نامزد نمایندگی مجلس: نظارت کارآمد مانع بی‌اعتمادی مردم می‌شود/ضعف طرح محوری در مجلس یازدهم

شیراز - ایرنا - نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه شیراز و زرقان گفت: بکارگیری یک نظام نظارتی علمی، جامع، کارآمد و کاربردی از سوی مجلس شورای اسلامی سبب پیشگیری از برخی اتفاقاتی می‌شود که باعث رنجش و بی اعتمادی مردم  از تصرفات نامشروع در بیت المال است.

رحمت‌الله مرزوقی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: اصل ۴۹ قانون اساسی یکی از مهمترین اصل‌های فساد ستیزی است که وجود دارد اما به این دلیل که ساز و کارهای آن را عالمانه طراحی نکرده‌ایم، چنانکه باید کارآمد نشده است.

وی افزود: در تحلیل عملکرد مجلس یازدهم یکی از ضعف‌هایی که مشاهده می‌کنیم، ضعف در حوزه نظارتی است؛ نظارت یک علم و دانش تخصصی است و بسیاری از منابع مالی و انسانی در نهادهای متعدد در حوزه نظارت فعال هستند.

ضعف طرح محوری در مجلس یازدهم

مرزوقی ادامه داد: یکی دیگر از ضعف‌های مجلس یازدهم طرح محوری است در حالی که رهبر معظم انقلاب نیز بر لایحه محوری تاکید کردند، لوایح را دولت ارائه می‌دهد و هنگامی که لایحه ای به مجلس می‌رود دولت بیان کرده که من می توانم، منابع مالی آن را در نظر گرفته و برای اجرای آن اراده دارد و در نتیجه کار بهتر پیش می‌رود در حالی که طرح ها باید فرآیند طولانی و چند مرحله ای را طی کنند و ممکن است در ادامه نیز به نتیجه نرسد.

نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه شیراز و زرقان گفت: این مساله می تواند در تعامل مجلس و دولت حل و فصل شود، در این تعامل مجلس می تواند نیازها را بیان کند و دولت لایحه ارائه کند.

وی یادآو شد: با این حال مجلس بی نیاز از این نیست که که طرح های اساسی برای حل مسائل کشور ارائه کند.

یکی دیگر از ضعف‌های مجلس یازدهم طرح محوری است در حالی که رهبر معظم انقلاب نیز بر لایحه محوری تاکید کردند. لوایح را دولت ارائه می‌دهد و هنگامی که لایحه ای به مجلس می‌رود دولت بیان کرده که من می توانم، منابع مالی آن را در نظر گرفته و برای اجرای آن اراده داردمرزوقی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: فردی که نماینده مجلس می‌شود در واقع نماینده همه مردم و در چارچوب قانون برخی مسئولیت‌های ملی نیز در قبال همه مسائل کشور دارد و هم باید کار تقنینی و هم نظارتی انجام دهد.

وی افزود: براین اساس برنامه‌های خود را در سه سطح تنظیم کرده ام و هم برای سطح ملی و تقنینی و هم حوزه انتخابیه خود برنامه دارم.

جهت گیری برنامه من معطوف به عدالت است

نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه شیراز و زرقان گفت: کلیت جهت گیری برنامه‌های من معطوف به عدالت است و عدالت نیز ابعاد مختلفی از جمله عدالت اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و شئوناتی دارد، چرا که یکی از اهداف انقلاب اسلامی حرکت به سوی تحقق عدالت در جامعه بود.

وی درباره برنامه‌های خود برای این حوزه انتخابیه بیان کرد: در راس این برنامه‌ها، پیگیری چارچوب‌های قانونی و نظارتی به جهت تحقق مدیریت شهری برای توسعه و توزیع متوازن امکانات و تخصیص منابع در بخش‌های مختلف شهرها، حومه شهرها و مناطق روستایی است.

مرزوقی عنوان کرد: شیراز از «کلانشهری» عبور کرده و به «ابر شهری» توسعه پیدا کرده و بخش‌هایی از آن اکنون این ظرفیت را دارد که مستقل شود.

وی افزود: شهر صدرا دومین شهر جدید بزرگ کشور است که برای پاسخگویی به نیازهای مسکن و دیگر نیازهای کلانشهر شیراز ایجاد شد و امروز دهها مشکل دارد، اما مشکل اصلی و ام المشکلات آن این است که نماینده دولت در آنجا استقرار ندارد.

مرزوقی ادامه داد: هرچند صدرا شرایط لازم را ندارد که به عنوان یک شهر مستقل شود اما می‌توان پیگیری کرد تا دولت لایحه ای ارائه کند که به فرمانداری ویژه تبدیل شده و با شکل‌گیری نوعی مدیریت یکپارچه به حل مشکلات مردم کمک شود.

وی گفت: شهرک گلستان شیراز نیز حجم جمعیتی بالایی دارد اما از زیرساخت‌ها آموزشی و دیگر زیرساخت‌های لازم برخوردار نیست.

مرزوقی درباره زرقان نیز گفت: این شهرستان به رغم اینکه چندسالی است مستقل شده اما کماکان از زیرساخت‌های لازم برخوردار نیست و به دلیل اینکه ۲۴ درصد صنعت استان را در خود جای داده است، مشکل آلایندگی دارد.

وی افزود: زرقان ظرفیت فوق العاده‌ای در کشاورزی دارد اما مساله حقابه سد درود زن باید پیگیری شود و به نتیجه برسد.

نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه شیراز و زرقان ادامه داد: زرقان یک پایانه مسافری درخور ندارد در حالی که ۳۰ تا ۴۰ هزار نیروی کارگر به این شهر نقل مکان می‌کنند و مشکلات متعدد دیگری نیز دارد.

مرزوقی عنوان کرد: مناطق حومه ای شیراز نیز مشکلات متعدی دارند از جمله داریون که باید به بخش تبدیل شود و اقداماتی نیز انجام شده و باید با پیگیری به سرانجام برسد، راه‌های مواصلاتی آن مشکلاتی دارد که منجر به تصادفات رانندگی می‌شود و با چالش آب نیز مواجه است.

وی گفت: دیگر مناطق روستایی وحومه های شیراز نیز از قره باغ گرفته تا خان زنیان، سیاخ دارنگون و بیدزرد نیازمندی هایی دارند که احصا شده و باید حل شود.

نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه شیراز و زرقان اظهار کرد: با توجه به تخصصی که دارم، رویکرد من به مسائل کلانشهر شیراز، توجه به آسیب های اجتماعی است که رصد و احصا شده است.

وی با اشاره به مشکلات و مسائل اقشار مختلف جامعه از جمله پرستاران، معلمان و کارگران، گفت: با اقشار مختلف و گروه های کشوری و لشکری ارتباط دارم و نشست هایی انجام شده و گفت و گوهایی کرده‌ام و مشکلات و مسائل آنها احصا شده تا در چارچوب قانون پیگیری شود.

قصد دخالت در امور اجرایی را ندارم

نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه شیراز و زرقان گفت: با توجه به اینکه روح برنامه و جهت گیری من معطوف به مساله عدالت بوده، یکی از شاخص‌های عدالت محوری این است که با رویکرد شایسته سالاری و صرف نظر از قومیت‌ها، جنسیت و سن اقدام کنیم.

مرزوقی افزود: من قصد دخالت در امور اجرایی را ندارم چرا که نماینده مجلس مدیر اجرایی نیست، بلکه مجلس یک نهاد تخصصی است و برای حل مسائل کشور کمیسیون‌های تخصصی دارد و مسائل کشور باید به شکل تخصصی حل شود.

قصد دخالت در امور اجرایی را ندارم چرا که نماینده مجلس مدیر اجرایی نیست، با این حال اگر از من نظر مشورتی بخواهند نیروهای شایسته و توانمندی که می‌شناسم را بدون اینکه مساله مداخله داشته باشد معرفی می‌کنم

او گفت: با این حال اگر از من نظر مشورتی بخواهند نیروی های شایسته و توانمندی که می‌شناسم را بدون اینکه مساله مداخله داشته باشد معرفی می‌کنم؛ چرا که مساله تفکیک قوا جدی است.

مرزوقی اظهار کرد: مسائل بانوان در برنامه های من اهمیت بسیاری دارد و در برنامه‌های سطح ملی خود به پیگیری و بکارگیری بانوان نخبه در بدنه مدیریتی و تصمیم گیری مبتنی بر شایسته سالاری توجه کرده‌ام.

رئیس مجلس تعهد دهد به نماینده محوری

نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس مجلس تنها نقش هماهنگ کننده و به نوعی سخنگوی مجلس را دارد اما اگر بخواهد همه امور را کنترل کند استقلال عمل را از نمایندگان می گیرد و این مساله باید در انتخاب رئیس مجلس در نظر گرفته شود تا هم در نظریه و هم در عمل به نماینده محوری معتقد باشد.

مرزوقی ادامه داد: کمیسیون مجلس باید به صورت تخصصی شکل بگیرد و افرادی عضو این کمیسیون‌ها شوند که تخصص لازم را داشته باشند.

او اذعان کرد: یک مشکل ساختاری مجلس این است که نمایندگان به اندازه کافی دارای تخصص‌های لازم برای کمیسیون‌های مختلف نیستند؛ این می تواند یک ایده باشد که انتخابات مجلس به صورت صنفی برگزار شود و به عنوان نمونه پزشکان و پرستاران، دانشگاهیان و دیگر اقشار و اصناف هر یک نماینده‌ای به مجلس بفرستند.

مرزوقی افزود: قوی کردن مرکز پژوهش های مجلس نیز اهمیت استراتژیک دارد تا نظرات کارشناسی برای بررسی ایده ها ارائه کند.

مجلس از برنامه‌روزی به سمت برنامه‌ریزی حرکت کند

نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه شیراز و زرقان عنوان کرد: نمایندگان مجلس باید مومن و متقی و خود ساخته و دارای تخصص همراه با تجربه باشند و مجلس باید به اسناد بالا دستی توجه کند و به فرآیندهای برنامه هفتم توسعه به عنوان خطوط کلی حرکت کشور توجه کند.

رئیس مجلس تنها نقش هماهنگ کننده و به نوعی سخنگوی مجلس را دارد اما اگر بخواهد همه امور را کنترل کند استقلال عمل را از نمایندگان می گیرداو گفت: مجلس باید از برنامه روزی‌ها عبور و به سوی برنامه ریزی حرکت کند و منافع بلند مدت کشور را در نظر داشته باشد، مجلس جای ایده پردازی و راه حل پردازی برای حل مسائل کشور است.

مسئولیت پذیری، انگیزه ورودم به عرصه انتخابات

مرزوقی درباره رزومه و کارنامه خود گفت: استاد تمام دانشگاه شیراز هستم، ۲۳ سال است که در دانشگاه شیراز مشغول به خدمتم و همه مراتب علمی دانشگاهی را طی کرده‌ام.

او افزود: عنوان‌های پژوهشگر برتر کشور، استاد دانشگاه نمونه و استاد سرآمد دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور را در کارنامه دارم و بیش از ۲۰۰ عنوان مقاله علمی و ۲۰ جلد کتاب تخصصی منتشر و در ۷۰ کنفرانس علمی داخلی و خارجی شرکت کرده‌ام.

مرزوقی اضافه کرد: چندین سال معاونت تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز، عضویت در کمیته فعالیت‌های برون مرزی وزارت علوم و عضو کمیته دستگاهی نظریه پردازی وزارت آموزش و پرورش و عضویت در شورای عالی آموزش کشور از دیگر سوابق من است و سابقه ایثارگری و آزادگی در دوران دفاع مقدس نیز دارم.

نیازی به کسب قدرت و ثروت نداشتم

او اظهار کرد: فلسفه وجودی حضور من در صحنه این بود که مدیون مردم هستم و مایل بودم توانمندی خود را در خدمت ملت و مردم قرار دهم، با وجود داشتن رتبه عالی در دانشگاه، نیازی به کسب قدرت یا ثروت نداشتم و و به منظور ادای دین و احساس درونی به خدمت به مردم، کشور، نظام و انقلاب پا به عرصه انتخاباتی گذاشتم.

مرزوقی گفت: تخصص من در حوزه مسائل مربوط به آموزش و پرورش و آموزش عالی است و کمیسیون مد نظر من در مجلس شورای اسلامی نیز کمیسیون آموزش و تحقیقات است.

نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه شیراز و زرقان گفت: از مردم دعوت می‌کنیم تا در انتخابات دور دوم مجلس در ۲۱ اردیبهشت شرکت و از بین چهار کاندیدای صالح، اصلح را انتخاب کنند.

او اظهار کرد: باید حوزه انتخابیه زرقان و شیراز آرای بالاتری نسبت به دیگر شهرستانها داشته باشند و این زیبنده نیست که نماینده این ۲ شهر با آرای پایین انتخاب شود.

انتخابات دوازدهمین مجلس شورای اسلامی در دور دوم ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود و در استان فارس نیز نامزدها برای انتخاب یک نماینده مرودشت و ۲ نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی رقابت می‌کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha