۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۸:۰۳
کد خبرنگار: 1285
کد خبر: 85464203
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هوای چهارمحال و بختیاری ۱.۵ درجه گرم‌تر شده است

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۸:۰۳
کد خبر: 85464203
هوای چهارمحال و بختیاری ۱.۵ درجه گرم‌تر شده است

شهرکرد- ایرنا- معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: میانگین دمای این استان در سال زراعی جاری در مقایسه با سال گذشته آن ۱.۵ درجه سلسیوس گرم‌تر شده است.

معصومه نوروزی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این در حالی است که افزایش دمای کشور در این مدت هفت دهم درجه گرم‌تر شده و استان چهارمحال و بختیاری بعد از گیلان مشمول بیشترین افزایش دما نسبت به سال گذشته بوده است.

وی ادامه داد: همچنین افزایش دمای میانگین استان نسبت به میانگین بلندمدت از ابتدای مهر تا ۱۰ اردیبهشت نیز ۱.۹ درجه سلسیوس بوده که سه دهم درجه بیش از میانگین افزایش دمای کشور برآورد شده است.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری از تکرار دوره خشکسالی در این استان خبر داد و گفت: میانگین بارش‌های سال زراعی جاری استان از ابتدای فصل پاییز تا ۱۰ اردیبهشت ۱۴۸ میلی متر کاهش را نسبت به میانگین ۳۰ ساله نشان می‌دهد که در رده بندی استانی از لحاظ کمبود بارش در جایگاه دوم قرار دارد.

نوروزی تصریح کرد: همچنین میانگین بارش استان از آغاز فصل بهار تا ۱۰ اردیبهشت ۴۳ میلیمتر کمبود نسبت به دوره مشابه میانگین بلندمدت را تجربه کرده است و بعد از گیلان دومین استان از نظر کاهش بارندگی‌هاست.

وی افزایش دما و کاهش بارش‌ها را از نشانه‌های تغییر اقلیم عنوان کرد و گفت: در شرایط کنونی باید با شرایط خشکسالی و تغییر اقلیم سازگاری کرد و مصرف بهینه آب را مدنظر قرار داد.

به گزارش ایرنا، در سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ چهارمحال و بختیاری شانزدهمین سال متوالی خشکسالی خود را پشت سر گذاشت.

افزایش دمای هوا و تبخیر آب نیز در وقوع این خشکسالی‌ها تاثیرگذار بوده است.

چهارمحال و بختیاری سرچشمه ۲ رودخانه زاینده‌رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha