دهه گرامیداشت «روز مراغه» آغاز شد

مراغه- ایرنا- دبیر کمیته برگزاری آیین‌های گرامیداشت «روز مراغه» و رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی این شهر بیان کرد: ویژه‌برنامه‌های فرهنگی، ورزشی و مذهبی این دهه از امروز، ۱۲ اردیبهشت ماه آغاز شد.

«رضا عسکری» روز چهارشنبه در حاشیه آیین افتتاح این ویژه‌برنامه‌ها به خبرنگار ایرنا بیان کرد: روز مراغه مصادف با ۱۶ اردیبهشت ماه و سالروز بسته شدن زیج ایلخانی، چندین سال است که جشن گرفته شده و امسال هم ویژه‌برنامه‌های مربوط به آن گسترده‌تر و به مدت ۱۰ روز برگزار می‌شود.

دهه گرامیداشت «روز مراغه» آغاز شد
ویژه‌برنامه‌های گرامیداشت روز مراغه امسال گسترده‌تر و به مدت ۱۰ روز برگزار می‌شود

به گفته وی ویژه‌برنامه‌های گرامیداشت «روز مراغه» طی روز جاری با رژه سوارکارانی که نماد «روز مراغه» را در دست داشتند و همچنین تشریح برنامه‌ها و مسابقات والیبال ساحلی آغاز شد.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر مراغه افزود: ساعت ۱۷ امروز همچنین مستند «دارلملک مراغه» به کارگردانی «رحیم مرتضی‌وند» برای نخستین‌بار در سالن عبدالقادر مراغه‌ای اکران می‌شود.

«عسکری» به ویژه‌برنامه‌های فردا، پنج‌شنبه هم اشاره و بیان کرد: پیاده‌روی خانوادگی از میدان شهرداری تا بوستان یادگاران برگزار می‌شود و در پایان شاهد جنگ شادی با اجرای هنرمندان شهرستان خواهیم بود.

وی ادامه داد: جمعه، ۱۴ اردیبهشت ماه دومین نشست تخصصی کاتبان قرآن کریم با اساتید برجسته خوشنویسی کشور در تالار سرباز برگزار، و پس از آن مسابقه نقاشی کودکان با موضوع «مراغه شهر سالم و دوستدار کودک » در پارک ملت از ساعت ۱۶ برگزار می‌شود.

به گفته دبیر کمیته برگزاری آیین‌های گرامیداشت روز مراغه، همچنین ورک‌شاپ نقاشی استادان و نمایشگاه عکس در پارک ملت و عزاداری شب شهادت امام جعفر صادق(ع) در امامزاده چکان از ساعت ۱۹:۳۰ برگزار می‌شود.

«عسکری» افزود: ساعت ۸:۳۰ روز ۱۶ اردیبهشت زنگ «روز مراغه» در مدارس شهرستان نواخته می‌شود و معلمان تاریخ در خصوص «روز مراغه» برای دانش‌آموزان سخنرانی می‌کنند.

وی به برگزاری همایش اصلی «روز مراغه» در تالار سرباز و با حضور استاندار آذربایجان‌شرقی نیز اشاره و بیان کرد: بعد از ظهر همان روز برخی از طرح‌های عمرانی از جمله بلوار باغستان افتتاح می‌شود و جشنواره غذاهای بومی و محلی با عنوان «داغ ترسی» نیز آغاز به کار می‌کند.

وی همچنین به افتتاح المان‌های آجری و المان روز مراغه در میدان ۱۶ اردیبهشت هم اشاره و بیان کرد: رییس سازمان بهداشت جهانی به صورت وبینار در ویژه‌برنامه‌ اصلی گرامیداشت روز مراغه سخنرانی خواهد کرد.

«عسکری» افزود: در روز ۱۷ اردیبهشت، جشنواره موسیقی عبدالقادر مراغه‌ای و عبدالقادرشناسی در تالار سرباز برگزار می‌شود و بعد از ظهر همان روز نیز مردم می‌توانند از اجرای زنده موسیقی سنتی بهره بگیرند.

ابراز امیدواری «عسکری» نسبت به پیوستن مراغه به شبکه‌های شهرهای سالم و ایمن در دهه گرامیداشت «روز مراغه»

وی اضافه کرد: در روز ۱۸ اردیبهشت ماه، آیین اختتامیه جشنواره رسانه‌ای برنامه شهر سالم و ایمن در سالن اجتماعات دانشکده علوم پزشکی برگزار می‌شود.

به گفته «عسکری» عصر همان روز یعنی ۱۸ اردیبهشت ماه، ویژه‌برنامه «شهدا تربیت‌یافتگان مکتب عاشورا» از ساعت ۱۷ در سالن شهید بهشتی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: روز چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت ماه اختتامیه دومین جشنواره حفظ ۳۰ جزء قرآن کریم ویژه دانش‌آموزان در پارک کوثر برگزار شده و در روز ۲۱ اردیبهشت اختتامیه ویژه‌برنامه‌های گرامیداشت «روز مراغه» در روستای تاریخی «گویجه قلعه» برگزار می‌شود.

به گفته وی اتوبوس‌های رایگان، علاقه‌مندان را از ساعت ۹ به روستای «گویجه قلعه» منتقل می‌کنند تا از برنامه‌های متنوع و شاد از جمله عاشیق‌نوازی و بازی‌های بومی محلی بهره‌مند شوند.

دعوت آقای شهردار از گردشگران برای سفر به مراغه

شهردار مراغه نیز با اشاره به اینکه ۱۶ اردیبهشت ماه سالروز بسته شدن زیج ایلخانی در مرکز علمی و فرهنگی رصدخانه تاریخی مراغه به دست خواجه‌نصیرالدین طوسی و همراهانش است، افزود: بر همین اساس روزهای مصادف با ۱۶ اردیبهشت هر ساله به همت شورای اسلامی شهر و دیگر نهادها گرامی داشته می‌شود.

«شهرام مروتی» با بیان اینکه مراغه جامع همه خوبی‌هاست، بیان کرد: این کهن‌شهر دارای آثار تاریخ متعدد از جمله گنبدها، سراها، تپه‌های باستانی است و مقصد گردشگری خوبی برای هموطنانمان به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه مراغه علاوه بر آثار تاریخی، آثار طبیعی متعددی چون کوه سهند، غار هامپوئیل و رودخانه زیبای «صوفی چای» دارد، افزود: از هموطنانمان عزیزمان دعوت می‌شود تا مراغه را جزو مقاصد سفر خودشان قرار دهند.

میزبانی مراغه از مسابقات والیبال ساحلی

مسئول ورزش شهرداری مراغه با اشاره به میزبانی این شهرستان از مسابقات والیبال ساحلی به مناسب فرارسیدن روز مراغه، از اهالی دعوت کرد تا برای تماشای این رقابت‌ها به پارک یادگاران بیایند.

به گفته «فرهاد آقایی» در این مسابقات ۲۰ تیم از شهرستان‌های مختلف آذربایجان‌شرقی حضور دارند و رقابت‌ها از ساعت ۹ تا ۱۹، و دیدارهای رده‌بندی و فینال روز جمعه برگزار می‌شود.

برپایی نمایشگاه صنایع دستی و خلاق در دانشگاه آزاد اسلامی

نمایشگاه صنایع دستی و خلاق در سالن ۵ آبان دانشگاه آزاد اسلامی دایر شد و از ساعت ۹ تا ۱۷ دایر برای بازدید عموم آزاد است.

به گزارش ایرنا زیج ایلخانی در دوره خواجه نصیرالدین طوسی، ایرادهای زیج‌های قبل از خود را رفع کرد و خروجی اصلی فعّالیّت علمی رصدخانۀ مراغه محسوب می‌شود؛ بر همین اساس ۱۶ اردیبهشت مصادف با سالروز بسته شدن زیج ایلخانی به عنوان روز مراغه انتخاب شده است.

دهه گرامیداشت «روز مراغه» آغاز شد
جدول برنامه‌های دهه گرامیداشت روز مراغه

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha