اولیایی: کانون‌های مردم‌نهاد هواداری، راه‌حل عبور از بحران فرهنگی استادیوم‌های فوتبال است

تهران- ایرنا- مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال معتقد است یکی از راه‌های سالم‌سازی فضای استادیوم‌های فوتبال از رفتارهای غیرفرهنگی، فعالیت کانون‌های هواداری باشگاه‌ها به صورت یک تشکل حقوقی و ثبت شده است که مسئولیت رفتارهای تماشاگران را برعهده دارد.

کاظم اولیایی، مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال در گفت‌وگو با ایرنا، درباره اتفاقات غیرفرهنگی و غیراخلاقی رخ داده در ورزشگاه‌های فوتبال، اظهار داشت: راهبری تماشاگران با تشکل‌های هواداری است که باید به صورت مردم‌نهاد و مستقل تاسیس شوند و این کانون‌ها محافظت اخلاقی و فرهنگی را در ورزشگاه باید بر عهده داشته باشند.

وی افزود: در غیر این صورت هر کسی می‌تواند با استفاده از فرصت وارد جمعیت تماشاگرانی که احساسی هستند شود و با تحریک و تهییج آنها زمینه‎‌ساز غیراخلاقی شدن فضای استادیوم شود. درباره این اتفاقات، کمیته مسئولیت اجتماعی فدراسیون فوتبال مسئول است که باید در این زمینه علاوه برا آموزش‌های لازم، باشگاه‌ها را به سمت داشتن کانون‌های هواداری ترغیب کند و بر عملکرد آنها نظارت داشته باشد.

اولیایی با اشاره به اینکه بیشتر باشگاه‌های فوتبال فاقد یک کانون هواداری به عنوان یک تشکل مستقل و مردمی هستند، یادآور شد: مانند همه جای فوتبال دنیا، هر باشگاه باید یک کانون هواداری داشته باشد که به صورت مردمی و مستقل و یک NGO، در وزارت کشور ثبت شود و رسمیت پیدا کند. این کانون از هیئت‌مدیره و ناظر و سایر ارکان یک تشکل برخوردار است و عضوگیری می‌کند و نسبت به تخلفاتی که هواداران انجام می‌دهند مسئولیت دارد و باید پاسخگو باشد و با متخلفان برخورد کند.

مدیرعامل اسبق استقلال تصریح کرد: در بین باشگاه‌ها، تنها استقلال است که کانون هواداران ثبت شده دارد که آن هم عملا فعالیتی ندارد. منظور از کانون هواداران، جمع شدن چند بوقچی که به حمایت از یک نفر یا علیه یک نفر، جو ورزشگاه را هدایت می‌کنند، نیست. بعضی از این افراد استخدام شده‌اند که به فرمایش و اشاره یکی، تشویق یا هو کنند. چنین مجموعه‌ای کانون نیست، کانون هواداران یک شخصیت حقوقی مستقل و مردمی ثبت شده است و همان طور که اشاره کردم درباره اتفاقات رخ داده در استادیوم‌ها مسئول است و باید جواب بدهد.

اولیایی: کانون‌های مردم‌نهاد هواداری، راه‌حل عبور از بحران فرهنگی استادیوم‌های فوتبال است

اولیایی با بیان اینکه با توجه به خالی بودن جای کانون هواداران در باشگاه‌ها، نمی‌توان به راحتی درباره تخلفات در استادیوم‌ها تصمیم‌گیری کرد، گفت: فدراسیون فوتبال در برخی مواقع برای جلوگیری از تخلفات شدت عمل به خرج می‌دهد و برای تماشاگران، حکم محرومیت صادر می‌کند. وقتی آن باشگاه یک تشکل ثبت شده به عنوان کانون هواداران ندارد، چطور می‌شود ثابت کرد که این بداخلاقی صورت گرفته، از جانب همان هواداران بوده و شاید یک تماشاگر از تیم رقیب به عنوان نفوذی دست به تحریک هوداران احساسی بزند و آنها هم بر آتش آن بدمند.

عضو هیئت مؤسس اتحادیه باشگاه‌های فوتبال ایران افزود: این در حالی است که در صورتی که آن باشگاه، کانون هواداری داشته باشد، درباره این اتفاقات باید پاسخگو باشد. در غیر این صورت هر کسی می‌تواند در بین تماشاگران بلندگو به دست بگیرد و شعارهای تحریک‌کننده بدهد و از احساسات مردم سوء‌استفاده کند.

اولیایی، ساماندهی هواداران را از وظایف مشترک وزارت ورزش که صادر کننده پروانه باشگاهی است و فدراسیون فوتبال عنوان کرد و اظهار داشت: این دو نهاد باید باشگاه‌ها را ملزم به ثبت کانون هواداری کنند تا با مشخص شدن یک راهبر برای تماشاگرانی که حاضر در ورزشگاه هستند، امکان شناسایی و نظارت بر عملکردشان وجود داشته باشد.. این دو نهاد همچنین باید از قبل آموزش وتوصیه های لازم را بکنند در غیر این صورت و ادامه وضعیت موجود، شرایط فرهنگی و اخلاقی ورزشگاه‌ها با توجه به حضور یک جمعیت احساسی و ناپایدار، روز به روزبدتر و به جهت نفوذ جریان‌های فرصت طلب وآشوبگر خطرناک‌تر خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha