سیل در خوسف خراسان جنوبی مشابه زیرکوه خسارت داشت

بیرجند - ایرنا - مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: خسارت‌های سیل در شهرستان خوسف مانند سیل زیرکوه است و در پی بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب در مناطق مختلف، به راه‌های این شهرستان آسیب جدی وارد شده است.

محمدعلی آخوندی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به دنبال فعال شدن سامانه بارشی جدید، طی روزهای پنجشنبه و جمعه بارندگی‌های شدید و پراکنده را در کل استان به ویژه شهرستان‌های خوسف و نهبندان داشتیم.

وی بیان کرد: در شهرستان خوسف مشابه شهرستان زیرکوه شرایط خاصی به دنبال سیلاب داشتیم به نحوی که در راه‌های ارتباطی حتی خودرو سنگین هم نمی‌تواند تردد کند و به تمامی زیرساخت‌های جاده ای و راه‌های عشایری و روستایی در شهرستان خوسف خسارت وارد شده است.

تخریب قنوات، ابنیه جاده‌ها و مزارع

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: آبگرفتگی منازل روستایی شهرستان‌های خوسف و نهبندان و تخریب تمامی قنواتی که در حاشیه رودخانه‌ها بوده، از پیامدهای سیل دیروز است.

وی با بیان اینکه ابنیه جاده ها به طور کامل تخریب شده است تصریح کرد: مزارع سرچاه عماری و محور قلعه زری در شهرستان خوسف نیز خسارت دید.

آخوندی گفت: در شهرستان خوسف شاهد قطعی شبکه آب و برق و حتی گاز در روستاهای اکبرآباد و محمدآباد بودیم که برای رفع مشکل اقدام شده است.

وی با اشاره به وقوع حادثه برق گرفتگی دختر ۱۰ ساله به دنبال افتادن تیر برق در خوسف افزود: خوشبختانه جان این دختر بچه با تلاش نیروهای امدادی نجات یافت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: بندهای خاکی و اراضی کشاورزی در حاشیه رودخانه‌ها نیز خسارت جدی دیده زیرا بیشتر روستاهای خوسف در حاشیه رودخانه واقع شده است.

آبگرفتگی معابر شهر نهبندان 

وی اضافه کرد: همچنین در شهرستان نهبندان آب به داخل شهر نفوذ کرد و مشکلاتی در داخل شهر داشته‌ایم.

آخوندی در ادامه به گرفتار شدن هشت جوان در سیلاب رودخانه فصلی در شهرستان قاینات اشاره کرد و گفت: این افراد نیز با تلاش نیروهای امدادی نجات یافتند.

وی افزود: منازل قدیمی و آغل‌های دام گنبدی خسارت دیده است که بعد از اتمام بارش‌ها و فروکش کردن سیلاب، میزان خسارت‌ها برآورد می‌شود.

حدود ۴۰۰ روستا خسارت دید

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: طبق بررسی‌های اولیه بارش‌های سیل آسا ۲۴ ساعت گذشته به حدود ۴۰۰ روستای استان به ویژه در شهرستان‌های خوسف، نهبندان و قاینات خسارت وارد کرده است.

وی بیان کرد: از این تعداد ۲۱۹ روستا مربوط به شهرستان خوسف است که به زیرساخت‌ها، اراضی کشاورزی و باغی، آبنماها، پل‌ها، واحدهای مسکونی روستایی و راه‌های عشایری و روستایی خسارت وارد شده است.

انسداد برخی راه‌های روستایی

آخوندی درباره وضعیت راه ها گفت: راه دسترسی بعضی روستاهای خوسف از جمله امامزاده سلیمان علی (ع) و روستای کشوک مسدود شده است.

وی با بیان اینکه محور قلعه زری و روستاهای بخش ماژان تخریب شده است ادامه داد: در نهبندان محور شاهکوه به میغان و در طبس محور دیهوک - راور مسدود بوده و بقیه راه ها بازگشایی شده اما نا ایمن هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی اظهار کرد: مسیر شهداد - نهبندان به دلیل نداشتن ایمنی همچنین مسیرهای طبس - خرو، بیرجند - شوشود، خوسف - مختاران، تمامی راه‌های فرعی بخش سرداران نهبندان، خوسف - سرچاه عماری مسدود بوده و عملیات بازگشایی در حال انجام است.

گروه‌های ارزیاب اعزام می‌شوند

وی تاکید کرد: امکان ورود به برخی مناطق برای برآورد خسارت هنوز امکان پذیر نیست چون مسیرها مسدود و گاهی باتلاقی است لذا از فردا تیم‌های ارزیاب اعزام خواهند شد.

آخوندی گفت: بیشترین خسارت سیل اخیر به راه‌ها، ابنیه جاده‌ها، باغات، مزارع و قنوات وارد شده است.

تداوم بارش‌های رگباری و شدید

وی با اشاره به تداوم ناپایداری‌های جوی افزود: امروز در قسمت‌های غربی و شمال استان از جمله شهرستان‌های طبس، سرایان، فردوس و بشرویه بارندگی شدید پیش بینی می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی از تشکیل جلسه اضطراری ستاد مدیریت بحران در خوسف و نهبندان خبر داد و گفت: آماده باش همه دستگاه ها و بسیج امکانات را داریم و ۴۸ گروه هلال احمر در سطح استان فعال هستند.

وی از همکاری مردمی، تراکتورداران و نیروهای معدنی برای بازگشایی مسیرها گفت و تصریح کرد: از مردم می‌خواهیم با نیروهای امدادی همکاری لازم را داشته باشند و به هشدارهای هواشناسی توجه کنند.

سامانه بارشی جدید از روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت در خراسان جنوبی فعال شد و تا روز جمعه بارش گسترده باران اغلب مناطق استان را فرا گرفت که طغیان رودخانه‌های فصلی و جاری شدن سیلاب را به همراه داشت و در این زمینه هشدار سطح نارنجی صادر شد.

بارش‌های رگباری و سیل آسا هفته اول اردیبهشت نیز در خراسان جنوبی خسارات سنگین مالی بر جای گذاشت اما خسارت جانی ناشی از سیل اخیر در این استان گزارش نشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha