نامزد طرفدار چین برنده رای نخست‌وزیری جزایر سلیمان شد

تهران-ایرنا- پارلمان جزایر سلیمان، وزیر خارجه سابق این کشور را که معتقد به روابط نزدیک با چین است را به عنوان نخست‌وزیر انتخاب کرد.

به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا، مجله کثیرالانتشار «ایندیاتودی» در گزارشی، انتخاب «جرمیا مانل» به عنوان نخست وزیر جزایر سلیمان را یک پیروزی برای چین ارزیابی کرد.

براساس این گزارش، نمایندگان پارلمان جزایر سلیمان با انتخاب مانل به عنوان نخست وزیر، این پیام را به جهان صادر کردند که روابط این جزیره در جنوب اقیانوس آرام با چین، روبه گسترش خواهد بود.

مانل با ۳۱ رای از ۴۹ رای نمایندگان پارلمان جزایر سلیمان توانست نخست وزیر شود. انتخابات سراسری در این کشور، ۱۷ آوریل برگزار شده بود.

کناره گیری «مناسه سوگاواره» نخست وزیر پیشین جزایر سلیمان از قدرت و شرکت نکردن در رقابت های انتخاباتی، زمینه را برای قدرت گرفتن مانل فراهم کرد.

سوگاواره نیز از نیروهای سیاسی طرفدار چین در جزایر سلیمان است که ۲ سال پیش، یک پیمان امنیتی با پکن امضا کرد.

انتخاب سوگاواره به نخست وزیری در سال ۲۰۱۹، به شورش های خیابانی در «هونیارا» پایتخت منجر شد. کارشناسان درباره وقوع شورش بعد از انتخاب مانل نیز هشدار داده اند.

قدرت های غربی و طرفداران غرب نگران افزایش نفوذ چین در جزایر سلیمان و یا حتی ایجاد پایگاه نظامی توسط پکن در این جزایر هستند.

جزایر سلیمان کشوری است با بیش از ۹۹۰ جزیره در قسمت جنوبی اقیانوس آرام و پایتخت آن شهر هونیارا است. این مجموعه جزایر از چند صد جزیره کوچک و بزرگ تشکیل شده‌ که مهم‌ترین آن‌ها گوادال کانال، مالایتا، نیو جورجیا و سان کریستوبال هستند. این کشور از غرب با پاپوآ گینه نو و از شرق با وانواتو و از جنوب غربی با استرالیا همسایه‌ است. جمعیت جزایر سلیمان براساس آخرین آمار گردآوری شده نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha