بارش‌های نیمه بهار در آذربایجان غربی؛ شادی برخی روستاییان تا غافلگیری مرزنشینان

ارومیه- ایرنا- بارش‌های اواسط فصل بهار که از هفته گذشته آذربایجان غربی را فرا گرفته و هنوز هم ادامه دارد، در نقاط مرتفع کوهستانی به شکل برف بوده که موجب غافلگیری اهالی روستاهای مرزی استان به ویژه ارومیه شده است.

به گزارش ایرنا براساس اعلام اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی سامانه بارشی فعالی از هفته گذشته در این استان استقرار یافته که بارندگی های متناوبی را موجب شده؛ حجم این بارندگی ها از امروز /دوشنبه/ در منطقه بیشتر شده و همراه با کاهش دما بوده است.

به رغم بارش های بهاری مطلوب در استان خبری از سرمازدگی و خشکسالی در مزارع نیست و این باعث خوشحالی و دلگرمی کشاورزان به داشتن سالی پر برکت و پر محصول شده است.

هرچند این بارندگی ها موجب شده تا سیل به محصولات زراعی خسارت هایی وارد کند، ولی همچنان امیدواری به استمرار بارندگی های بهاره باعث شده تا زارعان بخصوص در اراضی دیم پرشورتر از همیشه به کشت و زرع بپردازند.

کارشناس اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بارندگی هایی طی هفته اخیر در سراسر استان رخ داده و این بارش ها از روز دوشنبه در منطقه تقویت شده است که همراه با کاهش پنج درجه ای دما بوده است.

مهدی کریمی با اشاره به اینکه این سامانه بارشی همراه با وزش تندبادهای لحظه ای، رعد و برق و صاعقه و همچنین احتمال بارش تگرگ در نقاط مستعد و کوهستانی است، ادامه داد: توصیه های لازم در قالب هشدار های متعدد زرد و نارنجی از طرف هواشناسی استان صادر شده است.

وی درباره فیلم های منتشر شده درباره بارش برف در نقاط کوهستانی اظهار کرد: ایستگاههای هواشناسی در این نقاط وجود ندارد هر چند تصاویری از بارش برف در ارتفاعات در طول فصل بهار در فضای مجازی دیده می شود.

کریمی با اشاره به بارندگی های ۲۴ ساعت گذشته در آذربایجان غربی اضافه کرد: شهرهای اشنویه، پیرانشهر و خوی در ۲۴ ساعت گذشته شاهد بارشی بین پنج تا ۶ میلی متری بودند و در سایر شهرهای آذربایجان غربی هم بارشهایی ثبت شده است که این روند تا روز سه شنبه ادامه دارد.

یکی از افراد ساکن در روستای سلطانی در منطقه مرزی سرو و بخش صومای برادوست ارومیه دراین باره خبرنگار ایرنا گفت: دسترسی به این روستا به علت مرزی و کوهستانی بودن دشوار است و در بهار می شود به سایر نقاط به آسانی تردد کرد.

عبداله محمد فانی با بیان اینکه در صورت بارش برف در بهار ، که دور از انتظار هم نیست تردد کمتری به شهر و مرکز بخش می شود.

وی ادامه داد: بارش ها در منطقه اغلب به صورت باران است ولی در شبانه روز گذشته بارش برف نیز در این منطقه رخ داده و کاهش دما هم محسوس است.

یکی دیگر از روستاییان ساکن در روستای کوران ارومیه واقع در نوار مرزی منطقه سرو نیز با اشاره به بارش برف در این روستا اظهار کرد: هرچند این بارش ها موجب نگرانی کشاورزان از سرمازدگی محصولات می شود ولی شادی کودکان را به همراه داشته است.

براساس گفته های روستاییان در روستای مرزی کوزه رش سلماس نیز در نخستین ساعت های روز دوشنبه بارش برف وجود داشته که موجب غافلگیری آنان شده ولی بعد از ساعاتی بارشهای قطع شده است.

به گزارش ایرنا هواشناسی استان آذربایجان غربی از هفته گذشته هشدارهای لازم در باره بارش بارن در منطقه و مخاطرات لازم را صادر کرده است این شرایط تا پایان هفته جاری در استان مستقر است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha