۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۳۸
کد خبر: 85463081
T T
۱۱ نفر

برچسب‌ها

یک بام و دو هوایی که صدای هواشناسی یزد را درآورد

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۳۸
کد خبر: 85463081
یک بام و دو هوایی که صدای هواشناسی یزد را درآورد
میانگین بارش‌های شهرستان‌های مختلف یزد در هفته اول اردیبهشت

یزد- ایرنا- هواشناسی یا متِئورولوژی (Meteorology ) شاخه‌ای از علوم جوی است که ماهیت و فیزیک اتمسفری را با تمرکز بر پیش‌بینی آب‌وهوا بررسی می‌کند، بنا بر این سازمان هواشناسی کشور و به تبع آن ادارت کل هواشناسی استان‌ها اگر در خصوص آب و هوا پیشگو باشند، قطعا غیب‌گو نیستند و نقشی در میزان بارش در مناطق مختلف ندارند.

به گزارش ایرنا، در هفته جاری اداره کل هواشناسی نشستی خبری را برگزار کرد تا در مورد بارش های ۱۰ روز گذشته و همچنین بارش های چند روز آینده اطلاعاتی را در اختیار رسانه ها قرار دهد؛ یکی از مواردی که در این نشست خبری مطرح شد، شبهه افکنی ها در مورد بارش‌ها در یکی از شهرستان های استان یزد بود.

اخیرا برخی کانال های خبری مدعی شده بودند که "ابرها را منحرف می کنند لذا به فلان شهرستان نمی رسد و یا نیامدن باران به خاطر فعالیت معادن است یا این شهرستان نیز مانند سایر نقاط استان باید پربارش باشد اما این اتفاق رخ نداده است یا این سوال را طرح می کنند که آیا همانگونه که بارورکردن ابرها ممکن است، متفرق کردن آنها ناممکن نیست؟ " و موارد مشابهی مثل این که باعث تعجب مخاطبان می شود.

یا مثلا گفته شده "چرا برف و باران تا فلان نقطه یک شهرستان آمده اما پیشروی نکرده و برگشت خورده؟" اینگونه سوالات و تحلیل ها جز آنکه خنده بر لبان مخاطب بنشاند نتیجه دیگری ندارد.

به اذعان کارشناسان هواشناسی، باران و برف ، نقل و نبات نیست و اختیار آن نیز در حوزه مسئولیت این سازمان نیست تا بتواند بین مناطق مختلف، آن را به صورت مساوی تقسیم کند، اینکه دخالت برخی عوامل خارجی که هیچ ربطی به ابر و باران و برف ندارد را در این زمینه سهیم بدانیم نه منطقی است و نه عقلایی و صرفا برای افزایش مخاطب برخی کانال های زرد کاربرد دارد.

رییس گروه توسعه هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی استان یزد، سه‌شنبه هفته جاری در جمع خبرنگاران، توضیحاتی در این زمینه داد تا شاید برای کسانی که چنین شبهاتی را مطرح می کنند، مفید باشد اما داستان اینکه چرا در فلان منطقه، باران کم باریده است در برخی کانال‌های خبری همچنان ادامه دارد و اصرار می‌شود که باران‌ نیز تقسیم شدنی است و باید سهم یک شهرستان بیشتر می‌شد.

"محمدرضا شیرغلامی" روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا در خصوص چرایی کاهش بارش در برخی مناطق استان تاکید کرد: بارش‌هایی که در ماه های گرم سال از جمله فروردین و اردیبهشت رخ داده از نوع بارش‌های همرفتی بوده و ماهیت رگباری دارد.

وی اضافه کرد: ویژگی بارز این نوع بارش‌ها تغییرپذیری مکانی بسیار زیاد آنها است، کما اینکه از ابتدای اردیبهشت تا به امروز میانگین بارش شهرستان‌های مختلف استان از ۴۴.۶ میلیمتر در شهرستان بهاباد تا ۱۳.۱ میلیمتر در شهرستان میبد متغیر بود و میانگین بارش استان نیز ۲۲ میلیمتر بود.

به گفته وی بارش شهرستان اردکان نیز ۲۱.۳ میلیمتر که نزدیک به میانگین استان بوده است و پنج شهرستان میبد، مروست، ابرکوه، تفت و زارچ کمتر از میانگین بارش استان را شاهد بوده اند.

وی اضافه کرد: علاوه براین بارش در داخل حوضه هر شهرستان نیز بسیار متغیر بوده، به عنوان مثال در شهرستان تفت که بیشترین میزان بارش استان ثبت شده در ایستگاه‌های مختلف، از سه تا ۹۹ میلیمتر میزان بارش در نوسان بوده که نشان دهنده رگباری بودن بارش‌ها و تغییرپذیری مکانی آن است، علاوه بر این در تفت با وجود اینکه در دامنه شیرکوه واقع شده، ۲ ایستگاه باز و شواز، بارش کمتر از چهار میلیمتر را ثبت کردند.

شیرغلامی این را هم افزود: هیچ مستند علمی مبنی بر اینکه ابرها را منحرف یا پراکنده کنیم وجود ندارد و غیرممکن است؛ تغییر اقلیم موجب شده بارش‌ها به سمت شدید باشد و هر چه جلوتر می رویم، شدت و فراوانی پدیده های "حدی" یا فرین افزایش می یابد، به طوریکه در این یکسال خشکسالی و سیل با هم در حال وقوع است.

این کارشناس هواشناسی اظهار داشت: در مردادماه سال گذشته در حالیکه در برخی نقاط استان بارش‌های بالای ۷۰ میلیمتر ثبت شد اما در برخی نقاط نیز زیر ۱۰ میلیمتر بود و این نشان از تغییرپذیری مکانی بارش‌ها است و لذا اینکه ابرها منحرف می شود یا از بارش جلوگیری می کنند، استناد علمی ندارد.

یک بام و دو هوایی که صدای هواشناسی یزد را درآورد

این عکس، نمودار بارش برف در استان در سال زراعی جاری را نشان می دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha