ژاپن و هند اظهارات بایدن درباره «بیگانه هراسی» این کشورها را تاسف بار خواندند

تهران – ایرنا - ژاپن و هند امروز شنبه ضمن رد اظهارات رئیس جمهوری آمریکا درباره «بیگانه هراسی» و مختل بودن اقتصاد این کشورها، آن را تاسف بار حواندند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری استریتس تایمز، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ۱ مه (۱۲ اردیبهشت) گفت که «بیگانه هراسی» ژاپن و هند مانع از رشد اقتصاد این کشورها می‌شود و استدلال می کرد مهاجرت برای اقتصاد آمریکا مفید بوده است.

وی اظهار کرد: یکی از دلایلی که اقتصاد ما در حال رشد است، شما و بسیاری از دیگران هستید. چرا؟ زیرا ما از مهاجران استقبال می‌کنیم.

دولت ژاپن امروز شنبه اظهارات جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درباره «بیگانه هراسی» متحد آسیایی خود را «تاسف بار» و برداشتی نا به جا نامید.

دولت ژاپن در بیانیه‌ای گفت: «مایه تاسف است که این اظهارات بر اساس درک دقیقی از سیاست ژاپن بیان نشده است.»

در این بیانیه آمده است که پیش از این دولت ژاپن این پیام را به کاخ سفید رسانده و باری دیگر درباره سیاست‌ها و مواضع خود توضیح داده است.

اظهارات بایدن کمتر از یک ماه پس از ‌آن بیان شد که وی شام دولتی مجللی برای فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن ترتیب داد. این اقدام بایدن، کاخ سفید را بر آن داشت تا لحن اظهارات وی را تعدیل دهد.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به خبرنگاران گفت که رئیس جمهوری آمریکا صرفا قصد داشت پیام گسترده‌تری ارسال کند و بگوید «آمریکا کشور مهاجران است.»

توکیو به نوبه خود گفت که این شفاف سازی را درک می‌کند.

در بیانیه توکیو آمده است: با توضیحات دولت آمریکا آگاه هستیم که این اظهارات با هدف آسیب رساندن به اهمیت و دوام روابط ژاپن و آمریکا بیان نشده اند».

سوبرامانیام جایشانکار وزیر امور خارجه هند نیز اظهارات جو بایدن رئیس جمهور آمریکا مبنی بر این‌که «بیگانه هراسی» مانع رشد اقتصادی این کشور جنوب آسیایی می‌شود، رد کرد.

جایشانکار در میزگردی که روز جمعه به میزبانی روزنامه اکونومیک تایمز برگزار شد، گفت که اقتصاد هند «متزلزل نیست» و این کشور از دیرباز جامعه ای بسیار باز و پذیرا بوده است.

وی با اشاره به قانون جدید هند که به مهاجرانی که به دلیل آزار و شکنجه از کشورهای همسایه گریخته‌اند، اجازه شهروندی می‌دهد، افزود: به همین دلیل ما قانون CAA (متمم قانون تابعیت) را داریم که برای گشودن درها به روی افرادی است که مشکلاتی دارند... به نظر من باید افرادی که نیاز یا دلیلی متوجهی برای آمدن به هند را دارند را بپذیریم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha