۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۱۰
کد خبر: 85467113
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

استان اردبیل در تنش آبی قرار دارد

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۱۰
کد خبر: 85467113
استان اردبیل در تنش آبی قرار دارد

اردبیل - ایرنا - رئیس اداره بهره‌برداری و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: با توجه به بارشهای کم سالهای اخیر و مصرف بی رویه در بخش‌های مختلف استان اردبیل با تنش آبی مواجه است و بهره برداران و کشاورزان باید واقعیت کم آبی را قبول کرده و برای عبور از شرایط کم آبی همکاری کنند.

فراهم کاظمی آذر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هدررفت آب در استان هر سال افزایش یافته و در شرایط فعلی راه جلوگیری از این روند، مصرف بهینه آب و راه اندازی سامانه‌های نوین آبیاری است.

وی با بیان اینکه استان اردبیل با کم‌آبی شدید مواجه است و با این محدودیت منابع آبی امکان توسعه سطح زیر کشت حتی با سامانه‌های نوین آبیاری وجود ندارد، اظهار کرد: استفاده بی‌رویه از منابع آبی موجب کمبود منابع آب‌های زیرزمینی و نابودی آبخوان‌ها شده است.

کاظمی آذر با اشاره به هدررفت آب در شبکه آبیاری خدا آفرین گفت: در شبکه آبیاری خدا آفرین بحث الگوی کشت در دستور کار قرار گرفته و به صورت زون‌بندی (حوزه و منطقه) برنامه‌ریزی شده که با اجرای این طرح ضمن جلوگیری از هدررفت آب و مدیریت بهینه آب، طرح الگوی کشت هم عملیاتی می‌شود.

وی افزود: با راه‌اندازی شبکه آبیاری خدا آفرین ۳۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی زیر کشت آب می‌رود اما هنوز تاسیسات تکمیل نشده و در حال حاضر از کانال مغان آب مورد نیاز کشاورزان تامین می‌شود.

کشاورزان واقعیت کم آبی را قبول کنند

کاظمی آذر بیان کرد: کشاورزان و بهره‌برداران واقعیت‌های کم‌آبی، محدودیت آب در استان و همچنین تکمیل نشدن تاسیسات آبی را قبول کنند و برای پایداری تولید و کشاورزی با نهادها و دستگاه‌های ذیربط همکاری کنند تا در آینده به مشکل کم‌آبی برخورد نکنیم.

مدیر بهره‌برداری و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل همچنین با اشاره به اجرای طرح داناب در مدارس استان گفت: طرح داناب با هدف فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب، جلب مشارکت بهره‌برداران، شهروندان، دانش‌آموزان و ذینفعان برای ترویج فرهنگ استفاده بهینه از آب در مدارس استان اجرا می‌شود که تحقق آن منجر به رفع تنش آبی در استان خواهد شد.

کاظمی آذر اظهار کرد: در حال حاضر در وضعیت تنش آبی قرار داریم و امیدواریم که بتوانیم با کمک آموزش دهندگان و معلمان به اهداف مورد نظر این طرح برسیم.

وی با تاکید بر لزوم بیان واقعیت‌های اتفاق افتاده در منابع آب ادامه داد: به دلیل اضافه برداشت‌های سال‌های اخیر، تغییر اقلیم و افزایش دما با کمبود شدید منابع آب در استان مواجه هستیم و باید با یک مشارکت همگانی این مشکلات را برطرف کنیم.

دانشگاه‌ها راهکارهای علمی برای عبور از تنش ارائه کنند

کاظمی آذر با اشاره به وضعیت ذخایر سدهای استان و کاهش شدید آورد رودخانه‌های استان افزود: حجم ذخایر سدهای تاثیرگذار استان تقریبا برابر با حجم ذخایر آنها در سال گذشته است و این در حالی است که هنوز وارد ماه‌های گرم سال نشده‌ایم.

وی با بیان اینکه باید برای صیانت از منابع آب عزم همگانی وجود داشته باشد، افزود: دانشگاه‌ها، مدارس، مراکز علمی و فرهنگی استان در رفع چالش‌های منابع آبی استان مشارکت کرده و راهکارهای علمی خود را در ارتباط با استفاده بهینه و هوشمندانه آب و همچنین چگونگی عبور از تنش و بحران آبی استان ارائه دهند.

در سال‌های اخیر سفره‌های آب زیرزمینی در دشت اردبیل بدلیل استفاده بی‌رویه از چاه‌های آب، بارش کم و استفاده از چاه‌های غیر مجاز پایین آمده و با توجه به تغییرات آب و هوایی و کاهش ذخایر سفره‌های آب زیرزمینی با بحران کم‌آبی روبرو شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha