نامزد مجلس: محور اصلی ایجاد تحول در مجلس، بکارگیری افراد متخصص در کمیسیون‌ها است+ فیلم

تبریز- ایرنا- نامزد دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو با اشاره به راه‌های ایجاد تحول در مجلس، محور اصلی این موضوع را بکارگیری افراد متخصص، کاردان و مرتبط در کمیسیون‌های تخصصی دانست.

جواد عبادی روز یکشنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز تبریز، با بیان این‌که امروز مسائل اقتصادی، مهمترین چالش کشور هستند، گفت: مقام معظم رهبری تاکید بسیاری دارند که افراد متخصص و نیروهای انقلابی، پای کار بیایند و مشکلات این حوزه را حل کنند، بنابراین مهمترین دلیلی که ما برای مجلس شورای اسلامی، نامزد شده‌ایم نیز همین موضوع است تا بتوانیم با اندک بضاعتی که در موضوعات اقتصادی داریم، وارد شویم و با گفتمان امامین انقلاب و رویکرد اقتصاد اسلامی، مشکلات را تا حد امکان برطرف کنیم.

وی افزود: مهمترین معضل اقتصادی کشور در کنار مسائل تحریم و شرایط کرونایی گذشته و گاه مشکلات ارضی و سماوی مثل خشکسالی و بی آبی، بخشی به بازارهای مالی شامل بانک، بورس و بیمه بازمی‌گردد زیرا آنچنان که باید در راستای خدمتگذاری به بخش واقعی اقتصاد نیستند و سودهای بانکی، بنگاهداری بانک‌ها و خلق پول آن‌ها که هر یک اقتصاد را از بین می‌برند، در اقتصاد کشورمان جریان پیدا کرده است.

وی ادامه داد: بورس که وظیفه نقدینگی بخش واقعی اقتصاد را برعهده دارد نیز تبدیل به بازار سوداگری و سفته بازی شده و بخش واقعی اقتصاد که تولید، اشتغال، رشد و افزایش درآمد ملی از آن طریق است، با مشکلات عدیده‌ای مواجه است.

اصلاح نظام مالی کشور از طریق قانون گذاری

عبادی با بیان این‌که مهمترین برنامه ملی ، اصلاح نظام مالی کشور از طریق قانون گذاری است، گفت: آذربایجان شرقی از نظر ظرفیت‌های اقتصادی در تراز بسیار بالایی قرار دارد ولی این ظرفیت‌ها بنا به دلایلی بالفعل نشده و یا در پایین ترین حد خود قرار دارند که بخشی از آن به عدم حضور نمایندگان استان در مهمترین کمیسیون مجلس یعنی کمیسیون اقتصادی مربوط می‌شود.

وی افزود: با حضور در کمیسیون اقتصادی و فعال کردن ظرفیت‌های اقتصادی آذربایجان شرقی می‌توانیم رتبه اقتصادی استان را بالا ببریم که اگر اقتصاد و به خصوص حوزه تبریز، اسکو و آذرشهر احیا شود، برای کل کشورمان مفید خواهد بود.

وی با اشاره به موضوع دخالت نمایندگان در انتصابات نیز افزود: مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده‌اند که نمایندگان در انتصابات دخالت نکنند، برخی از نمایندگان بنا به دلایلی که گاهی هم به جهت مسائل سیاسی است، برای اینکه در انتصابات دخالت کنند، وزیر را تهدید به استیضاح می‌کنند.

وی ادامه داد: نماینده مجلس، ۲ وظیفه قانون گذاری و نظارت بر اجرای قانون دارد، بر این اساس اگر مسئولی در مرکز و استان به وظیفه قانونی خود عمل نکند، نماینده موظف است تا مطابق وظیفه دوم خود ورود کرده و ابتدا به خود مسئول، سپس به مسئول بالاتر از آن و در نهایت به وزیر و دولت تذکر بدهد که این مسئول به قانون عمل نمی‌کند.

نامزد مجلس: محور اصلی ایجاد تحول در مجلس، بکارگیری افراد متخصص در کمیسیون‌ها است + فیلم

نامزد دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو اظهار کرد: گاه یک نماینده حتی اگر مسئول به قانون عمل نمی‌کند، با شیوه های مختلف مثل تهدید وزیر به استیضاح ورود کرده و در عزل و نصب‌ها دخالت مستقیم می‌کند. گاه مسئولی هیچ تخلفی ندارد و کارش را قانونی انجام می‌دهد ولی چون از تیره و طایفه نماینده نیست و فردا برای رای آوردن به درد او نمی‌خورد، باز هم به دخالت در عزل و نصب‌ها وارد می‌شود در این حالت علاوه بر عمل خلاف قانون، شاهد کار خلاف شرع نیز هستیم.

وی تاکید کرد: قوانینی که در مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شوند را قوه مجریه باید اجرا کند و اگر دولت آن را قبول نکند، اجرا شدن قانون با مشکل مواجه می‌شود، به همین جهت مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با نمایندگان مجلس تاکید کردند که نمایندگان می‌توانند طرح‌های خود را در قالب لایحه به مجلس ببرند.

وی ادامه داد: این اقدام یعنی نماینده با دولت، صحبت و مشورت کرده و به جمع بندی رسیده و طرحی را که مستقیما در مجلس مطرح و به قانون تبدیل می‌شود را از طریق پیشنهاد دولت در قالب لایحه می‌آورد. طرح نماینده با این تعبیر، توسط دولت مورد تایید بوده و اجرایی شدن برنامه تضمین می‌شود.

کمیسیون اقتصادی مجلس که ۲۲ نفر عضو دارد، سه یا چهار نفر آن‌ها سررشته از اقتصاد داشته و اقتصاددان هستند و ۱۹ نفر دیگر تحصیلات اقتصادی ندارند.

وی همچنین در خصوص محورهای ایجاد تحول در مجلس شورای اسلامی، گفت: محور اصلی برای ایجاد تحول در قوه مقننه این است که افراد متخصص را در کمیسیون های تخصصی قرار دهیم. اکنون کمیسیون اقتصادی مجلس که ۲۲ نفر عضو دارد، فقط سه یا چهار نفر آن‌ها سررشته از اقتصاد داشته و اقتصاددان هستند و ۱۹ نفر دیگر هیچ تحصیلات اقتصادی ندارند. این معضل در سایر کمیسیون ها هم وجود دارد. حضور افراد غیرمتخصص در این کمیسیون‌ها باعث می‌شود تا از تصمیمات مهم و کاربردی کمیسیون، اطمینان نداشته باشیم.

عبادی افزود: لازمه رفع این مورد این است که هنگام ثبت نام نامزدهای مجلس شورای اسلامی، افراد کافی برای تخصص‌های مختلف داشته باشیم و افراد متخصص و کاردان را متناسب با کمیسیون‌های تخصصی مجلس در زمان نامزدی و رای دادن لحاظ کنیم.

وی اظهار کرد: در خصوص این‌که برخی می‌گویند قدرت نمایندگان از بین رفته و بیشتر رئیس مجلس است که در تصمیم گیری‌ها دخالت دارد، راهکار آن مربوط به آیین نامه های داخلی مجلس در کمیسیون مدنظر است که می‌توان وظایف و اختیارات رئیس مجلس را از این طریق محدود کرد و هم‌چنین نمایندگان باید کسی را به عنوان رئیس انتخاب کنند که به نظرات آن‌ها احترام گذاشته و نظر جمعی را لحاظ کند.

نمایندگان باید کسی را به عنوان رئیس انتخاب کنند که به نظرات آن‌ها احترام گذاشته و نظر جمعی را لحاظ کند.

وی در خصوص این‌که اگر نتواند در دور دوم انتخابات رای بیاورد، چه کاری خواهد کرد، گفت: اگر رای نیاورم، همین که الان هستم، خواهم بود، تدریس در حوزه و دانشگاه و همکاری با نهادهای اقتصادی برای مشورت و فعالیت‌های علمی را ادامه می‌دهم.

نامزد دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو در خصوص فرزندانش نیز افزود: چهار فرزند پسر دارم، بزرگترین فرزندم، دانشجوی ترم سوم روانشناسی در دانشگاه آزاد است و فرزندان دیگرم نیز به ترتیب دانش آموز کلاس یازدهم، چهارم و پیش دبستانی هستند.

وی، کتاب «ابزارهای مالی اسلامی یا صکوک» نوشته سید عباس موسویان را آخرین کتابی برشمرد که مطالعه کرده است.

وی ادامه داد: ایرنا یک خبرگزاری رسمی با طیف وسیعی از مخاطبان است و با توجه به اینکه وابسته به هیچ جناح و گروهی نیست، می‌تواند بازتاب کننده نظرات افکار عمومی و تاثیرگار در آن باشد و افکار عمومی نیز اعتماد خوبی به این خبرگزاری دارند، امیدواریم در شفاف سازی جریانات و کنشگری هایی که در عرصه های اجتماعی انجام می‌گیرد، ایرنا همچنان موفق باشد.

نامزد مجلس: محور اصلی ایجاد تحول در مجلس، بکارگیری افراد متخصص در کمیسیون‌ها است + فیلم

معرفی جواد عبادی

متولد : سال ۱۳۵۳ تبریز

کد انتخاباتی : ۴۴

مدرک تحصیلی: دکترای اقتصاد و تحصیلات حوزوی

سوابق: عضو شورای فقهی بانک مرکزی، مسئول گروه اقتصاد مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، تدریس مباحث مربوط به بانک، بورس، بیمه و رمزارز در دانشگاه‌ها و حوزهای علمیه در مقطع دکترا

رتبه چهارم دور اول انتخابات ۶۱ هزار و ۷۷۷ رای

به گزارش ایرنا، مرحله دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو با حضور هشت نامزد برای کسب چهار کرسی این حوزه روز جمعه ۲۱ اردیبشهت ماه برگزار می شود.

روح الله متفکر آزاد با کسب ۱۰۹ هزار و ۸۹۹ رای معادل ۲۷.۳۶ درصد آرا و مسعود پزشکیان با ۹۵ هزار و ۹۹۳ رای معادل ۲۳.۹ درصد آرا در دور اول از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو به مجلس دوازدهم راه یافتند.

علی جعفری آذر، جواد عبادی، علیرضا منادی، رضا صدیقی، علی آجودان زاده، محمدحسین فرهنگی، محمدرضا میرتاج الدینی و علیرضا نوین در دور دوم انتخابات رقابت نفس گیری با هم خواهند داشت.

آذربایجان شرقی ۱۹ کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد که سرنوشت ۶ کرسی در حوزه های انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو، میانه و شبستر به دور دوم کشیده شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha