آخرین ارزیابی‌ها از خسارت باران به کشاورزی فارس/ کدام زیرساخت‌ها آسیب دیدند؟

شیراز-ایرنا-در پی بارندگی‌های اخیر در استان فارس محصولات و زیرساخت‌های ‌کشاورزی استان دچار خسارت قابل‌توجهی شده‌اند، در حال حاضر برآورد میزان خسارت در برخی شهرستان‌ها از جمله ممسنی ، رستم و کازرون در حال انجام و یا صورت گرفته و این ارزیابی‌ها همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هواشناسی فارس چهاردهم اردیبهشت ماه در اطلاعیه سطح نارنجی نسبت به ۲ سامانه جدید بارش باران، رعد و برق، وزش باد شدید و احتمال تگرگ در مناطق نیمه غربی، نیمه جنوبی، نیمه شمالی و مناطق مرکزی تا اواخر وقت شنبه پانزدهم همین ماه هشدار داده بود.

روز گذشته هم مدیرکل هواشناسی استان فارس اعلام کرد:‌ براساس آمار بارندگی بهاری اخیر که در ۴۴ ایستگاه فارس و تا ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه به ثبت رسیده است، فیروز آباد با ۱۰۴ و چهار دهم میلی متر پیشتاز است و در شیراز هم ۲۴ و پنج دهم میلی متر باران باریده است.

با این حال خبرها حاکی از آن است که بخش عمده‌ای از اراضی و محصولات کشاورزی فارس در پی این بارندگی‌ها دچار آسیب شده‌اند.

این گزارش حاکیست ، حجم خسارتها به مزارع کشاورزی در شهرستانهایی چون ممسنی و رستم به اندازه ای بالاست که هنوز چندین روز میزان واقعی خسارتها براورد نشده است .

شهرستان کازرون که در فاصله ۱۴۳ کیلومتری شیراز واقع شده از جمله شهرستان‌هایی است که مزارع و محصولات کشاورزی آن از بارش‌های اخیر در امان نمانده و دچار تخریب شده‌اند.

وضعیت کشاورزی کازرون پس از بارندگی

مدیر جهادکشاورزی کازرون در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بر اثر بارندگی‌ و تگرگ روز جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه که میزان آن بیش از ۵۸ میلیمتر گزارش شده مزارع گندم، سبزی، صیفی و جاده‌های بین مزارع دچار آسیب‌های شدید شده‌اند.

حمید رشیدی ادامه داد: بر اساس آخرین گزارش‌ها سطوح خسارت دیده شامل ۶هزار هکتار گندم آبی، ۱۵ هزار و ۵۰۰هکتار گندم دیم، ۸۰۰ هکتار گوجه‌فرنگی، ۱۷۰ هکتار هندوانه، ۱۷۰ هکتار مرکبات، ۸۴ هکتار انار، ۱۷ هکتار زیتون و ۵۰۷ هکتار سایر سبزیجات و صیفی‌جات بوده است.

وی اضافه کرد: همچنین جاده بین مزارع شامل سه کیلومتر کانال آبرسانی، ۶کیلومتر و ۹۰۰ متر قنات می‌شود که از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت این بخش برآورد شده است.

رشیدی اضافه کرد: برای سهولت در امر برداشت محصولات کشاورزی لازم است در کوتاه‌ترین زمان ممکن کار ترمیم و مرمت جاده‌های بین مزارع به سرعت انجام گیرد تا کشاورزان عزیز بتوانند محصول خود را به موقع برداشت کنند.

مدیر جهاد کشاورزی کازرون توصیه کرد: لازم است بهره‌برداران بخش کشاورزی در زمان اعلام هشدار درخصوص میزان بارندگی و احتمال سیل توجه کرده و تمامی موارد کنترلی را رعایت کنند تا شاهد کمترین خسارت باشیم.

آخرین ارزیابی‌ها از خسارت باران به کشاورزی فارس/ کدام زیرساخت‌ها آسیب دیدند؟

آخرین ارزیابی‌ها از خسارت باران به کشاورزی فارس/ کدام زیرساخت‌ها آسیب دیدند؟

برآورد خسارت‌ها تاکنون در چه شهرستان‌هایی انجام شده؟

البته شهرستان کازرون تنها شهرستانی نبود که مزارع آن از بارندگی‌های اخیر فارس آسیب دید بلکه سازمان جهاد کشاورزی فارس در گزارش روز گذشته خود اعلام کرده بارندگی که تا ظهر روز شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ادامه داشت در ۱۳ شهرستان دیگر از جمله ممسنی، رستم، سپیدان، کازرون، کوه چنار، فیروزآباد، فراشبند، قیر و کارزین، خنج، فسا، جهرم، زرین دشت، اوز و مرودشت هم در اثر جاری شدن سیل و نزول شدید باران و تگرگ، خساراتی به همراه داشته است.

طبق اعلام سازمان جهاد کشاورزی فارس برآورد اولیه خسارت ۲روز بارندگی اخیر بیانگر این است که بیشترین میزان بارندگی و خسارت در شهرستان ممسنی، رستم و فیروزاباد بوده است.

چه بخش‌هایی آسیب دیده‌اند؟

همچنین این سازمان عنوان کرده که میزان۲۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع گندم، جو و کلزا از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد دچار تخریب شده و حدود هفت هزار هکتار از مزارع سبزی، صیفی هم بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شده است.

در پی این بارندگی در چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات سیب، انگور و بادام بین ۴۰ تا ۸۰ درصد ریزش گل و میوه مشهود است و به هزار و ۲۰۰هکتار دشت گل محمدی خسارت ۱۰درصدی وارد شده است.

تخریب سه واحد جایگاه دام روستایی، تلف شدن تعداد ۱۲ راس بز و گوسفند، تخریب دهنه و پر شدن هفت قنات و چشمه، تخریب و پر شدن حدود ۵۰ کیلومتر کانال آبرسانی، تخریب نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر جاده بین مزارع و باغات، آب بردن لوله‌های آبرسانی و تخریب سه واحد گلخانه از دیگر خسارت‌های برآورد شده تا روز گذشته به شمار می‌رود.

آن طور که متولیان سازمان جهاد کشاورزی فارس می‌گویند ارزیابی وضعیت بخش کشاورزی در دیگر شهرستان‌های فارس و برآورد خسارت‌ها در این بخش همچنان ادامه دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha