۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۰:۳۹
کد خبر: 85465271
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

اهالی خیابان شهادت برای امام صادق(ع) اقامه عزا کردند+ فیلم

تهران- ایرنا- دوستداران و پیروان امام ششم(ع) در خیابان شهادت شهرری برای شیخ الائمه(ع) عزاداری کردند.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، دوباره سالروز شهادت رئیس مکتب شیعه شد و عزاداران امام صادق (ع) با حضور در دسته‌های عزاداری و سینه زنی، عاشورای حضرت صادق(ع) را در سراسر کشور برپا کردند، از حسینیه‌ها و هیات‌های عزاداری گرفته تا کوچه‌ها و خیابان‌های شهرهای بزرگ و کوچک، یکی دو سال است که هیات‌هایی از مدارس تا مساجد هم به راه افتاده تا کوچک و بزرگ ارادت خود را به شیخ الائمه به محضر امام زمان(عج) عرضه بدارند و در محله شهادت در جنوب تهران هم عزاداران از ساعت ۱۰ صبح دسته عزای امام صادق را به راه انداختند.

اهالی خیابان شهادت برای امام صادق(ع) اقامه عزا کردند+ فیلم

خیابان شهادت همان خیابانی است که در دوران دفاع مقدس پیکر حدود ۴۰۰ شهید در آن تشییع شد و حدود صد تن از این ۴۰۰ شهید در کوچه‌های این خیابان کمتر از یک کیلومتر ساکن بودند. بسیاری از بسیجیان و هیاتی‌های این محله قبل از عزیمت به جبهه وصیت می‌کردند که پیکرشان را از این خیابان تشییع کنند که عطر و بوی پیکرهای ۴۰۰ شهید در این خیابان پیچیده و مردم با شعارهای «این گل پرپر شده، هدیه به رهبر شده» یا «بسیجی عزیزم، شهادتت مبارک» و «منزل نو مبارک»، پیکرهای شهدا را تشییع می‌کردند و آخرین شهید این خیابان حسین غلام کبیری بود که در فتنه ۸۸ به شهادت رسید.

اهالی خیابان شهادت برای امام صادق(ع) اقامه عزا کردند+ فیلم

اگر شما هم در این مراسم حضور داشتید، نام برخی از شهدا را می شنیدید که مداحان و ذاکران در بین نوحه سرایی و مداحی یاد این شهدا را با ذکر صلواتی دوباره زنده می‌کردند و می گفتند که امنیت و آزادی امروزمان را مدیون آنها هستیم، شهیدانی مثل طلبه بسیجی علی اکبر کاظمی که مراسم یادبودش با سالروز شهادت امام صادق یکی شد. حدود ۴۰ سال است که این مراسم برپاست ولی یکی دو سال است که به جای برگزاری مراسم در یک هیات، چندین هیات و مسجد به صورت یکپارچه دسته عزا برپا کرده و شعائر دینی را در کوچه و خیابان به نمایش می گذارند.

اهالی خیابان شهادت برای امام صادق(ع) اقامه عزا کردند+ فیلم

با وجود چند روز تعطیلی حضور مردم عزادار چشمگیر و جای خالی محمد حاج ابوالقاسمی برای هیاتی‌های پیروان شهدای کربلا هنوز احساس می‌شد، همان جانباز مخلص و هیأتی ولایی که معتقد بود هیات باید همگام با مسائل روز کشور و انقلاب باشد و هیچ اعتقادی به هیات سکولار نداشت و این بسیجی سپاهی، چه شاگردان خوبی تربیت کرد که حق شاگردی را ادا کردند و پا جا پای استاد خود گذاشتند.

این حق شاگردی امروز در چهارپایه خوانی شفیعی و شعارهای هیات به خوبی معلوم بود.

داود شفیعی ذاکر اهل بیت در محله شهادت بالای چهارپایه رفت و هم از وعده صادق و مظلومیت مردم فلسطین گفت و هم از طرح نور حمایت کرد و هم روضه امام صادق را خواند و گریزی به کوچه‌های مدینه زد.

دسته عزاداری هم اینگونه شعار خود را در قالب شعر ارائه داد که «شد مدینه غرق ماتم، در غم فرزند خاتم، کشته گردیده قرآن ناطق، دیده‌ها گشته گریان صادق» و دسته دیگر اینگونه پاسخ می‌دادند که «منتظر بهر ظهوریم، حامیان طرح نوریم، پیرو رهبر انقلابیم، حامیان عفاف و حجابیم».

شفیعی هم در بالای چهارپایه گفت «وعده صادق پیام است، این شروع انتقام است، خصم مستکبران جهانیم، تا ابد یار مستضعفانیم». بعد هم سفارش کرد که در دومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی مثل دوره اول شرکت کنید و گفت حواستان به پدر و مادر شهدا باشد که در خیابان شهادت فقط چند نفر از پدران و مادران شهدا در قید حیات هستند.

در مراسم امروز علاوه بر پرچم‌های عزای شیخ الائمه و کتیبه هایی که زینت بخش خیابان شهادت بود، پرچم های فلسطین هم در میان دسته عزاداری خودنمایی می کرد.

حضور نماینده آیت الله وحید خراسانی، یکی از ویژگی‌های مراسم امروز بود که به همراه شاگردان مکتب امام صادق(ع) و روحانیونی همچون امامان جماعت مساجد خیابان شهادت و فضلای هیاتی در مراسم امام صادق اقامه عزا کردند.

علاوه بر سینه زنی و عزاداری، کارهای فرهنگی هم صورت می گرفت. مثلاً کتاب‌هایی درباره زندگی امام صادق(ع) به برخی کودکان و نوجوانان شرکت کننده اهدا می‌شد و جزوه ای در میان عزاداران توزیع شد با عنوان «با رئیس مذهبمان آشنا شویم» که مطالبی درباره برکات وجودی امام صادق در آن به رشته تحریر درآمده بود.

اگرچه برگزاری عزاداری در خیابان‌ها مشکلاتی مانند ترافیک را به همراه دارد ولی دست اندرکاران این مراسم تمام تلاش خود را در رعایت حق الناس برای خودروهای عبوری در میدان شهید بروجردی (دولت آباد)، خیابان شهادت، شهید حسن غیوری و پروین اعتصامی به کار بستند و ایستگاههای صلواتی هم از عزاداران پذیرایی می کرد.

در عاشورای امام صادق، جلوه هایی از ارادت مردم به عزاداران دیدنی بود. مثلاً برخی مغازه داران خیابان شهادت به احترام عزای امام صادق(ع) کرکره‌های مغازه را برای دقایقی پایین کشیدند و برخی با شربت و اسفند از عزاداران پذیرایی می کردند. اهالی خیابان شهادت برای امام صادق(ع) اقامه عزا کردند+ فیلم

عزاداران امام صادق(ع) از ساعت ۱۰ صبح در نسیم دلپذیر و پس از یک باران بهاری با سینه زنی و مداحی خیابان شهادت را تا مسجد حجتیه طی کردند و پس از برگزاری نماز جماعت پای منبر قال الباقر و قال الصادق نشستند و حجت الاسلام حسین سیلسپور ضمن بیان تاریخچه ای از خدمات علمی و فرهنگی امام صادق(ع) به شاگردان مکتب شیعه و خدمات علما و مراجعی همچون شیخ جعفر کاشف الغطا، صاحب الغدیر، صاحب عبقات الانوار، ملامحسن فیض کاشانی و امام خمینی اشاره کرد و گفت که دین اسلام به راحتی به دست ما نرسیده و باید قدردان علما و شاگردان مکتب امام صادق(ع) باشیم.
در ادامه این مراسم ذاکران و مداحان اهل بیت(ع) در رثای امام صادق (ع) به مرثیه سرایی و عزاداری پرداختند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha