۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۵۸
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85467386
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

سدهای خراسان شمالی همچنان در حسرت آب

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۵۸
کد خبر: 85467386
سدهای خراسان شمالی همچنان در حسرت آب

بجنورد- ایرنا- پدیده خشکی چند سالی است که خراسان شمالی را درگیر کرده است و بارندگی های بی سابقه بهار امسال در این خطه هم نتوانست ۲۳۴ میلیون مترمکعب حجم مخازن سدهای استان را پر کند و این سدها همچنان تشنه و در حسرت آب هستند.

به گزارش ایرنا، بررسی ها نشان می دهد که خشکسالی استان خراسان شمالی نه تنها باعث ایجاد تنش آبی در تعداد زیادی روستا شده است،بلکه حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از حجم آبدهی قنات ها را نیز کاهش داد به طوری که هشت دشت از ۱۱ دشت این استان نیز در زمره دشت های بحرانی قرار گرفتند.

خشکسالی به حدی رسیده است که امسال بسیاری از سدها که منابع مهم آبی برای کشاورزی محسوب می شوند با تهدید خشکسالی مواجه هستند و در این صورت اقتصاد این خطه نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

بر پایه آمارهای اداره کل هواشناسی خراسان شمالی؛ استان شاهد بارندگی های مناسبی در بهار امسال بود و بارش باران در قریب به اتفاق ایستگاه های هواشناسی استان ثبت شد و انتظار این می رفت که سدها با منبع ذخیره آبی مناسبی مواجه باشند اما عملا اینگونه نبوده و همچنان در انتظار آب هستند.

سدهای خراسان شمالی همچنان در حسرت آب

خالی بودن ۷۸ درصد از مخازن سدها

خراسان شمالی هشت سد و ۱۱ بند انحرافی دارد و توان ذخایر آبی سدهای استان ۲۳۴ میلیون مترمکعب است ضمن اینکه ۳۲ تشکل در پایاب این سدها فعال هستند و این منابع آبی سهم مهمی بر توسعه بخش کشاورزی ایفا می کنند.

بر اساس آمار آب منطقه ای خراسان شمالی؛ امسال ۷۸ درصد از مخازن سدهای استان خالی و این خود گواه عمق خشکسالی در این استان است.

بارش های بهری نیز تاثیر ناچیزی بر افزایش حجم سدهای این استان داشته است و بارندگی های سیلابی بیشتر بر روی حجم سدها تاثیر گذار هستند و بارندگی با شدت کم بیشتر به رطوبت خاک کمک می کند.

اینک مخازن سه سد مهم تامین آب شرب استان تنها حدود ۲۰ میلیون متر مکعب آب دارد و با توجه به وضعیت خشکسالی ها و کاهش بارندگی باید در بخش های مختلف از جمله حوزه کشاورزی و آب شرب صرفه جویی لازم انجام شود.

سدهای خراسان شمالی همچنان در حسرت آب

سهم ناچیز سدها از بارندگی‌های اخیر

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای خراسان شمالی در مورد آخرین وضعیت سدهای استان گفت: بارندگی اخیر در این استان تاثیر چندانی بر ذخایر سدها نداشته و در مجموع ۵۱۰ هزار متر مکعب آب وارد سدهای استان شده است.

وحید واسطه اظهار کرد: بیشتر رواناب ایجاد شده بر اثر بارندگی در مناطق خارج از حوضه آبریز سدها بود و در سایر بخش ها نیز بارندگی روی داده در استان به صورت ملایم بوده است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود بارش های بهاره در استان، میزان بارندگی از ابتدای سال آبی تا کنون براساس اطلاعات ثبت شده در ایستگاه های شرکت آب منطقه ای، حدود ۲۱۰ میلیمتر بوده است که در مقایسه با بارندگی میانگین بلند مدت استان که حدود ۲۲۰ میلیمتر بوده، حدود چهار درصد کمتر است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی ادامه داد: بارندگی ها از ابتدای سالجاری رشد مناسبی نسبت سال قبل داشته که در حوزه نیاز اراضی کشاورزی استان موثر بوده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی با اشاره به شرایط نامساعد دخایر سدهای استان با توجه به کم بارشی طی چند سال اخیر، تصریح کرد: در شرایط کنونی ۲۲ درصد حجم مخازن سدهای استان آب دارد و ۷۸ درصد این مخازن خالی است.

وی تصریح کرد: این مقدار ذخیره آب در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته نیز کمتر است که این شرایط، ضرورت توجه بیشتر به مدیریت مصرف را خاطر نشان می سازد.

به گزارش ایرنا، استان خراسان شمالی از لحاظ جغرافیایی در منطقه معتدل کوهستانی واقع است که میانگین باران سالانه آن حدود ۲۴۰ میلمتر می رسد و حدود ۳۴۴ هزار هکتار اراضی زیر کشت باغی و زراعی دارد با تولید افزون بر یک میلیون تن محصولات کشاورزی و باغی است و ۸۲ هزار نفر بهره برداری بخش کشاورزی این استان محسوب می شوند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha