۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۰۰
کد خبرنگار: 2205
کد خبر: 85463949
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هشدار درباره فعالیت سامانه بارشی در خراسان جنوبی

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۰۰
کد خبر: 85463949
هشدار درباره فعالیت سامانه بارشی در خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: از بعدازظهر امروز (پنجشنبه) با نفوذ تدریجی توده هوای ناپایدار به جو استان، وقوع رگبار، رعد و برق و بارش گسترده در اغلب نقاط استان قابل پیش‌ بینی است.

فاطمه زارعی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس الگوی نقشه‌ها، داده‌ها و تصاویر ماهواره ای هواشناختی با آغاز ناپایداری‌های جوی در استان تا روز شنبه وزش باد شدید و گرد و خاک همچنین بارش تگرگ و در ارتفاعات تشکیل مه پیش‌ بینی می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به بارش گسترده در اکثر نقاط استان وقوع روان آب، آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی قابل پیش‌ بینی است که در این زمینه هشدار هواشناسی سطح نارنجی صادر شد.

کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: همچنین احتمال خسارت تگرگ به بخش کشاورزی، احتمال خسارت به قنوات و تاسیسات زیربنایی وجود دارد.

وی با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته سربیشه و خضری با کمینه دمای ۱۱ درجه سردترین و بندان با بیشینه دمای ۳۵ درجه گرمترین ایستگاه استان بود، افزود: در این مدت تغییرات دمایی در مرکز استان بین ۱۶ و ۲۸ درجه به ثبت رسید.

پیش از این اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی با توجه به فعالیت سامانه بارشی و رعد و برق شدید از روز پنجشنبه هفته جاری هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

پرهیز از استقرار و صعود به مناطق مرتفع، اتراق یا چرای دام در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوهنوردی و سفرهای غیرضروری همچنین لایروبی کانال‌ها، آب روها و دهانه پل‌ها، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و آمادگی نهادهای مرتبط با مدیریت بحران از توصیه‌های هواشناسی در این مدت است.

فعالیت سامانه بارشی قبلی که از عصر سه شنبه چهارم اردیبهشت در خراسان جنوبی آغاز شد و تا اواخر وقت جمعه از جمله در مرکز استان ادامه یافت، باعث جاری شدن سیلاب شد و در زیرکوه شکسته شدن ۲ بند خاکی را در پی داشت.

بارش‌های رگباری و سیل آسا در خراسان جنوبی خسارات سنگین مالی بر جای گذاشت اما خسارت جانی ناشی از سیل اخیر در این استان گزارش نشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha