معاون وزیر علوم: مهارت افزایی ۹۵ هزار دانشجوی شاهد و ایثارگر دنبال می‌شود

شیراز - ایرنا - معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ۹۵ هزار دانشجوی جامعه شاهد و ایثارگر در دانشگاه‌های سراسر کشور تحصیل می‌کنند، گفت: تابستان ۱۴۰۳ طرح مهارت افزایی و توانمندسازی این دانشجویان آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هاشم داداشپور روز پنجشنبه در آیین اختتامیه دومین جشنواره سراسری قرآنی، ادبی و هنری شهید آوینی در دانشگاه شیراز، افزود: از ابتدای فعالیت در سازمان دانشجویان، برای خدمت به یادگاران شاهد و ایثارگر کشور تلاش کردیم و در این مسیر علاوه بر جشنواره شهید آوینی، جشن دانش آموختگان شاهد و ایثارگر نیز برگزار شد، جشنواره علمی شهید سلیمانی نیز دیگر رویدادی است که به زودی برگزار می‌شود.

او از دانشجویان خواست تا زندگینامه شهید آوینی را بخوانند که به گفته خود چگونه از فضیلت نمایی با کتاب هربرت مارکوزه و مکتب‌های مختلف انتقادی مانند سوسیالیست به ادبیات عرفانی و دینی رسید ، به "خویشتن خویش برگشت" و سیدالشهدای اهل قلم شد.

داداش‌پور یادآور شد: شهید آوینی پیش از سال ۵۶ با نام کامران آوینی و پس از انقلاب به نام سید مرتضی آوینی نمادی از ۲ نوع سبک فکر و اندیشه دارد.

پرچم‌سپاری جشنواره شهید آوینی به دانشگاه گیلان

در پایان این آیین پرچم جشنواره قرآنی، ادبی و هنری شهید آوینی به دانشگاه گیلان سپرده شد تا این دانشگاه میزبان سومین دوره از این جشنواره باشد.

مدیرکل دفتر شاهد و ایثارگر سازمان امور دانشجویان گفت: این پرچم به امانت به دانشگاه گیلان سپرده می‌شود اما از نقطه نظرات معاون فرهنگی دانشگاه شیراز برای برپایی شایسته این جشنواره استفاده می‌شود.

دکتر سیدفردین تقی‌زاده با اشاره به شرکت دانشجویان ۷۳ استان کشور در دومین دوره جشنواره قرآنی، ادبی و هنری شهید آوینی گفت: تعامل میان دانشجویان سراسر کشور از برکات‌ برپایی این جشنواره بود و تشکیل گروه‌هایی از دانشجویان فعال قرآنی از اتفاقات مبارکی بود که می تواند در آینده به انجام فعالیت های گروهی در عرصه فرهنگ ایثار و شهادت شود.

معاون وزیر علوم: مهارت افزایی ۹۵ هزار دانشجوی شاهد و ایثارگر دنبال می‌شود

رشد سه برابری شرکت‌کنندگان در جشنواره سراسری شهید آوینی

دبیرکل جشنواره قرآنی، ادبی و هنری شهید آوینی در ادامه این آیین گفت: این جشنواره در چهاربخش قرآنی، معارفی، فرهنگی و هنری و در ۱۸رشته با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و انس با قرآن کریم برگزار شد؛ بخش قرآنی و معارفی مخصوص دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه‌ها بود و بخش ادبی و هنری با حضور عموم دانشجویان کشور برگزار شد.

حامد تقوایی با اشاره به حضور ۲ هزار و ۲۰۱ دانشجوی کشور در این رویدادگفت: از این شمار یکهزار و ۴۱۷ دانشجو در بخش‌ ادبی و هنری و ۸۷۴ دانشجوی شاهد و ایثارگر در همه بخش‌های جشنواره شرکت کردند. وی عنوان کرد: در مجموع سه هزار و ۱۷۰ اثر ادبی و هنری به این جشنواره ارسال شد که نسبت به دوره گذشته رشد هشت برابری داشت.

تقوایی اضافه کرد: یکهزار و ۲۹ اثر ادبی و هنری حاضر در دومین جشنواره سراسری شهید آوینی مربوط به دانشجویان شاهد و اثارگر کشور بود.

معاون فرهنگی دانشگاه شیراز گفت: شرکت کنندگانی از ۶۲ دانشگاه کشور در این جشنواره برگزیده شدند.

وی اظهار کرد: کارهای ادبی و هنری که با نیت ترویج فرهنگ ایثار وشهادت و برای شهدا انجام شود، بی کیفیت نخواهد بود و اثرگذار است.

تقوایی با اعلام آمادگی دانشگاه شیرازی برای میزبانی دائمی از جشنواره سراسری شهید آوینی، گفت: در صورتی که دبیرخانه دائمی این دانشگاه شکل گیرد، سطح کیفی آن ارتقا می‌یابد و دچار افت و خیز نمی‌شود.

رئیس دانشگاه شیراز در ادامه این آیین اختتامیه با اشاره به هدف برپایی جشنواره شهید آوینی، گفت: هدف از این رویداد ادبی، هنری و قرآنی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و این هدف از این جهت دارای اهمیت است که شهدا در منتهای ایثار جان خود را فدا کردند تا دیگر مردم زندگی بهتری داشته باشند.

محمد موذنی اظهار کرد: شهادت اوج کمال یک انسان است و شهدا عزیزترین سرمایه یعنی جان خود را در این راه فدا کردند.

او در معرفی دانشگاه شیراز عنوان کرد: این دانشگاه جامع با ۸۰ سال سابقه پژوهشی و آموزشی، در ۶۰۰ رشته و گرایش با ۷۰۰ عضو هیات علمی فعالیت میکند و امسال توانست در رتبه بندی‌های کیو اس و نیچر ایندکس رتبه نخست را در میان دانشگاه‌های ایرانی کسب کند.

چه کسانی برگزیده دومین جشنواره سراسری شهید آوینی شدند؟

در پایان این مراسم، برگزیدگان ۱۸ بخش جشنواره سراسری شهید آوینی معرفی و تجلیل شدند.

بر اساس آرای هیات داوران، کوثر ثابقی نزاد در نقاشی، علیرضا مطلبی در خوشنویسی، مهدی جهانبخش در طراحی پوستر و تصویرسازی، سید مهدی موسویان در داستان کوتاه و قاسم بای در شعر اول شدند.

محمدرسول تکبیری و فاطمه حسینی زاده در بخش صحیفه سجادیه و علی محمد اسمعیلی و شهلاکاطمی به صورت مشترک رتبه نخست را کسب کردند.

صادق قاسم زاده و معصومه حیدری در قرائت تحقیق، جلال رضایی و رقیه رضایی در ترتیل و فائزه سادات قریشی و محمد شادرو در حفظ قرآن کریم اول شدند و سید محمد طاها اطهری در رشته اذان رتبه نخست را از آن خود کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha