۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۳۵
کد خبرنگار: 3118
کد خبر: 85467085
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح غربالگری در قانون جوانی جمعیت ممنوع نیست

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۳۵
کد خبر: 85467085
طرح غربالگری در قانون جوانی جمعیت ممنوع نیست

اصفهان_ایرنا_نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: مساله غربالگری و سقط درمانی یکی از مواردی است که در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده نظام‌مند شده اما ممنوع نشده است.

امیرحسین بانکی‌پور در دفتر خبرگزاری ایرنا حاضر و به تشریح ۲ موضوع طرح جوانی جمعیت و طرح غربالگری و نیز عفاف و حجاب پرداخت.

مطابق با ماده ۵۳ قانون مذکور، آزمایش غربالگری و تشخیص ناهنجاری جنین صرفاً به درخواست یکی از والدین و با تشخیص پزشک متخصص مبنی بر احتمال قابل توجه نسبت به وجود عارضه جدی در جنین یا خطر جانی برای مادر یا جنین و یا احتمال ضرر جدی برای سلامت مادر یا جنین در ادامه بارداری مبتنی بر منابع معتبر علمی تجویز می‌شود، مشروط به آنکه احتمال ضرر آزمایش غربالگری و تشخیص ناهنجاری حسب مورد ذکر شده از احتمال یا محتمل ضرر نسبت به جنین و مادر بیشتر نباشد و همچنین والدین یا پزشک احتمال عقلایی سقط در اثر آزمایش غربالگری و تشخیص ناهنجاری را ندهند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به سوال خبرنگار ایرنا در مورد طرح غربالگری گفت: طرح غربالگری تراژدی غم انگیزی است که به طور مشکوک وارد برنامه وزارت بهداشت شد و هیچ کدام در پروتکل ۱۳۹۰ بهداشت نبوده و طی مطالعات صورت گرفته نکات مثبت‌ و منفی کاذب زیاد و بی نظمی داشته است.
بانکی‌پور افزود: بر اساس گزارش علمی منتشر شده ۲۲ هزار بچه سالم بر اساس این طرح از این رفته و قبل از ورود ما در قالب قانون جوانی جمعیت به این موضوع نگرانی و واکنش در وزارت بهداشت ایجاد شده بود.

بانکی‌پور گفت: در پس این روند یک چرخه کثیف اقتصادی بود که وزارت بهداشت هم به دنبال اصلاح آن بود.

۹۹.۹۷ درصد جنین‌ ها سالمند
وی بیان داشت: غربالگری جهت تشخیص سندروم دان انجام می شود که طبق مطالعات موجود احتمال ابتلا جنین به این بیماری کمتر از یک دهم درصد است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اما در کشور ما در طول سالیان گذشته نزدیک به ۱۰ درصد مادران باردار مشکوک معرفی شده و به آن ها گفته می شد که آزمایش مرحله دوم را انجام دهند.
وی اظهار کرد: در این مرحله مادران وارد آزمایش‌های تخصصی خطرناک « تهاجمی » می‌شدند که احتمال سقط جنین را هم داشت و اگر نظارتی بر آن نشده بود جنین‌های زیادی تلف شده بودند.

بانکی پور گفت: این کار صد درصد خلاف شرع است و با کمترین احتمال‌ پزشکی تعداد زیادی جنین سقط می‌شدند که هیچ مرجعی مجوزی برای این موضوع نداشت.

وی خاطرنشان کرد: ما ابعاد دیگر این طرح غربالگری را برای مردم باز نمی‌کنیم اما بسیاری از پزشکان از اینکه جلوی این فاجعه گرفته شد، تشکر کردند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: ما طرح غربالگری را ممنوع نکردیم تا مادران و پدرانی که فقط از این موضوع نگران هستند پیگیری و درخواست داشته باشند؛ ضمن اینکه پزشک متخصص نیز در چهارچوب پروتکل وزارت بهداشت باید آن را تایید و ثبت کنند.

رهبری درخواست وضع قانون در افزایش جمعیت داشتند

وی در ادامه به تشریح ابعاد و اثرات « قانون جوانی جمعیت» پرداخت و افزود: در سال ۱۳۹۸، در نخستین دیدار رهبری با نمایندگان مجلس، ایشان به آماری اشاره و " گفتند توصیه‌های ما در مورد جمعیت به نتیجه نرسیده و نیاز به قانونگذاری دارد".
نماینده منتخب مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در سال ۹۸ موالید ما در کشور ۱۲.۵ درصد کاهش یافته بود اما اکنون این رقم به ۱.۶ درصد رسیده؛ یعنی از ۱۷۰ هزار کاهش موالید به ۱۷ هزار مورد رسیده‌ ایم.

وی ادامه داد: سازمان ثبت احوال اعلام می‌کند که نرخ باروری تثبیت شده در حالی که از سال ۹۴ ما با کاهش موالید مواجه بوده و نرخ باروری ۲۵ درصد کاهش داشته است.

۱۴ استان افزایش نرخ باروری داشته‌اند

بانکی پور گفت: در ۱۴ استان نرخ باروری افزایشی بوده در حالی که ۵۰ درصد قانون جوانی جمعیت هنوز اجرایی نشده اما تغییر رفتاری مناسبی اتفاق افتاده است.
وی با اشاره به اینکه از نظر سنی بهترین دوره باروری بین سن ۲۰ تا ۲۴ سال است، بیان داشت: درگذشته میانگین باروری در این سن ۱۶.۵ درصد بوده که در سال گذشته به ۱۸ درصد رسیده است که همین امر به تعداد موالید بیشتر پدر و مادر در سال‌های آینده کمک می‌کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: در اصفهان نیز در سال ۱۴۰۱ ۸.۸ درصد کاهش موالید داشتیم که سال گذشته به ۲.۲ درصد رسیده است.

وی اضافه کرد: یکی از موارد قانون جوانی جمعیت زایمان‌های سوم، چهارم و پنجم است زیرا اگر قانونی در این زمینه نداشتیم نمی‌توانستیم از سیاه‌چاله کاهش جمعیت خارج و تغییر الگو دهیم که البته این اتفاق افتاده و میزان زایمان سوم از ۱۶.۲ درصد، به ۱۹.۲ درصد رسیده که رشد توجهی است.

بانکی‌پور تاکید کرد: این روند افزایشی به این معناست که هدف‌گذاری صحیحی اتفاق افتاده و با وجود این همه فشار اقتصادی گفتمان جوانی جمعیت در حال تثبیت است.

وی افزود: البته بودجه جوانی جمعیت در سال نخست اختصاص نیافت اما در سال اخیر مبلغ ۴۰ هزار میلیارد ریال آن اختصاص یافت، در حالی که اصل بودجه کاهش یافته بود.

۷۰ هزار خانواده دارای چند فرزندی زمین دریافت کرده‌اند
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تا کنون به ۷۰ هزار خانواده دارای فرزند چهارم یا سوم زیر ۲۰ سال زمین تخصیص یافته است، گفت: ارزش زمین‌های اختصاص یافته به طور متوسط ۱۰ میلیارد ریال برآورد شده است.
وی با بیان اینکه در زمینه تخصیص زمین، تا کنون ۷۰۰ هزار میلیارد ریال (۷۰ همت) به خانواده‌های چهار و سه فرزندی کمک شده است، افزود: زمینهای تخصیص یافته برای افراد چهار فرزندی کاملا رایگان و برای سه فرزندی‌ تقریبا رایگان است و تا ۱۰ سال فقط هزینه آماده‌سازی دریافت می‌شود.
بانکی‌پور در ادامه صحبت‌های خود به دریافت ۲۵۰ هزار خودرو مخصوص مادران اشاره کرد و افزود: کمک هزینه تخصیص یافته در این مورد نیز معادل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است و این درحالی است که کل کمک هزینه های انجام شده در اول انقلاب تا قبل از اجرای این طرح در موضوع خانواده و مادران سه هزار میلیارد تومان بوده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در تسهیلات فرزندآوری نیز حدود ۱.۵ میلیون نفر تسهیلات دریافت کرده‌اند که برای فرزند نخست مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال و فرزند دوم ۸۰۰ میلیون ریال است.

اختصاص وام ازدواج ۳۵۰ و ۲۵۰ میلیون تومانی به جوانان
وی در مورد وام ازدواج گفت: این وام ۱۰ الی ۱۲ برابر شده و اکنون سه و نیم میلیارد ریال برای سن زیر ۲۳ سال دختر و ۲۵ سال پسر و سه میلیارد ریال برای مابقی ازدواج ها است.

بانکی‌پور اظهار کرد: البته بانک‌ها در پرداخت وام با مشکل مواجهند بر همین اساس تا کنون چندین جلسه با مدیران عامل بانک‌ها برگزار و تا حد زیادی وام‌ها پرداخت شده است.
وی در ادامه صحبت‌های گفت:وام ناباروری نیز پیشبینی شده و هر زوجی که از سال ۱۴۰۰ تحت درمان باشد ۹۰ درصد هزینه درمان آنها در بیمارستان دولتی و ۵۰ درصد هزینه در بیمارستان خصوصی پرداخت می‌شود و اگر کسی از این بیمه بهره نبرده هم اکنون می‌توانند به بخش خسارت بیمه مراجعه و درخواست خسارت کند.


بانکی‌پور افزود: همچنین ۵ میلیون نفر از مادران دارای فرزند شیرخواره‌ای که بیمه نبودند به همراه فرزندان خود به صورت رایگان بیمه شدند. از ابتدای اردیبهشت جاری نیز هزینه درمان کودکان تا هفت سال کاملا رایگان شده است؛ زیرا بخش زیادی از بیماری‌ها و ناتوانی‌ها مربوط به سن زیر هفت سال است و خانواده ای نباید بخاطر مشکل مالی از درمان در این سنین غافل شوند.

به گزارش ایرنا، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۰۷/۲۴ کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و طی نامه مورخ ۱۴۰۰/۰۸/۲۴ توسط رییس جمهور ابلاغ شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha