۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۴۱
کد خبر: 85465330
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دلم هوای بقیع دارد و غم صادق...

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۴۱
کد خبر: 85465330
دلم هوای بقیع دارد و غم صادق...

کنگاور – ایرنا – امروز بزرگ عالِم تشیع، احیاگر فقه نبوی بار سفر بسته و غبار غم، آسمان و زمین بقیع را فرا گرفته است.

امروز نبض تاریخ به هم می‌خورد؛ بزرگِ زمینی که هیچ گاه خالی از حجت نبوده و نخواهد بود بار سفر بسته که سکوتش، فریاد دانایی است و سخنش، باران حکمت.

امروز جاری‏‌ترین تفکر ماندگار شیعه به گردباد حوادث، خاموشی می‌گیرد؛ اما فروغ اندیشه‏ایش در جان جهان ماناست.

صدای سفری حزن‌انگیز به گوش می‌رسد. مردی از تبار نور و عرفان، به آوایی حزین، نغمه خداحافظی می‏خواند و کوچه‏‌های غربت جهان، زیر گام‏هایش سر خم کرده‌‏اند تا عبور تمام صداقت را در خویش احساس کنند.
یا صادق آل محمد(ع)! چگونه با نگاه روشن تو وداع گوییم که هر لحظه، کام تشنه جانمان در آرزوی شنیدن توست تا جرعه‏‌ای از کشف و کرامات تو را توشه راه خویش کنیم.

در سوگ تو چه سخت می‏گذرد بر دل ای امام صداقت و راستی! غروب سرخ تو، یادآور غروب خورشید در دریایی است که آمیخته علم و زهدی پیامبر گونه بود و در افق‏‌های دوردست تو شاگردان موج، هنوز به سر و سینه می‏زنند؛ دریای بی‏ادعایی که سیاست و ملک را به اهل آن واگذاشت.

هنوز هم دنیا، از شکوه جاری تو وام می‏گیرد. هنوز هم خورشید، از چشمان تو تقلید می‏کند. دانشگاه، به نام تو زنده است؛ حوزه از زلال دانش تو آب می‏خورد و عطش دانش‌‏اندوزی راهیان عشق، با کلام تو سیراب می‏شود.

حاشا اگر گمان کنم که لحظه‏ ای نام تو فراموش بشود! تابش خورشید پیشانی‏ات، کلام صادقانه و نیکویت و روش روشن‏بینانه ‏ات، همیشه مایه مباهات اندیشه مسلمین خواهد بود.

به گزارش ایرنا، امام جعفر صادق (ع) طبق روایات مختلف تاریخی در سال ۸۰ هجری، معروف به سال قحطی، در مدینه دیده به جهان گشود، اما بنا به گفته شیخ مفید و کلینی، ولادت آن حضرت در سال ۸۳ هجری اتفاق افتاده است.

این امام همام در سن ۳۱ سالگی، پس از شهادت امام محمد باقر (ع)، عهده دار مسئولیت امامت و هدایت مسلمین شد. دوران زندگانی آن حضرت مصادف با ایام حکومت پنچ تن از حاکمان اموی و دو تن از حاکمان عباسی بود و در این زمان درگیری شدید بین امویان و عباسیان بر سر حاکمیت، از فشار آن‌ها بر اهل بیت پیامبر (ص) کاسته بود.

همین موضوع، زمینه مناسبی برای امام جعفر صادق (ع) فراهم آورد تا به گسترش علوم اسلامی و تربیت شاگردان مکتب خود بپردازد و هزاران فقیه و دانشمند در علوم مختلف، چون طب، شیمی، جبر، نجوم و سایر علوم تربیت کند، چنانکه جابر بن حیان که به پدر علم شیمی مشهور است، از شاگردان آن حضرت بود.

امام جعفر صادق (ع) به همراه پدرش امام محمد باقر (ع) بزرگترین مرکز علمی آن روز جهان اسلام را در شهر مدینه پایه گذاری کرد و عده بیشماری از دانش پژوهان از نقاط دور و نزدیک از محضر درس و علم ایشان بهره بردند.

سرانجام به دستور منصور دوانیقی حاکم ستمکار عباسی که تحمل نفوذ فوق العاده امام صادق (ع) را در میان مردم نداشت، آن حضرت را در ۶۵ سالگی مسموم کردند و به شهادت رساندند و پیکر مطهر امام صادق (ع) در قبرستان بقیع ـ واقع در شهر مدینه ـ به خاک سپرده شد.

کنگاور در سوگ شهادت رییس مکتب تشیع عزادار است

مردم متدین کنگاور در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) به سوگ نشستند و آیین های عزاداری در نقاط مختلف این شهرستان برپا شد.

شیفتگان خاندان عصمت و طهارت در شهرستان کنگاور در شب ۲۵ شوال شهادت امام جعفر صادق (ع) با برپایی آیین های عزاداری و سوگواری در مسجد فاطمیه(س) با سخنرانی حجت‌الاسلام مهدوی سخنران معروف لک زبان لرستانی و مداحی کربلایی کریم عبدالملکی عشق و علاقه خود را به آن امام همام به نمایش گذاشتند.
آیین های عزاداری سالروز شهادت آن امام همام، امروز نیز با حضور گسترده مردم ولایی و دوستدار اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در امام زاده ابراهیم (ع) و دیگر مساجد و حسینیه‌های سطح شهرها و روستاهای کنگاور برگزار خواهد شد.

عزاداران امروز در مراسم سوگواری شهادت امام جعفر صادق (ع) با قرائت زیارت بقیع و ذکر توسل و مدیحه سرایی مداحان به سینه زنی می‌پردازند.
حدیثی از امام صادق(ع) در خصوص اهمیت نماز در بازداشتن از گناه:
امام صادق(ع): «کسی که دوست دارد بداند آیا نمازش پذیرفته شده یا نه ، با تامل بنگرد که آیا نمازش او را از فحشا و منکر باز داشته؟ پس به اندازه ای که او را بازداشته از او پذیرفته می شود.»

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha