ذوالفقارنسب: فوتبال به پالایش تماشاگران احتیاج دارد/ باشگاه‌ها به کار فرهنگی بی‌توجه هستند

تهران- ایرنا- کارشناس فوتبال کشورمان معتقد است که برای سالم‌سازی فضای ورزشگاه‌ها علاوه بر فرهنگ‌سازی، باید تماشاگران با رصد و برخوردهای انضباطی که با متخلفان صورت می‌گیرد، پالایش شوند.

بیژن ذوالفقارنسب، کارشناس فوتبال کشورمان روز جمعه در گفت‌وگو با ایرنا درباره برخی تحرکات غیراخلاقی و غیرفرهنگی گروهی از تماشاگران در جریان بازی‌های لیگ برتر فوتبال، گفت: چنین مسائلی خروجی بی‌برنامگی در حوزه فرهنگی است و فوتبال ایران مدیریت فرهنگی و اخلاقی، مناسبی ندارد و در زیرمجموعه‌های آن ساختاری در این رابطه در نظر گرفته نشده است. این در حالی است که در فوتبال دنیا، نگاه ویژه‌ای به مسائل فرهنگی دارند و سبک و روال کار در این رابطه مشخص است و آموزش‌های لازم به بازیکنان و هواداران در این رابطه داده می‌شود.

وی با اشاره به این آموزش‌ها، افزود: در رابطه با رفتار داخل و خارج از زمین، بازیکنان به صورت کامل توجیه می‌شوند که اجازه هیچ بی‌احترامی از جمله ارتباط لفظی، اشاره‌ای و حرکتی نسبت به حریف ندارند و در زمانی که گلی به ثمر می‌رسد یا گلی تیم دریافت نمی‌کند، هیچ حرکت تحریک‌کننده‌ای نباید نسبت به جایگاه تماشاگران از سوی بازیکنان صورت بگیرد. همچنین هواداران تیم‌ها هم نسبت به رفتاری که باید روی سکوها انجام بدهند، آگاه می‌شوند و اجازه فحاشی یا پرتاب بطری و اجسام دیگر را ندارند.

ذوالفقارنسب: فوتبال به پالایش تماشاگران احتیاج دارد/ باشگاه‌ها به کار فرهنگی بی‌توجه هستند

ذوالفقارنسب یادآور شد: البته در برخی از مناطق دنیا مانند اروپای مرکزی یا آمریکای جنوبی، تماشاگران ابایی از انجام رفتارهای تحریک‌کننده و پرتاب اشیا به سمت هواداران ندارند و در این رابطه با جرایم سنگینی هم روبرو می‌شوند، هر چند این برخوردهای انضباطی برایشان اهمیتی ندارد. با این حال رفتار زننده و تحریک کننده از سوی تماشاگران در کل دنیا امری مذموم و تقبیح شده است.

کارشناس فوتبال کشورمان با بیان اینکه وضعیت اخلاقی و فرهنگی در فوتبال ایران در مقایسه با برخی دیگر از لیگ‌های جهان، قابل قبول‌تر است، ادامه داد: تماشاگران تیم‌های مختلف در استادیوم‌های مختلف با تیم‌هایشان چه مهمان باشند و چه میزبان، همراه هستند و کمتر رفتار زننده‌ای مانند اتفاقاتی که در آمریکای جنوبی می‌افتد را شاهد هستیم.

وی در ادامه با برخورهای سفت و سختی که با تماشاگران خاطی و متخلف در فوتبال جهان صورت می‌گیرد، اشاره کرد و گفت: در لیگ‌های معتبر جهان و به خصوص در لیگ فرانسه و انگلیس، مجازات سنگینی برای تماشاگران اوباش در نظر گرفته می‌شود و با توجه به فیلم‌هایی و عکس‌هایی که از جایگاه تماشاگران تهیه می‌شود، یک تماشاگر با توجه به مستنداتی که درباره رفتار غیراخلاقی‌اش در ورزشگاه وجود دارد، از حضور در استادیوم محروم می‌شود.

ذولفقارنسب با اشاره به اینکه در ایران اما به نظر می‌رسد هیچ ساختار و دستورالعمل موثری درباره برخورد با حرکات زننده و تخلفات تماشاگران وجود ندارد، گفت: به دفعات در ورزشگاه‌های مختلف دیده شده است که گروهی از هواداران، بیشترین فحاشی‌ها را به تیم حریف و داوران انجام می‌دهند اما برخوردی با آنها صورت نمی‌گیرد و چنین رفتاری تکرار می‌شود.

وی با بیان اینکه فدراسیون فوتبال باید در رابطه با شناسایی و برخورد انضباطی با تماشاگران مختلف و فحاش، یک ساختار تنظیم کند، یادآور شد: در ایران برخلاف بیشتر دنیا، فدراسیون فوتبال بر رصد و کنترلی بر رفتار تماشاگران ندارد و این مسئله به افزایش این جو مسموم در استادیوم‌ها دامن می‌زند.

ذوالفقارنسب: فوتبال به پالایش تماشاگران احتیاج دارد/ باشگاه‌ها به کار فرهنگی بی‌توجه هستند

مربی سابق تیم ملی فوتبال کشورمان با اشاره به اینکه در فرهنگ سنتی ایران اجازه نمی‌دهد تماشاگران عصیانگر و پرهیجان به بانوان بی‌احترامی ‌کنندو این جای تاسف دارد، اذعان داشت: باید با هوادارانی که فضای ورزشگاه را با توهین و فحاشی‌هایشان، مسموم و آلوده می‌کنند، برخوردهای لازم و بازدارنده صورت بگیرد. برای شناسایی عوامل این اتفاقات هم می‌بایست امکاناتی برای رصد حرکات تماشاگران مانند بقیه دنیا فراهم شود.

ذوالفقارنسب افزود: باید با تماشاگران متخلف برخورد شود و با جریمه‌ها و ممنوعیت‌هایی که در نظر گرفته می‌شود، سکوها از حضور تماشاگران توهین‌کننده پالایش شوند و به مرور زمان جو مناسبی که با هویت فرهنگ ایرانی همخوانی دارد، بر فضای استادیوم‌ها حاکم شود.

کارشناس فوتبال کشورمان با بیان اینکه باید در کنار برخوردهای نظارتی و انضباطی، از فرهنگ‌سازی هم غافل نشد، گفت: در کنار برخوردهای انضباطی، باید هم در باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها، در جهت سالم‌سازی جو ورزشگاه‌ها و ایجاد یک محیطی که خانواده‌ها امکان حضور داشته باشند، باید فرهنگ‌سازی هم صورت بگیرد و در این زمینه برنامه‌های بلندمدت وریشه‌ای برای حل بحرانی که در حاضر آن شاهد آن در برخی مسابقات هستیم، تدوین شود.

وی افزود: در حاضر جو استادیوم‎‌ها طوری است که یک پدر با توجه به بی‌اخلاقی‌هایی که صورت می‌گیرد، نمی‌تواند دست فرزندانش را بگیرد و به ورزشگاه ببرد و باید با فرهنگ‌سازی و همچنین برخوردهای انضباطی که صورت می‌گیرد، در یک پروسه و برنامه‌ریزی حداقل ۱۰ ساله، فضای فوتبال به سمتی برود که هواداران با خیال راحت و در فضایی عاری از فحاشی‌ها و حرکات غیراخلاقی، بتوانند در کنار هم و به صورت خانوادگی فوتبال را تماشا کنند و از آن لذت ببرند.

سرخط اخبار ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha