نقش تغذیه مناسب را در کنترل آسم جدی بگیرید

تهران - ایرنا - مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی نقش تغذیه مناسب را در کاهش علایم و جلوگیری از پیشرفت بیماری آسم موثر عنوان کرد.

به گزارش ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر مینا کاویانی اظهار داشت: رعایت برنامه غذایی صحیح برای حفظ سلامت، اجتناب از صرف وعده غذایی حجیم و جلوگیری از اتساع معده و پیشگیری از بروز عفونت‌ها با افزایش مقاومت بدن از جمله نکات مهم در این افراد است.

وی با تاکید بر اهمیت تغذیه مناسب در کاهش علایم و جلوگیری از پیشرفت بیماری آسم به بیان توصیه‌هایی به این بیماران پرداخت و اظهار داشت: شناسایی غذاهای آلرژی‌زا و حذف آنها از رژیم غذایی در مبتلایان به آسم آلرژیک بسیار مهم است.

کاویانی با بیان اینکه افزایش دریافت آب با رقیق کردن ترشحات نیز می‌تواند در این بیماران کمک‌کننده باشد، افزود: بهبود وضعیت تغذیه از طریق دریافت ویتامین‌ها، مواد معدنی، افزایش دریافت مواد آنتی اکسیدان و غذاهای حاوی سلنیوم از اصول مهم تغذیه‌ای در آسم به شمار می رود.

وی به بیماران مبتلا به آسم توصیه کرد که مصرف وعده‌های غذایی کوچک حاوی مقادیر بالای مواد مغذی نظیر پروتئین با کیفیت بالا، ویتامین، مواد معدنی و انرژی برای کاهش خطر عفونت و ضعف سلامت مفید است.

مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی با تاکید بر ضرورت مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین‌های A, B۶ ، روی و ویتامین C به دلیل نقش آنتی‌اکسیدانی آن افزود: مصرف سایر مواد مغذی موثر بر سیستم ایمنی بدن مانند کوئرستین موجود در سیب، انواع پیاز، مرکبات و انواع توت‌ها و همچنین مصرف منابع غذایی حاوی سلنیوم مانند انواع مغزدانه‌ها و مصرف ویتامین E به گروه از بیماران توصیه می شود.

کاویانی بر حذف غذاهای آلرژن(حساسیت‌زا) در بیمار مبتلا به آسم آلرژیک تاکید کرد و گفت: شیر، تخم مرغ، ماهی و غذاهای دریایی از جمله غذاهای حساسیت زا به شمار می رود.

وی با بیان اینکه بیماران در صورت نداشتن منع مصرف باید به مصرف آب بیشتر اهتمام داشته باشند، خاطر نشان کرد: در این بیماران کنترل مقدار نمک مصرفی به دلیل تاثیر در کنترل آسم به ویژه در مردان لازم است.

این کارشناس تغذیه محدود کردن مصرف چربی‌های اشباع شده و جامد، جایگزین کردن روغن‌های غیراشباع با یک پیوند دوگانه مانند روغن زیتون را از دیگر توصیه های تغذیه ای برای بیماران آسم برشمرد و گفت: به این بیماران توصیه می شود در صورت تحمل، گردو و تخم بذرک را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

به گزارش ایرنا، بیماری آسم یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن در کودکان و بزرگسالان به شمار می‌رود و انواع مختلفی دارد که ریشه ابتلا به آن یا به سبک زندگی افراد برمی‌گردد تا ژنتیکی و ارثی است.

آسم نوعی التهاب مزمن در مجاری تنفسی ریه است که باعث سرفه، گرفتگی قفسه سینه، خس‌خس یا تنگی نفس می‌شود. این بیماری غیرواگیر است و به صورت تک‌گرفتاری است و بنا بر آخرین آمارهای موجود ۲۶۰ میلیون نفر در دنیا گرفتار این بیماری هستند.

در ایران نیز بر اساس آمار انجمن آسم و آلرژی ایران، ۹ تا ۱۳ درصد گروه‌های سنی مختلف به بیماری آسم مبتلا هستند و از آنجا که آسم یک بیماری التهابی است، آلودگی هوا می‌تواند میزان بروز و شدت این بیماری را افزایش دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha