نامزد مجلس از بیرجند: مهار آب‌های سطحی از اولویت‌های شرق کشور است + فیلم

بیرجند - ایرنا - نامزد دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف گفت: در کنار انتقال آب دریای عمان به خراسان جنوبی باید سیلاب و آب‌های روان که به سبب شرایط جغرافیایی از مرز شرقی خارج می‌شود در داخل مهار شود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در راستای فراهم کردن فرصت برابر برای نامزدهای دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و رقابتی‌تر شدن مرحله دوم انتخابات همچنین کمک به شناساندن بهتر آنان به مردم و اعلام برنامه‌هایشان، دیدگاه‌ها و برنامه‌های نامزدها را با رعایت اصلی بی‌ طرفی منتشر می‌کند.

علی مولوی حقیقی نامزد دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف دارای مدرک کارشناسی مدیریت بازرگانی و کارشناسی ارشد علوم دفاعی متولد ۱۳۳۷ در روستای دُرخش شهرستان درمیان است. دوران تحصیلات اولیه را در زادگاه خود گذراند، برای ادامه تحصیل به بیرجند آمد و سال ۱۳۵۷ از هنرستان صنعتی ارشاد دیپلم خود را دریافت کرد.

وی با پیروزی انقلاب اسلامی وارد کمیته انقلاب اسلامی شد سپس به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و جزو نخستین نیروهایی بود که برای تشکیل بسیج مستضعفان در حوزه مدیریت به کارگیری شد. از آن پس فرماندهی سپاه در رده‌های شهرستانی و استان‌های مختلف را به عهده داشت. فرماندهی سپاه استان کردستان، شرق تهران، سیستان و بلوچستان، ارشد جنوب شرق، معاون استاندار خراسان رضوی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان خراسان رضوی، مشاور و نماینده تام الاختیار استاندار خراسان رضوی در امور ایثارگران از جمله مسئولیت‌هایش بوده است.

این نامزد انتخابات مجلس دوازدهم که در انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ به همراه نامزد دیگر حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف به دور دوم راه یافته است، در گفت و گوی اختصاصی به پرسش‌های خبرنگار ایرنا پاسخ داد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

اقتصاد مساله اصلی و اولیه کشور است

بخشی از مشکلات موجود کشوری، منطقه‌ای و بخشی از آن شهرستانی است. بخشی که ملی است و البته باید کشور به صورت جدی ورود کند مساله معیشت، پایین بودن توان خرید مردم و شرایط اقتصادی نامتوازن در جامعه است و این وضعیت در کشور تقریبا برای بخش عمده‌ای از اقشار جامعه ما اعم از روستانشین، شهرنشین، بازنشسته، کارمند و نیروهای نظامی و انتظامی مشهود است به این دلیل که روز به روز ناپایداری در وضعیت اقتصادی را می‌بینیم و به هر میزان که وضعیت اقتصاد ما ناپایدار باشد قدرت خرید جامعه نیز کاهش می‌یابد.

بنابراین مساله اصلی و اولیه کشور موضوع اقتصاد است که مقام معظم رهبری هم با توجه به شعار سالی که در سال‌های گذشته داشتند، امسال هم بر جهش تولید با حضور مردم تاکید کرده‌اند و امیدواریم دولت، مردم و مجلس بتوانند راه‌های برون رفت از وضعیت موجود، حداقل پیشگیری از رشد تورم را دنبال کنند.

مساله دیگر که تقریبا بخشی از کشور را فرا گرفته، خشکسالی و کمبود آب هم در شهر و هم در روستاست البته خوشحالم این نکته را بگویم از نخستین مناظره حدود چهار ماه پیش که همین سوال برای همه نامزدها مطرح می‌شود گفتم آب مساله حیاتی است و گره اصلی آن دست خداوند است تا بارش‌های آسمانی بر این کشور و ملت ببارد.

آب‌های سطحی از مرز خارج می‌شود

از نیمه شعبان به لطف خدا و به فراخور شرایط، بارندگی خیلی خوب شده و زمین تا حدود زیادی سیراب است البته تشنگی زیاد دارد اما اشکالی که وجود دارد و نتوانسته‌ایم این موضوع را به درستی مدیریت کنیم سیلاب‌ها و آب‌های روان است که در داخل و حاشیه مرز مهار نمی‌شود بلکه به کشور افغانستان سرازیر می‌شود.

اگر این مساله تبدیل به راهکاری برای کنترل آب‌های جاری شود که سفره‌های زیرزمینی را سیراب کند خیلی هم از کمبود آب رنج نخواهیم برد اما متاسفانه این گره و مشکل یا ناشی از کمبود بودجه و اعتبار است برای اینکه سفره‌های زیرزمینی را بتوانیم با کانال‌های مختلف، سیل‌بند و حتی بند خاکی مهار کنیم و یا اینکه از بی تدبیری برخی مسئولان و جاهایی هم نبود همکاری در روستا یا جای دیگر است که آب‌ها در شهر و بیابان روان است و در نهایت با شیبی که کشور ما به لحاظ جغرافیایی به سمت افغانستان دارد به سمت کشور همسایه سرازیر شده و این آب باید مهار شود.

مسئولان کارهایی را آغاز کردند اما انتقال آب از دریای عمان و جنوب شرق کشور به استان‌های سیستان و بلوچستان و نهایتا خراسان جنوبی و روستاهایی که کمبود آب دارند زمان‌بر است و مشکل فعلی کشاورز، کارخانجات و دامدار ما را رفع نمی‌کند این در حالی است که مردم روستا از امکاناتی چون گاز، برق و حتی همان تلویزیون شهروند تهرانی برخوردارند اما به خاطر کم‌آبی، خالی از جمعیت شده اند. حرفه مردم روستا بر دو پایه اساسا دامپروری و کشاورزی است و این دو تا تعطیل شده چون آب نیست.

مجلس باید به دولت در انتقال آب کمک کند

مردم همان میزان آبی که در مناطق مختلف استان و شهرهای حوزه انتخابیه دیدم را نمی‌توانند در حد نیازشان استفاده کنند چون سازمان‌های مرتبط، زمان بندی کردند و عرصه را بر روستاها تنگ کرده است لذا برای انتقال آب از نقاط پیش بینی شده، مجلس باید دولت را کمک و تامین اعتبار را تسریع کند، دولت هم تعداد پیمانکاران را بیشتر کند تا سرعت انتقال آب از دریای عمان و جنوب شرق به این منطقه افزایش یابد.

همزمان باید شبکه فرسوده آب را تعمیر کنیم چون شبکه آب فرسودگی زیادی دارد و زمانی که آب وارد این شبکه شود با شیب و سرعتی که پیدا می‌کند شاید بعضی از لوله‌ها تحمل این حجم آب را نداشته باشند. کار دیگری که بابد انجام شود مصرف آب در زمین‌های کشاورزی از سنتی به صنعتی تبدیل شود همچنین آب مصرفی و آشامیدنی باید تفکیک شود و پسماندها که الان در شهرها و روستاها رها است باید مدیریت شود و می‌تواند در کشاورزی خیلی موثر باشد.

توسعه و سرمایه‌گذاری با رفع مشکل حمل و نقل

رفع مشکل آب، جاده، خطوط ریلی و هوایی از جمله مسایلی است که می‌تواند به توسعه استان و سرمایه گذاری در استان کمک کند و برای سرمایه گذار فرصت‌هایی فراهم شود که از داخل و خارج کشور وارد استان شوند و اطمینان پیدا کنند که برای آمدن به بیرجند دغدغه لغو پرواز ندارند، در حمل و نقل جاده‌ای که در اقتصاد ما موثر است جاده‌های ما وضعیت خوبی ندارد.

نمی‌خواهم بگویم در استان ما کار نشده ولی بعضی کارها برای چشم بعضی مسئولان صورت گرفته، روستانشینی که دور از چشم مقامات کشوری است با تراکتور هم به سختی در این راه‌ها تردد می‌کند، اینها شهروندان ما هستند که در دفاع مقدس هم بودند همان روستا که راه مناسبی ندارد شهید تقدیم انقلاب کرده‌ لذا ۲۰ سال از تاسیس استان خراسان جنوبی می‌گذرد و مسئولان ببینند وضعیت برخی روستاها به لحاظ توسعه و بازسازی راه‌ها تکان نخورده بلکه به لحاظ مرغوبیت جاده‌های مرزی به حداقل رسیده است.

در حاشیه مرز کارخانه سیمان، قند و بازارچه های مرزی داریم اما بدترین جاده‌ها را آنجا داریم به طوری که در یک جاده آنتنی که حرکت می‌کنید فقط یک تریلی می‌تواند حرکت کند و خودرو سواری باید مسیر طولانی را پشت سر آن حرکت کند تا بتواند سبقت بگیرد آن هم خودروهایی مثل پراید که کمی به سمت شانه خاکی برود، واژگون می‌شود.

به دنبال تشکیل فراکسیون نمایندگان جنوب شرق هستم

مسئولان کشوری، استانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید به این مسائل کلی و ملی توجه کنند لذا به دنبال تشکیل فراکسیون نمایندگان جنوب شرق هستم تا نمایندگان این استان‌ها با همفکری و کمک هم، این مسائل را حل کنند. اگر نمایندگان جنوب شرق با هم همراه و همفکر باشند مطمئن باشید مسئولان هم با عشق و علاقه بیشتری به میدان می‌آیند و می‌توانند مشکلات را حل کنند.

مردم هم باید از این وضعیت بیرون بیایند و تا کی می‌خواهند با مسئولان‌شان این قدر مدارا کنند؛ از مسئولان، بخشدار و فرماندار بخواهید. شورای ما در روستا چرا از فرماندار توضیح نمی‌خواهد و مکاتبه نمی‌کند؟ شوراهای اسلامی تشکیل شدند برای اینکه بعضی مشکلات موجود در روستاها را مدیریت کنند اما می‌بینیم در جاهایی شوراهای ما هم دولتی شده‌اند. شورا متعلق به مردم است و مردم اعضای شورا را انتخاب می‌کنند که به مسائل آنها رسیدگی و در مراجع مربوطه و فرمانداری پیگیری کنند نه اینکه شورا دولتی شود یا به حرف آنها گوش ندهند.

برای این مساله هم برنامه دارم و اگر خداوند توفیق داد در تفکرم مدیریت جهادی و انقلابی است همان طور که در دوران انقلاب تا امروز کار کردم هر مدیری که با مردم باشد، حرف مردم را بشنود و برای حل آنها راهکار پیدا کند در غیر این صورت باید صف خود را جدا کند. لذا آن دسته از مدیرانی که در خدمت به مردم صادق هستند و واقعا جهادی عمل می‌کنند من کف پای آنها را خواهم بوسید. بالاخره این انقلاب محصول خون هزاران شهدا بوده و آنها رفتند برای اصلاح وضعیت موجود و جان خود را فدا کردند تا امنیت برقرار و وضعیت معیشت و رفاه جامعه بهتر شود.

مدیران باید تفکر جهادی و انقلابی داشته باشند

امیدوارم تفکر جهادی و انقلابی و تفکر دهه اول انقلاب که تفکر بسیار مقدس بود، احیا شود و مردم عهده دار این تفکر هستند که در هفته دفاع مقدس، ۲۲ بهمن، دهه فجر و برنامه‌های مذهبی مشخص است لذا از مدیرانشان انتظار دارند مثل آنها حرکت کنند و نماینده مجلس هم بتواند با ظرفیت کامل خود از توان هماهنگی با دستگاه‌های مختلف مشکل مردم را حل کند.

با شناختی که از مجالس گذشته و بعضی نمایندگان دارم یک تحلیل و یک نظریه دارم. تحلیل من این است که عده‌ای از نمایندگان در پیگیری مطالب با مردم با صداقت عمل نکردند؛ یعنی مشکلات موجود و مسایلی که در حوزه انتخابیه بوده، بواسطه افرادی که با آنها در ارتباط بودند به درستی صورت مساله را پیدا نکردند یا برخی موضوعات را بر مبنای تفکر خاصی دنبال کردند. متاسفانه یکی از مشکلات موجود کشور این است که به جای حل مساله به دنبال حل مساله جریانی خودشان هستند که این جریان ممکن است یک تشکل فعال اجتماعی، تشکل فراکسیونی یا تشکل حزبی باشد.

قوانین با هم تناقض دارند

وظیفه نخست و اصلی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی قانون‌گذاری است که همه افراد هم قبول دارند اما معتقدم در کشور کمبود قانون نداریم بلکه قوانین ما در جاهایی با هم در تناقض جدی بوده و علت آن است که یک قانون و یک دستورالعمل داریم اما به جای اینکه قانون را مبنا قرار دهیم بخشنامه‌های ابلاغی وزارتخانه‌ مدنظر قرار می‌گیرد حتی بسیاری از نمایندگان دقت نمی‌کنند که آیا این مانع در مسیر کار را وزارتخانه در دستورالعمل دنبال و ابلاغ کرده یا مشکل از قانون است؟ لذا میان اینها باید تفکیک قائل شویم.

مقام معظم رهبری بر دخالت نکردن نمایندگان در انتصابات تاکید کردند اما نفرمودند که حق نظارت و استیضاح را ندارید. استیضاح یکی از ابزارهایی است که می‌تواند به بهبود وضعیت مدیریتی جامعه کمک کند. نماینده مجلس هنگام استیضاح باید اول خدا را در نظر بگیرد و دوم به دور از جریان‌های حزبی و فکری که بعضی فراکسیون‌ها دارند عملکرد وزرا را از نظر مردم مورد ارزیابی قرار دهد.

در کارهایی که گذشته انجام شده یا در حال انجام است ممکن است یک موضوع در وزارتخانه‌ای در یکی از بخش‌ها مورد قبول نباشد اما دلیل نمی‌شود کل وزارتخانه مشکل داشته باشد. برای اینکه این اشکال در روند کاری حداقل بنده به وجود نیاید در صورتی که مردم اعتماد کردند، کارگروه‌های تخصصی، فنی، مجرب و مومن از بین دانشجویان، دانشگاهیان، نخبگان و صاحب حرفه‌های رایج در جامعه اعم از کشاورزی، دامداری و معادن شناسایی کردم که در قالب مشاورین فعالیت دارند و بعدا آنها را به صورت ساختار تشکیلاتی سازماندهی می‌کنم که عیوب مسائل موجود در جامعه را که مردم مطرح می‌کنند به صورت کارشناسی دنبال کنیم، اگر به جایی رسید که وزیر مربوطه باید به طور جدی ورود پیدا کند و ورود پیدا نکرد، راهکارهای قانونی را دنبال خواهم کرد.

مجلس باید لایحه محور باشد

مقام معظم رهبری در حل مسایل نگاه کارشناسی دارند چون هم رئیس جمهور بودند و هم با قدرت و اشرافیت کامل در موضوعات مختلف به صورت یک شخصیت حرفه‌ای به موضوعات نگاه می‌کنند البته ایشان کارشناسان خوبی هم دارند. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند مجلس باید لایحه محور باشد به این معنا که دولت را مکلف کند و موظف باشد مشکلاتی که با آنها مواجه است یا تقاضاهایی که از مجلس دارد را هم دولت با این شبکه کارشناسی که در سطح کشور در دولت‌های مختلف حضور داشتند و با ظرفیت نیروهای جوان در دانشگاه‌ها به لحاظ قدرت تجزیه و تحلیل موضوعات و با فناوری‌های جدید که دارند روی هر موضوع به درستی کار کنند.

نماینده مجلس هم به صورت تیم مشترک لایحه مورد نظر دولت را بررسی کند، اگر آن لایحه در مرحله اجرا، زمان بندی، تامین بودجه و اعتبار به اجماع قابل قبول رسید بعد از تصویب مجلس و ابلاغ به دولت در بایگانی نخواهد ماند و حتما اجرا خواهد شد. بنابراین یکی از دلایل این است که کار کارشناسی به درستی انجام نمی‌شود چون با عجله است کار کارشناسی نمی‌شود و در موضوعات مختلف از این مثال‌ها داشته‌ایم که لوایح و طرح‌ها بین دو سطح ستادی مجلس و ریاست جمهوری باقی مانده است.

مردم در انتخاب نماینده تحقیق و دقت کنند

مردم در انتخاب نمایندگان دقت کنند چون نماینده می‌تواند عامل تحول در فضای حوزه انتخابیه و هم در مجلس باشد. اگر نماینده‌ای که مردم انتخاب می‌کنند دارای تجربه کار مدیریتی باشد، قدرت پیگیری داشته و طراحی او در دوران کار اجرایی نشان دهد که می‌تواند منشا یکسری تحولات باشد در مجلس هم اثرگذار و منشا تحول است.

در بسیاری از مجالسی که داشتیم تقریبا از ۲۹۰ نماینده مجلس کمتر از ۵۰ نفر انسان‌های متفکر و خلاق هستند که در کمیسیون‌ها قرار می‌گیرند و دیگران هم پیرامون رئیس یا دبیر کمیسیون حلقه می‌زنند و برخی نمایندگان خیلی روی موضوعات توجه ندارند لذا ۲۴۰ نفر فقط منتظر هستند که بلند شوند یا بنشینند اگر این طور باشد که مجلس خیلی کارآمدی ندارد. اگر نماینده یک نفر است به اندازه همه افرادی که به او رای داده‌اند و دارای تخصص و تفکر هستند کار دارد.

وقتی امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری می‌گویند مجلس مرکز همه قدرت‌هاست نه به فرد بلکه گفتمان، طرح‌ها و برنامه‌هاست و آن گفتمان و طرح‌ها می‌تواند منشاء تحول باشد. از این جهت مردم هر حوزه انتخابیه باید افراد با تجربه را انتخاب کنند و افراد دارای تجربه کاری کم حتما در مسیر قانونگذاری دچار مشکل می‌شوند. تعجب می‌کنم مردم برای درمان و سلامتی جسم خود تلاش دارند به پزشک متخصص مراجعه کنند اما برای چهار سال مشکل استان خود حاضر نیستند که تحقیق کنند لذا انتخاب در جایی تقلیدی، هیجانی و پولی یا سفره‌ای می‌شود؛ کجا تبلیغات بیشتری می‌شود.

بنابراین باید مردم تحقیق کنند و به افرادی که کننده کار هستند و سابقه طولانی در حوزه اجرایی دارند رای دهند تا نماینده بتواند با تصویب کردن طرح‌ها و لایحه‌های موثر، دولت را در اجرا کمک کند.

نماینده مجلس قدرت دارد

ملتی که اراده جدی دارد باید نماینده با اراده انتخاب کند. من قبول ندارم که نماینده مجلس بگوید قدرت از من گرفته شده و در کجای قانون آمده که نمی‌توانی از منافع مردم دفاع کنی؟ خودت نمی‌توانی وارد دفاع شوی و طبیعی است نماینده‌ای که نمی‌تواند وارد دفاع شود دیگران کار را پیش می‌برند.

در همین مدت که وارد کارهای ریز و درشت استان شدم به شهرستان‌ها و روستاهای مختلف رفتم، مردم می‌گویند نماینده فلان شهرستان خیلی قوی است و نماینده ما قوی نبود؛ اگر شما می‌دانستید این آدم قوی نیست چرا انتخاب کردید که او نتواند کار کند؟

بنابراین مجلس مرکز تصمیم گیری، مرکز قدرت و ریل‌گذاری جمهوری اسلامی ایران در همه ابعاد داخلی، منطقه‌ای و بین المللی است که سیاست‌ها را تعیین می‌کند پس قبول ندارم فردی خود را نماینده ملت با اراده بداند اما خودش بی اراده باشد.

درخصوص عملکرد آقای قالیباف هم باید بگویم که هیچ مدیری خالی از عیب نیست اما در مقایسه با مدیرانی که در ادوار گذشته بودند به طور قاطع عرض می‌کنم قوت اداره مجلس و قدرت مدیریت ایشان بر فضای مجلس مثل دوران جبهه و جنگ بود، فرمانده قاطع در میدان جنگ بود کسی که در مقابل دشمن بعثی، توپ و تانک و هجمه دشمن بیاستد این انسان، مدیر توانمندی است دلیل اش هم این بود که مقام معظم رهبری چند بار از ایشان تقدیر کردند البته اشکالاتی در مورد بعضی کارها هم وجود دارد و آدم در شرایطی که قرار می‌گیرد به سراغ افرادی می‌رود که برتری در اداره امور دارند ولی از نظر اداره مجلس ایشان را قبول دارم و به عملکردش نمره ۲۰ می‌دهم.

خراسان جنوبی دارای ۱۱ شهرستان و چهار حوزه انتخابیه اصلی است که هر کدام از این چهار حوزه انتخابیه یک کرسی نمایندگی دارد. با اعلام نتایج رسمی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد، منتخبان حوزه‌های انتخابیه "قاینات و زیرکوه"، "نهبندان و سربیشه" و "فردوس، طبس، سرایان و بشرویه" مشخص شدند و ۲ نامزد حوزه انتخابیه "بیرجند، درمیان و خوسف" که آرای بیشتری کسب کردند، به دور دوم رفتند.

مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی برای ۴۵ کرسی باقیمانده از مجموع ۲۹۰ نماینده مردم، در ۲۲ حوزه انتخابیه ۱۵ استان کشور از جمله حوزه انتخابیه «بیرجند، درمیان و خوسف» روز جمعه ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha