۱۲ هزار تن به سردخانه های کهگیلویه بویراحمد اضافه شد

یاسوج- ایرنا-  بخش کشاورزی به لحاظ شاخص های آماری و تولید انواع محصولات زراعی و باغی یکی ازحوزه های مهم و از محورهای توسعه ای کهگیلویه وبویراحمد محسوب می شود و همواره یکی از موانع اصلی و جدی فرا روی این بخش کمبود صنایع تبدیلی و سردخانه ها بود که هم اینک و در دولت سیزدهم این مهم در اولویت قرار گرفته و ظرفیت سردخانه های استان ظرف ۲ سال گذشته به بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، کهگیلویه وبویراحمد به دلیل داشتن شرایط و موقعیت منحصر به فرد و ظرفیت های بالقوه در زمینه کشاورزی به ویژه محصولات باغی به شدت نیازمند توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و سردخانه ها برای حفظ و نگهداری محصولات زراعی و باغی خود است.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد در این زمینه گفت: ۱۲ هزار تن سردخانه در مدت این ۲ سال احداث شده و ۲۴ هزار تن دیگر در دست احداث است و با تکمیل این سردخانه ها زمینه اشتغال برای حدود ۱۶ هزار نفر فراهم می شود..

سید علی احمدزاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پیش از دولت سیزدهم سردخانه های احداث شده زیر صفر و بالای صفر تنها ۱۲ هزار تن بود اما در کمتر از ۲ سال در این دولت ۱۲ هزار تن سردخانه احداث شد و ۲۴ هزار تن دیگر در دست احداث است.

وی افزود: البته هنوز جای کار در این حوزه وجود دارد و سرمایه گذاری در سردخانه ها برای نگهداری میوه سیب در مناطق سردسیری تا سه برابر و مرکبات در مناطق گرمسیری در اولویت است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: می طلبد بانک های استان برای توسعه این زیرساخت همکاری لازم را با متقاضیان داشته باشند.

وی ادامه داد: احداث سردخانه یکی از زیرساخت های مهم استان که پیش از این دولت آنچنان مورد توجه نبوده است.

احمدزاده تصریح کرد: ظرفیت سردخانه ها تا ۳۶ هزار تن لازم بوده با توجه به اینکه یک سردخانه ۲هزار تنی زمینه ساز اشتغال برای ۵۰۰ نفر است با احداث این میزان سردخانه زمینه اشتغال برای حدود ۱۶ هزار نفر فراهم می شود.

سال‌ها بود که به دلیل اشباع شدن فضای سردخانه‌ای در دیگر استان ها، مجوزی در این استان صادر نمی‌شد و کمبود سردخانه معضل جدی در این استان به حساب می آمد تا اینکه با پیگیری های انجام شده از سوی متولیان امر، مجوز این میزان سردخانه برای استان گرفته شد.

تاکنون کمبود سردخانه در این استان بسیاری از فرصت‌ها از جمله صادرات، واردات و تنظیم بازار محصولات کشاورزی را گرفته که با این اقدام جدید می‌توان آینده بهتری را برای توسعه کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد متصور بود.

سالانه یک میلیون تن محصولات کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود که ۳٠٠ هزار تن از این مقدار قابلیت نگهداری سردخانه‌ای دارد و تنها ظرفیت ظرفیت خانه های استان ۱۶ هزار و ۶۵۰ تن است.

هم اکنون یکهزار و ۸۰۰ بهره بردار در زمینه تولید سیب درختی در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می کنند.سالیانه ۲۷۰ تا ۲۸۰ هزار تن انواع میوه شامل، سیب، مرکبات، میوه‌های تابستانه و سایر میوه‌ها در باغستان‌های کهگیلویه و بویراحمد تولید شود.

این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که سالیانه ۹۷۲ هزار تن محصول کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد تولید و روانه بازارهای مصرف می‌شود.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha