هنگام برداشت گیاهان بهاری مراقب ریشه و پیاز آن باشیم

کرمانشاه - ایرنا - رییس اداره بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با بیان اینکه از ریشه کندن و درآوردن پیاز گیاهان خودروی بهاری منجر به نابودی این گونه‌های ارزشمند می شود، از مردم خواست این گیاهان را از ریشه جدا نکنند.

وحید عزیزی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر با اشاره به داغ شدن بازار برداشت و فروش گیاهان خودروی بهاری در سطح استان، اظهار کرد: انتظار می‌رود خانواده‌ها در صورتی که برای برداشت گیاهان خودروی بهار به دامان طبیعت می‌روند، این گیاهان را از ریشه نکنند.

وی با بیان اینکه از ریشه کندن و درآوردن پیاز گیاهان خودروی بهاری منجر به نابودی این گونه‌های ارزشمند می شود، گفت: توصیه می‌شود مردم حتی در مواردی که سهوا این گیاهان را با ریشه از خاک خارج می‌کنند، پیاز آنها را دوباره در خاک بکارند تا از نابودی گیاهان خودروی بهاری جلوگیری شود.

رییس اداره بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه تاکید کرد: بر اساس سیاست های حفاظت، احیا و بهره برداری سازمان جنگل ها و مراتع کشور، بهره برداری تجاری و برداشت پیاز گیاهان مرتعی ممنوع و ناآگاهی در چگونگی برداشت، زوال تدریجی و تخریب مراتع را بدنبال دارد.

هنگام برداشت گیاهان بهاری مراقب ریشه و پیاز آن باشیم

عزیزی با بیان اینکه رویش گیاهان خودروی بهاری از طریق بذر خیلی کم اتفاق می افتد و عمده رویش این گیاهان خودرو از طریق پیاز و پیازچه است یادآور شد: هم اکنون ۱۴۰ گونه گیاهی در استان شناسایی شده که از این تعداد حدود ۱۰ تا ۱۲ گونه شامل کنگر، ریواس، پیچک و سورانه بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی در زمینه برنامه های منابع طبیعی استان کرمانشاه برای جلوگیری از نابودی این گونه های ارزشمند طبیعی گفت: در سنوات اخیر تلاش شده تا از طریق کشت گیاهان خودروی بهاری با همکاری تعاونی مرتع داران از نابودی آنها جلوگیری به عمل آید ضمن آنکه در سال های اخیر کشت گونه هایی مثل ریواس، آویشن، کنگر، آنغوزه و ... را به صورت کاشت در طبیعت داشته ایم.

هنگام برداشت گیاهان بهاری مراقب ریشه و پیاز آن باشیم

عزیزی با اشاره به پای کار بودن نیروهای یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان برای حفاظت از گونه‌های گیاهی، گفت: مردم می‌توانند هر نوع دست اندازی و یا برخورد نامناسب با طبیعت را از طریق شماره تماس ۱۵۰۴ به یگان حفاظت منابع طبیعی استان اطلاع دهند تا برخورد لازم با متخلفان صورت بگیرد.

به گزارش ایرنا، کنگر، قارچ، بلبلی نخود، ونوشک، پیچک، پاغازه، جعفری کوهی، کول، برزا، پنگه، کوزله، ترشک، چنور، شنگ، سیرکوهی، ریواس و گیلاخه از مهمترین گیاهان خوراکی و دارویی است که در کوه ها و دشت های استان کرمانشاه می رویند.

استان کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۴ درصد آن را عرصه های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار را نیز مرتع تشکیل داده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha