات متحده، ‌تصمیم دادگاه عالی آمریکا برای پایان دادن به حق سقط جنین و جنگ‌های اوکراین و غزه را به عنوان رویدادهای تاثیرگذاری نام برد که می تواند به انتخابات پیش رو در این کشور شکل دهد.

گاردین نوشت: ترامپ ‌در میانگین نظرسنجی‌های ملی، با حدود ۱.۵ درصد برتری از بایدن پیشی گرفته است. این آمار کاهش حدود ۶ درصدی نتایج بایدن نسبت به روز انتخابات ۲۰۲۰ را نشان می دهد و این در حالی است که ترامپ در ایالت‌های نوسانی تاثیرگذار، برتری دارد. بررسی ها نشان می دهد که اقلیت قابل توجهی از رای دهندگان سیاه پوست، لاتین تبار و آسیایی - آمریکایی از او فاصله گرفته اند.

این گزارش اقتصاد را اولویت برتر رای دهندگان آمریکایی معرفی و اضافه می کند: با این که بایدن از محرک‌های اقتصادی و بسته‌های زیرساختی برای افزایش تولیدات صنعتی استفاده کرده، اما تاکنون تایید و رضایت کمی از سوی رای‌دهندگان دریافت کرده است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رای‌دهندگان معتقدند در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، وضعیت بهتری داشتند. بنابراین تورم بالا می تواند برای بایدن گران تمام شود.

تصویر غیرممکن پیروزی بایدن

در این گزارش با اشاره به نقاط ضعف بایدن در سیاست خارجی آمده است: حمایت نظامی دولت آمریکا از اسرائیل در جنگ غزه، انتقاد شدید برخی از دموکرات‌ها از فقدان تلاش دولت برای آتش‌بس را به دنبال داشته است. این در حالی است که تشدید اعتراضات دانشجویی در مورد جنگ در غزه نیز می‌تواند به تلاش او برای انتخاب مجدد لطمه بزند؛ چرا که جمهوری‌خواهان به دنبال نمایش تظاهرات‌های عمدتاً مسالمت‌آمیز دانشجویان به‌عنوان فعالیت های خشونت‌آمیز و یهودی‌ستیز هستند. رسانه‌های راست‌گرا به امید ایجاد تفرقه در میان دموکرات‌ها و ترویج ناکامی دولت بایدن در کنترل هرج‌ومرج ملی به این اعتراضات می پردازند.

لری جیکوبز، مدیر مرکز مطالعات سیاست و حکومت در دانشگاه مینه‌سوتا، با اشاره به بالا بودن تورم در آمریکا، تصویر پیروزی بایدن را به دنبال به هم ریختن ائتلاف دموکرات‌ها به ویژه پس از گسترش تجمعات دانشجویی ضد اسرائیلی و واکنش شدید آمریکایی های عرب تبار به جنگ غزه، غیرممکن دانست.

گاردین در بخش دیگری از این گزارش شرایط نامناسب نامزد جمهوری‌خواهان را این گونه توصیف کرد: ترامپ در حالی سومین تلاش خود برای راه یابی به کاخ سفید را پیش می برد که نسبت به سال‌های ۲۰۱۶ یا ۲۰۲۰ خطرناک‌تر و افراطی‌تر شده است. وی نامزدی خود را تا حدی به عنوان انتقام علیه دشمنان سیاسی‌اش تصور کرده و احتمال بروز خشونت در بزنگاه انتخابات ۲۰۲۴ را رد نمی کند.

ترامپ به دنبال انتقام سیاسی

بر اساس این گزارش، ترامپ با ۸۸ اتهام در چهار پرونده جنایی به دلیل تلاش برای براندازی انتخابات ۲۰۲۰، نگهداری غیرقانونی اسناد طبقه بندی شده با موضوع امنیت ملی و جعل سوابق تجاری مواجه است. از سوی دیگر، ترامپ به دلیل این که گفت ایالات متحده (در دوره احتمالی پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری) از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که به اندازه کافی برای دفاع از خود هزینه نمی کنند، دفاع نخواهد کرد و حتی روسیه را تشویق به حمله به آن ها می کند، مورد انتقاد رهبران اروپایی قرار گرفته است. او همچنین جمهوری‌خواهان کنگره را تحت فشار قرار داده بود تا کمک نظامی به اوکراین را متوقف کنند.

بر اساس گزارش گاردین، ترامپ مهاجرت را مهمترین موضوع مبارزات انتخاباتی داخلی خود قرار داده و اعلام کرده است که بر اخراج دسته جمعی مهاجران تمرکز می کند. نامزد جمهوریخواهان تاکید دارد که از گارد ملی و احتمالاً نیروهای فدرال برای کنترل مرزها استفاده می کند، به شهروندی حق تولد پایان و ممنوعیت سفر به آمریکا را برای شهروندان برخی از کشورها گسترش می دهد. او از مهاجران به عنوان «حیوان» یاد کرده و ساخت اردوگاه‌های بازداشت در خاک ایالات متحده را رد نکرده است.

این گزارش در پایان با تاکید بر اهمیت هر رویدادی که در ۶ ماه آینده در داخل و خارج از ایالات متحده رخ دهد پیش‌بینی کرد: رویدادهای زیادی قرار است اتفاق بیفتد و خیلی چیزها تغییر خواهد کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha