۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۳۹
کد خبر: 85461621
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

بحران دیپلماتیک اکوادور- مکزیک؛ شکایت متقابل به لاهه

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۳۹
کد خبر: 85461621
بحران دیپلماتیک اکوادور- مکزیک؛ شکایت متقابل به لاهه

تهران- ایرنا- بحران دیپلماتیک میان اکوادور و مکزیک تا جایی بالا گرفته است که پس از تعلیق روابط و شکایت اخیر مکزیک به «دیوان بین‌المللی دادگستری»، دولت کیتو نیز در اقدامی متقابل، از مکزیکوسیتی شکایت کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روزنامه ال پائیس، وزارت امور خارجه اکوادور اعلام کرد که از دولت مکزیک به دلیل اعطای پناهندگی به خورخه گلاس معاون سابق رئیس‌جمهوری، به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرد.

این جدیدترین اقدام دولت دنیل نوبوآ رئیس‌جمهوری اکوادور پس از آن صورت می‌گیرد که دولت آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس‌جمهوری مکزیک به تازگی (هشتم آوریل/ ۲۰ فروردین) از اکوادور به دلیل نقض حقوق بین‌الملل به این نهاد قضایی شکایت کرد.

تنش‌ها میان دو دولت آمریکای جنوبی پس از یورش پلیس اکوادور به سفارت مکزیک در پنجم آوریل (۱۷ فروردین) برای دستگیری خورخه گلاس بالا گرفت. به گفته مقام‌های اکوادوری، این معاون رئیس‌جمهوری سابق به فساد محکوم شده بود و تحت آزادی مشروط بود. دولت اوبرادور پس از هجوم به سفارت این کشور، روابط با کیتو را قطع کرد.

وزارت امور خارجه اکوادور در بیانیه‌ای تاکید کرد که نمایندگان این کشور شکایت خود را «به دلیل یک سری نقض تعهدهای بین‌المللی از سوی مکزیک» به دادگاه مستقر در لاهه هلند ارائه کرده‌اند.

در بیانیه دولت نوبوآ آمده است: این شکایت خواستار حل و فصل این درگیری و اعلام این است که مکزیک «به تعهدات خود در مورد احترام به قوانین و مقررات دولت پذیرنده و مداخله نکردن در امور داخلی کشور پذیرنده عمل کند و از محل ماموریت به نحوی که با وظایف ماموریت دیپلماتیک ناسازگار است، استفاده نکند».

مکزیک در ۱۱ آوریل (۲۳ فروردین) گزارش داد که از دیوان بین‌المللی دادگستری درخواست کرده تا اکوادور را تا زمان صدور عذرخواهی عمومی، با به رسمیت شناختن نقض اصول و هنجارهای اساسی حقوق بین‌الملل، به حالت تعلیق درآورد.

فصل تشدید تنش میان این دو کشور آمریکای لاتین، محکومیت بیشتر جامعه بین‌المللی علیه کیتو را به همراه داشت و اکثریت کشورها اعلام کردند که دولت اکوادور با یورش به سفارت مکزیک، کنوانسیون وین را نقض کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha