هشدار نمایندگان آمریکا: پاسخ دولت به اعتراضات ضداسرائیلی به «ویتنام بایدن» تبدیل نشود

تهران-ایرنا- نشریه آمریکایی پولیتیکو با اشاره به نگرانی برخی نمایندگان کنگره این کشور نسبت به عواقب سرکوب اعتراضات ضداسرائیلی دانشجویان توسط دولت نوشت: ترقی خواهان ادامه این روند را یادآور سرکوب اعتراضات دانشجویی دهه‌های گذشته، علیه جنگ در ویتنام دانسته و هشدار می دهند که این موضوع خطر از دست دادن پایگاه‌های دموکرات در آستانه انتخابات ۲۰۲۴ را تشدید می‌کند.

به گزارش ایرنا از این رسانه آمریکایی، ‌برخی قانون‌گذاران ترقی‌خواه آمریکا سرکوب اخیر تجمعات ضد جنگ دانشجویان توسط پلیس کشورشان را با واکنش مرگبار آنها به اعتراضات دانشجویی بیش از ۵۰ سال ثبل در مخالفت با جنگ ویتنام مقایسه کرده و به جو بایدن، ‌ر ییس جمهوری هشدار دادند که همان جریانات تاریخی (سرکوب) را تکرار نکند.

این گزارش افزود: کوری بوش، ‌نماینده دموکرات آمریکا ‌دیروز/شنبه در پستی در رسانه‌های اجتماعی با یادآوری پنجاه و چهارمین سالگرد تیراندازی گارد ملی اوهایو به دانشجویان ضد جنگ ویتنام در ایالت کنت، ‌این تراژدی تاریخی را با موج اخیر سرکوب پلیس در دانشگاه های سراسر کشور مقایسه کرد.

گفتنی است در آن زمان چهار دانشجوی معترض به ضرب گلوله نیروهای نظامی آمریکا کشته و ۹ نفر دیگر زخمی شده بودند.

بوش نوشت: «با گذشت پنجاه و چهار سال از کشتار ایالت کنت، دانشجویان ما در سراسر کشور، همچنان به دلیل ایستادگی در برابر جنگ بی‌پایان (غزه) مورد خشونت قرار می‌گیرند. کشور ما باید یاد بگیرد که از حق آزادی بیان حمایت کند.»

ایلهان عمر، ‌دیگر نماینده دموکرات در پستی مشابه، نوشت: «۵۴ سال پیش، گارد ملی اوهایو به دانشجویان غیرمسلح در ایالت کنت تیراندازی کرد. در حالی که دانشجویان حق داشتند در مورد اشتباهات سیستم صحبت و اعتراض کنند. ما نمی‌توانیم کسانی را که مخالفت می‌کنند، هر چقدر هم که اعتراض‌شان برای صاحبان قدرت ناراحت‌کننده باشد، سرکوب کنیم.»

دیگر قانون‌گذاران ترقی خواه آمریکا نیز اخیراً از این فرصت استفاده کرده و از سیاست‌های دولت کشورشان در قبال جنگ اسرائیل و غزه انتقاد کردند. آن ها نحوه رویکرد دولتشان در موضوع غزه را با دخالت ایالات متحده در جنگ ویتنام مقایسه کردند.

برنی سندرز، سناتور مستقل ورمونت، روز پنجشنبه هشدار داد که سیاست اسرائیل و نحوه پاسخ بایدن به اعتراضات ضد جنگ دانشجویان «ممکن است به ویتنام بایدن تبدیل شود». سندرز به کریستین امانپور، خبرنگار سی‌ان‌ان گفت: «من نگران هستم که بایدن خود را در موقعیتی قرار دهد که نه تنها جوانان، بلکه بسیاری از پایگاه های دموکرات را هم از خود دور کند.»

پولیتیکو نوشت: دانشجویانی که در حمایت از آزادی فلسطین در دانشگاه‌های سراسر آمریکا تظاهرات می‌کنند، بارها و بارها به میراث مقاومت دانشجویی و سرکوب دولتی در برهه هایی از نقاط عطف تاریخ آمریکا اشاره کرده‌اند.

همزمان با اشغال سالن همیلتون دانشگاه کلمبیا توسط دانشجویان این دانشگاه در هفته گذشته (که در روند مشابهی در جریان اعتراضات دانشجویی ضد جنگ و ضد آپارتایدی سال های ۱۹۶۸، ۱۹۸۵ و ۱۹۹۲ نیز اشغال شد) تشکل ضد نژادپرستی این دانشگاه ‌نحوه پاسخ پلیس آمریکا به دانشجویان را با خشونت های مرگبار مجریان قانون در برابر دانشجویان ضدجنگ و ضد نژادپرستی در چند دهه گذشته مقایسه کرد. این مجموعه دانشجویی به مدیران و متولیان امر هشدار داد: «با آوردن سربازان و افسران مسلح پلیس به محوطه دانشگاه ما، تراژدی ایالت کنت یا ایالت جکسون را تکرار نکنید. دستان شما آغشته به خون دانشجویان خواهد بود.»

گفتنی است از ۱۸ آوریل، بیش از دو هزار و ۱۰۰ نفر از معترضان علیه جنگ اسرائیل و غزه توسط پلیس آمریکا در بیش از ۵۰ دانشگاه در سراسر این کشور دستگیر شده اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha