۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۱۰
کد خبر: 85462662
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

معلمی با همه توان؛ نمونه هایی از توانمندی و ایثار معلمان استان فارس

شیراز – ایرنا – می‌گویند معلمی شغل نیست، عشق است، هنر است؛ راست می‌گویند، دست‌کم آنهایی که به عنوان معلم الگو در فارس معرفی شدند، این را در عمل نشان داده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، برخی با همه توانشان آموزگاری می‌کنند و بسیاری از معلمان عاشق فعالیت کاری خود را تنها به محدود به کلاس درس و کتاب و تخته نمی‌بینند و برخی دیگر از آنها همه قابلیت‌های فکری و هنری وعلمی خود را به روی دایره می‌ریزند تا فضایی هرچه مناسبتر ‌برای نحصیل و تربیت دانش‌آموزانشان فراهم کنند.

مگر عشق سرچشمه ایثار و مسئولیت‌پذیری متعهدانه نیست؟ یا مگر هنر از خلاقیت و ذهن پوینده صاحب‌هنر نشات نمی‌گیرد؟ به این معنا معلمی برای معلمان الگوی فارس تنها شغل نیست که عشق و هنر است.

همه معلمانی که آموزش و تربیت فرزندان ایران و فارس را به عهده گرفته‌اند مسئولانه برای انجام وظیفه خود می‌کوشند و اعتبار اجتماعی این قشر فرهنگی نیز به همین پشتوانه حاصل شده که اگر اینگونه نبود همه مردم به احترام آنها کلاه از سر بر نمی‌داشتند؛ جامعه معلمان تا کنون بسیار معلمان الگو به خود دیده که با همه توان جسمی و روحی آموزگاری کرده‌ اند و در ذهن دانش‌آموزانشان ماندگار شده‌اند، بیشتر کسانی که اکنون به جایی رسیده‌اند در ۱۲ سال تحصیلی خود یکی از آنها را به خاطر می‌آورند.

امسال آموزش و پرورش فارس ابتکار را به خرج داد و علاوه بر انتخاب معلمان نمونه که ۹ نفر از آنها را روانه رقابت کشوری کرد و یکی از آنها هم سرآمد معلمان کشور شد، این بار معلمان الگو را هم انتخاب و معرفی کرد.

مدیرکل آموزش وپرورش فارس گفت: امسال برای نخستین بار معلمان الگو از سراسر فارس شناسایی، معرفی و تجلیل شدند تا قدر تلاش های آنها دانسته شود.

به گفته فرشید قاسمی ۸۰ معلم الگوی فارس در ۱۴۰۳ معرفی شدند؛ آنهایی که ایثارگرانه فعالیت کردند و برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان از برخی حقوق قانون و طبیعی خود گذشتند یا معلمانی که با خلاقیت و هنر خود فضایی مناسب‌تر را برای آموزش و پرورش رقم زدند.

با بررسی معلمان الگوی فارس به عنوان جلوه‌های زیبا معلمی، چند ویژگی پررنگ و گل‌درشت خود نمایی می‌کند؛ ایثار و ازخودگذشتگی، مسئولیت‌پذیری، تلاش مضاعف و خلاقیت و هنرمندی.

معلمی با همه توان؛ نمونه هایی ازایثار معلمان استان فارس

معلمی از دل و جان

برخی از آنهایی که جلوه‌ای زیبا از معلمی را در قاب ذهنی دانش‌آموزان‌شان ساختند، معلمانی هستند که محدودیت و آسیب‌های جسمی و روحی خود را در هنگام آموزگاری تحمل کردند و پا از کلاس درس پس نکشیدند.

نمونه‌اش فروغ گودرزی، معلم پایه چهارم آموزشگاه خاتم الانبیاء (ص) ناحیه یک آموزش و پرورش شیراز که درد روحی فقدان مادر را در ذهن داشت اما باز بر سر کلاس حاضر شد و به تدریس ایستاد یا خانم معصومه جعفری؛ آموزگار دبستان شهید دیالمه فسا با غم بزرگ فقدان مادر و قاسم نظری، دبیر ریاضی دبیرستان سعادت گراش با سنگینی سوگ پدر، در عملی مسوولیت پذیرانه کلاس درسشان را تعطیل نکردند.

این در حالی است که بر اساس قانون یکی از معدود مواردی که مرخصی را برای معلمان مجاز می‌داند، فوت یکی از بستگان درجه اول است.

دیگری سمیه انصاری جابری؛ خانم معلم کلاس دومی‌های دبستان امیر کبیر معزآباد خرامه که از حق قانونی خود برای دریافت مرخصی زایمان گذشت و تنها یک هفته پس از تولد فرزندش بر سر کلاس حاضر شد تا در علم آموزی شاگردانش وقفه‌ای ایجاد نشود.

آنچه تجربه نشان داده در بیشتر موارد، تغییر معلم در میانه سال تحصیلی آموزش دانش‌آموزان را با خلل و کندی روبرو می‌کند و سبب سرگردانی و تضعیف آموزش آنها می‌شود.

این نوع از خود گذشتگی در میان بانوان فارسی معلم چند بار تکرار شده، به عنوان نمونه سیده زهرا موسوی؛ مدیر آموزشگاه شهیدفرهاد مهرابی روستای سمغان کوه چنار که یک هفته پس از زایمان به مدرسه بازگشت. او می‌گوید: مسئولیت مدیریت آموزگاه بر دوشم سنگینی می کرد و هر چه به تولد فرزندم نزدیک‌تر می‌شدم نگرانی‌ام برای دانش‌آموزانم هم بیشتر می‌شد؛ تصمیم گرفتم از مرخصی زایمان خود بگذرم و به مدرسه برگردم و سال تحصیلی را در کنار فرزند و دانش‌آموزانم که مانند فرزندم دوستشان دارم، به پایان برسانم.

دیگر جلوه‌های ایثار در معلمی هم معلمان فارسی هستند که تحمل سختی بیماری را به تعطیلی کلاس‌های درس ترجیح داده‌اند؛ نمونه‌اش ابراهیم بصیرت پور آموزگار دوم دبستان امام خمینی (ره) طسوج کوار با وجود مشکل در ستون فقرات، دیسک کمر و تایید پزشک برای استفاده از حق قانونی مرخصی استعلاجی با ایثار و فداکاری در کلاس درس حاضر و با حالت نشسته به تدریس ادامه می‌دهد، مریم سلطانی آموزگار پایه اول دبستان شهید خیراندیش خرامه بلافاصله پس از عمل آب مرواریدچشم به جای مرخصی استعلاجی به کلاس درس رفت، مریم اژدری آموزگار جوان پایه اول دبستان علم آوری مرودشت که پس از شکستگی پا، با وجود تایید پزشکی ۶۰ روز استعلاجی، از این مرخصی چشم پوشید و یا محمد مهدی جوکاری‌ آموزگار پایه سوم دبستان شهدای امیر حاجیلو ششده و قره‌بلاغ که با دست راست شکسته و گچ گرفته حاضر به استفاده از مرخصی استعلاجی نشد.

البته از این شمار معلمان ایثارگر در فارس کم نیستند اما معرفی همه آنها در این نوشته گرفتار به محدود سطری نمی‌گنجد.

معلمی با همه توان؛ نمونه هایی ازایثار معلمان استان فارس

مسئولیت‌پذیر بیرون از کلاس درس

بسیاری از معلمان عاشق فارس، غیر از تدریس و آموزش محتوای کتاب‌های درسی، حواسشان به حال و هوای دانش‌آموزشان نیز هست تا مبادا غم یا دغدغه‌ای فکری آنها را از آموزش و یادگیری باز دارد؛ آنها به افت تحصیلی دانش‌آموزان حساسند تا نکند چیزی غیر از بازیگوشی‌های بچگانه مانع از خوب درس خواندن آنها شده باشد.

برخی هم بیش از آنجه وظیفه دارند،وقت می‌گذارند تا از آموزش و یادگیری همه دانش‌آموزان کلاس و مدرسه‌شان مطمئن شوند.

بخشی از معلمان الگوی فارس در سال ۱۴۰۳ را این دسته از معلمان تشکیل می‌دهند، آنهایی که تعهد و مسئولیتپذیری آنها تا بیرون از کلاسهای درس موظفی‌شان نیز کشیده شده است.

فهیمه محجوب آموزگار پایه اول دبستان شهید قاطعی میمند که شیفت‌ها و ساعت استراحت و تعطیلی خود را بدون دریافت هیچ هزینه‌ای به مدرسه می‌آید تا با برپایی کلاس تقویتی برای دانش آموز کم بینای خود، مانع از عقب ماندن او شود، لیلا کشاورزی معلم پایه دوم دبستان نرجس خاتون میمند فارس که در مواجهه با بیماری مسری دانش آموزش، برای عقب نماندن او، از تدریس‌های کلاسی خود فیلم گرفت و برای دانش آموز فرستاد و زمان استراحت خود را هم به رفع اشکال او اختصاص داد، تدریس رایگان معصومه میرزاخانی آموزگار پایه ششم دبستان شهید وطن کوهچنار فارس در روزهای تعطیل برای تقویت بنیه علمی دانش آموزان کمتر برخوردار پایه اول تا ششم مدرسه و ۶ ماه تدریس رایگان خوشنویسی از سوی روح الله رامشی مربی پرورشی بختگانی در اوقات فراغت خود و تدریس رایگان زهرا رمضانلی دبیر ادبیات و داریوش مزارعی دبیر عربی ناحیه سه آموزش و پرورش فارس که در کلاسهای تقویتی رایگانشان برای کم برخوردارها صندلی خالی پیدا نمی‌شود، نمونه‌هایی از مسئولیت پذیری معلمان فارسی اند.

یعقوب عباسی مدیر یکی از آموزشگاه های ابتدایی قیرو کارزین فارس که با جمع آوری و پرداخت بدهی؛ جرائم غیرعمد، آزادی پدر یک دانش آموز را به او برگرداند و دانش‌آموز کوچکش را غافلگیر کرد، زهرا کرمی، مدیر دبیرستان شهید واضع کوه چنار فارس که برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در یک اقدامی متعهدانه اقدام به شناسایی دانش آموزان آسیب دیده در خانواده کرد و با وساطت خود از بهم ریختن بنیان خانواده‌ها جلوگیری کرد تا مانع از دغدغه ذهنی دانش‌آموزان شود و یا حسن ابراهیمی، معلم علامرودشتی که نگذاشته ۲ دانش آموز نابینای او از تحصیل بازمانند و علاوه بر مدرسه فضایی در حسینیه روستا برای آموزش زهرا و فاطمه مهیا کرده نمونه‌های دیگر از مسئولیت پذیری معلمان هستند.

علاوه بر این پرشمارند معلمان الگویی که مومنانه برای رفع مشکلات مالی و تامین نیازمندی‌های کم بضاعت کلاسشان می کوشند و بی آنکه ردی از خود بگذارند به دستشان می‌رسانند.

معلمی با همه توان؛ نمونه هایی ازایثار معلمان استان فارس

هنرمندی و خلاقیت معلمان فارسی در خدمت آموزش و پرورش با نشاط

برخی از این معلمان الگو هنر دست خود را برای هدیه نشاط به فضای مدرسه و دانش آموزان به کار گرفته‌اند و برخی دیگر با خلاقیت خود شادی را به جمع کودکانه مدرسه ها آورده‌اند.

خانم بانشی مدیر دبستان پسرانه شهید صیاد بیضا یکی از آنها است که برای تشویق دانش آموزانش، طرحی نو درانداخته است؛ او که در تابستان گذشته دوره آموزشی نقاشی روی صورت کودکان را گذرانده برای تشویق دانش آموزان برتر آموزشگاهش در حوزه های آموزشی و پرورشی، به عنوان جایزه و تشویق، چهره آنها را با طرح های مختلف نقاشی و لحظات شاد و خاطره انگیزی را برای شاگردان مدرسه اش ثبت می‌کند.

دیگری محمد اثرکار و مجتبی نظری از معلمان منطقه کامفیروز استان فارس هستند، این دومعلم خوش ذوق منطقه کامفیروز استان فارس باهزینه شخصی و کمک خیرین با هنر دستان خود در روز های تعطیل دیوار مدرسه را نقاشی و رنگ آمیزی کردند و مدرسه آنها از زیباترینهای شهر شد.

ساناز صالحی یکی دیگر از این خیل است، معلم هنرمند کلاس ششم مدرسه ابتدایی شهید صدر بهرغان سپیدان که باتلاش وکوشش فراوان در روزهای تعطیل اقدام به با نشاط سازی کلاس درس وحیاط مدرسه خود کرده است، با هزینه شخصی خویش اقدام به رنگ آمیزی نیمکت ها ونقاشی کلاس درس کرده و با خلق نقاشی هایی دیواری زیبا طبیعت را به مدرسه خود آورده است.

از این دست عاشقان ایثارگر در دنیای معلمان بسیارند، آموزگاران و دبیرانی که از همه توان و قابلیت هنری و ذهنی و مالی و وقت خود کمک می‌گیرند تا مدرسه محیطی مناسب تر و آموزش برای دانش آموزانشان دلچسب‌تر شوند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha