۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۱:۳۷
کد خبرنگار: 5418
کد خبر: 85465824
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گفت و گوی روسیه و ترکیه در مورد اوکراین و غزه

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۱:۳۷
کد خبر: 85465824
گفت و گوی روسیه و ترکیه در مورد اوکراین و غزه

تهران-ایرنا- وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد، سرگئی ورشینین معاون وزیر خارجه این کشور و بوراک آکجاپار همتای ترک وی در مورد اوکراین و نوار غزه گفت و گو کردند.

به گزارش شنبه شب ایرنا از "تاس" , در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: در این گفت و گوی تلفنی ، دوطرف وضعیت کنونی اوکراین، منطقه دریای سیاه و نیاز به توقف فوری خونریزی در نوار غزه و دستیابی به راه حلی پایدار برای درگیری بر اساس راهکار دو کشوری را بررسی کردند.

وزارت خارجه روسیه افزود: تبادل نظر عمیقی در مورد مسائل کلی عملیات سازمان ملل با تمرکز بر کار نهادهای کلیدی شورای امنیت و مجمع عمومی, از جمله اهداف اصلاحات و آماده سازی برای نشست آینده سران انجام شد.

علاوه بر این، مقامات دو کشور درباره مسائل مهم منطقه‌ای مانند شهرک‌سازی‌های اسرائیل, فلسطین و قبرس، وضعیت سوریه و لیبی با تمرکز بر اجرای قطعنامه های مربوطه سازمان ملل گفتگو کردند.

به گزارش ایرنا, جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه موجب تظاهرات گسترده مردم در سراسر جهان از جمله کشورهای اسلامی و ترکیه شد.

مردم ترکیه نیز مثل سایر مردم آزاده در سراسر جهان در این تظاهرات ها خواستار قطع کامل روابط آنکارا با تل آویو شده اند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز در جدیدترین اظهارنظر خود با انتقاد از تعامل غرب با نسل‌کشی فلسطینی ها در جریان تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه گفت: مدعیان حقوق بشر در سراسر جهان، فقط نظاره گر نسل کشی بیش از ۳۵ هزار فلسطینی از جمله ۱۵ هزار کودک در نوار غزه هستند.

رئیس جمهور ترکیه افزود: هیچ کدام از سران کشورهای غربی، در مقابل صحنه های کشتار وحشیانه فلسطینی ها در غزه واکنشی نشان نداده اند و فقط تعداد کمی از افراد دارای ضمیر انسانی در این زمینه موضع گیری کرده اند و هیچ انسان غربی شجاعی خطاب به اسرائیل نگفته است که به کشتار و نسل کشی پایان دهید.

پیش از این, واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با اشاره به وضعیت فاجعه‌بار انسانی در غزه و عدم پایبندی رژیم صهیونیستی به قطعنامه‌های الزام‌آور شورای امنیت درباره برقراری آتش‌بس در غزه طی ماه مبارک رمضان، خواستار بررسی موضوع تحریم رژیم صهیونیستی از سوی شورای امنیت شده بود.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۳) آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

این رژیم برای جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha