۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۱۵
کد خبرنگار: 1285
کد خبر: 85462037
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیماری آسم و لزوم ارتقای آگاهی عمومی

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۱۵
کد خبر: 85462037
بیماری آسم و لزوم ارتقای آگاهی عمومی

شهرکرد- ایرنا- ۱۲ اردیبهشت با عنوان روز جهانی آسم نامگذاری شده است، این روز فرصت مناسبی را فراهم کرده است تا افراد نسبت به ابتلای احتمالی به این بیماری و راه‌های درمان و کنترل آن آگاه شوند.

به گزارش ایرنا، روز جهانی آسم یک رویداد سالانه است که از سوی دفتر جهانی آسم یا GINA سازماندهی می‌شود تا سطح آگاهی درباره بیماری و مراقبت‌های جهانی برای این بیماران را بهبود بخشد.

امسال روز جهانی آسم با عنوان "ارتقای درمان آسم با آموزش است" نامگذاری شده است و از همین رو می‌توان به نقش مهم سواد سلامت در پیشگیری، درمان و کنترل بیماری‌ها به خوبی پی برد.

بیماری آسم یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن در کودکان و بزرگسالان به شمار می‌رود و انواع مختلفی دارد که ریشه ابتلا به آن یا به سبک زندگی افراد برمی‌گردد تا ژنتیکی و ارثی است.

آسم نوعی التهاب مزمن در مجاری تنفسی ریه است که باعث سرفه، گرفتگی قفسه سینه، خس‌خس یا تنگی نفس می‌شود. این بیماری غیرواگیر است و به صورت تک‌گرفتاری است و بنا بر آخرین آمارهای موجود ۲۶۰ میلیون نفر در دنیا گرفتار این بیماری هستند.

ابتلای سه هزار و چهار نفر از مردم استان به آسم

معاون فنی مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری می‌گوید: تعداد مبتلایان به آسم در این استان سه هزار و ۴۰۰ نفر می‌شود که معادل ۳.۴ صدم درصد از جمعیت حدود یک میلیون نفری این استان می‌شود.

سمیه جوادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در خصوص بیماری آسم گفت: آسم نوعی بیماری است که مربوط به مجاری تنفسی است و ریه را درگیر می‌کند و بیشتر با تنگی نفس خود را نشان می‌دهد.

وی با تشریح انواع آسم، اظهار داشت: آسم بزرگسالان، کودکان، فصلی و ورزشکاران از انواع بیماری آسم است که نوع کودکان و ورزشکاران شبیه هم است و به طور عموم درمان‌پذیری بیشتری دارند اما آسم بزرگسالان مزمن بوده و از آنجاکه درمان‌پذیر نیست باید شدت این بیماری را کنترل کرد.

معاون فنی مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه اگر بیماری آسم مزمن در بزرگسالان کنترل نشود می‌تواند منجر به مرگ شود، تصریح کرد: در آسم مزمن خیلی نمی‌توان مداخلات درمانی را پیگیری کرد بلکه فرد باید داروهای تجویزی دکتر متخصص را به موقع مصرف کند و مراقب باشد درگیر یک بیماری تنفسی دیگر نظیر سرماخوردگی یا آنفلوآنزا نشود.

ضرورت مراجعه زودهنگام به پزشک متخصص

جوادی با تاکید بر اینکه تشخیص بیماری آسم با یک معاینه ساده نیز امکانپذیر است، افزود: اگر فردی دچار تنگی تنفس غیرقابل تحمل شد باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند تا درمان تخصصی برای آن انجام شود.

وی با بیان اینکه آسم مزمن می‌تواند فرد را دچار درگیر سیستم ایمنی کند، اضافه کرد: افراد باید در کنار درمان تخصصی، ضعف سیستم ایمنی خود را نیز درمان کنند از بروز عوارض جبران‌ناپذیر و مرگ احتمالی جلوگیری کنند.

معاون فنی مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: اگر فردی علائم تنفسی تکرار شونده در موقیعت تکرای را تجربه کند این موضوع هشداری برای ابتلا به بیماری آسم است و نباید بی‌توجه از کنار آن عبور کند.

به گزارش ایرنا، از سال ۱۹۹۸ با توجه به تعیین روز جهانی آسم و آلرژی توسط سازمان جهانی بهداشت نخستین سه‌شنبه ماه می میلادی با عنوان روز جهانی آسم نامگذاری شده است.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha