استاندار مرکزی: دولت سیزدهم آرامش و امنیت را به واحدهای تولیدی برگرداند

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: دولت سیزدهم با عزمی راسخ و برنامه‌ریزی‌های کاربردی آرامش و امنیت را به واحدهای تولیدی به خصوص واحدهای مشکل‌دار برگرداند.

به گزارش ایرنا، فرزاد مخلص‌الائمه روز سه‌شنبه در جشنواره امتنان ( تجلیل از کارگران، گروه‌های کار و واحدهای نمونه) استان مرکزی در سالن غدیر استانداری این استان در اراک، افزود: این استان از جنس کارگری است و بیش از ۶۰ درصد بیمه شدگان اجباری این منطقه از بخش کارگری و وابسته به این قشر است که جمعیتی بیش از ۶۰۰ هزار نفر را شامل می‌شود.

وی با تشکر از بدنه جامعه کار و تولید استان مرکزی، گفت: حوادث تلخی بر صنایع و بخش‌های مختلف این استان در سال‌های گذشته ثبت شده اما بیش از ۲ سال است که این واحدها در ثبات و آرامش مبتنی بر امنیت در بخش تولید حرکت می‌کنند و موفقیت‌های خوبی را کسب کرده‌اند.

استاندار مرکزی ادامه داد: این استان در زمان فعالیت دولت سیزدهم با کاهش نرخ بیکاری، افزایش اشتغال و مشارکت اقتصادی همراه شده و وضعیت اشتغال استان مرکزی خوب است و در بسیاری از شهرستان‌ها، نگرانی‌هایی برای کمبود نیروی کار وجود دارد.

تلاش دولت سیزدهم تحقق شعار سال است

مخلص‌الائمه تصریح کرد: تلاش دولت سیزدهم بر آن است تا شعار جهش تولید با مشارکت مردم که توسط رهبر معظم انقلاب برای سال جاری نامگذاری‌ شده است را به عنوان فرمان اصلی به شایستگی و درستی اجرا کند.

وی گفت: رشد اقتصادی در استان مرکزی روز به روز در حال افزایش است و در ۲ سال گذشته قراردادهای صادراتی متعددی با شرکت‌های بزرگ‌ منعقد و حضور در پیمان‌های بزرگ صورت گرفته که این مهم به دلیل همکاری و هماهنگی بین بخش‌های مختلف است.

استاندار مرکزی ادامه داد: بخش دولت این استان تمام‌ تلاش خود را برای حل مسایل کارگری و واحدهای دارای حقوق معوق به صورت ویژه به‌کار گرفته است.

مخلص‌الائمه اظهار کرد: شمار واحدهای دارای حقوق معوق استان مرکزی در پایان سال گذشته ۵۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش داشت.

وی گفت: کارگروه تسهیل و رفع و موانع تولید در استان مرکزی فعال است و هر هفته مسایل واحدهای تولیدی را در چارچوب اختیارات این کارگروه به صورت ویژه پیگیری می‌شود و سال گذشته ۵۵۰ مصوبه به همراه داشت که ۸۰ درصد آن اجرایی و مابقی در دست پیگیری است.

استاندار مرکزی افزود: احیای واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل در استان مرکزی از دیگر برنامه‌های اولویت‌دار است که ۲۲۳ واحد اقتصادی در سال ۱۴۰۱ احیا شد و ۴۹۷ واحد با حدود ۲ هزار نفر نیز سال گذشته به چرخه تولید برگشتند.

مخلص‌الائمه تاکید کرد: استان مرکزی مسئله حادی در حوزه کار و تولید ندارد.

وی عنوان کرد: این استان در بخش مسکن برای ساخت با کمبود نیروی کار شدید مواجه است.

استاندار مرکزی اضافه کرد: ۱۰ هزار واحد مسکونی در راستای طرح نهضت ملی مسکن تنها در شهرستان اراک در دست اجرا است، در حالی‌که مسکن مهر در دولت دهم با یک‌هزار و ۴۰۰ واحد در این شهر ساخته شد.

به فرموده رهبر معظم انقلاب رکن جهش تولید کارگر است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی هم گفت: رهبر معظم انقلاب امسال را به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند و رکن جهش تولید را کارگر بیان فرمودند.

« جمشید امیدی» افزود: معظم‌له در سخنانی فرمودند، با جهش تولید کشور و آحاد مردم ثروتمند می‌شوند و هرچقدر کارگر و کارفرما بیشتر تلاش کنند، توفیقات بیشتری نصیب ملت و کشور می‌شود.

وی عنوان کرد: برنامه‌های هفته کار و کارگر امسال در استان مرکزی با شعار ملی «مشارکت کارگر، جهش تولید و ایران قوی» و با هدفگذاری بیش از ۴۰۰ ویژه‌ برنامه آغاز و در جریان است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: فراخوان برگزاری جشنواره امتنان این استان از ۱۰ مهرماه سال گذشته صادر شد و افراد تا اول آذرماه باید در این رویداد شرکت می‌کردند که در نهایت منجر به ثبت‌نام ۴۴۰ کارگر، ۵۹ گروه کار و ۱۲۱ واحد در سامانه این جشنواره شد.

امیدی گفت: پس از پایان مهلت ثبت‌نام، کمیته ارزیابی تشکیل و بر اساس اسناد و مدارک بارگذاری شده، ۱۰۸ مورد بازدید میدانی هم صورت گرفت.

وی مهمترین شاخص‌های مورد ارزیابی در جشنواره امتنان را، اختراع و نوآوری، ارزآوری، بهره‌وری، میزان اشتغال، مسایل زیست محیطی و انتقال تکنولوژی و بومی سازی، عنوان کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی افزود: هشت واحد برتر استانی، سه کارگر نمونه و ۲ گروه کار نمونه به تعداد هشت نفر در مجموع به عنوان برگزیدگان این جشنواره انتخاب که در هفته کار و کارگر تجلیل می‌شوند.

امیدی بیان کرد: این استان در سال‌های گذشته کارگر ملی نداشت اما امسال کارگر نخبه ملی و واحد نمونه ملی از استان مرکزی انتخاب شده است.

وی اظهار کرد: اشتغال ایجاد شده در استان مرکزی ( آمار شاغلین ۱۵ سال به بالا) در سال ۹۶ به ۴۲۵ هزار نفر رسیده بود اما این آمار تا سال ۹۹ به ۳۷۴ هزار نفر رسید و روند نزولی داشت، که یکی از مهمترین علل آن شرایط کرونا بود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: اما این آمار در سال ۱۴۰۱ به ۳۸۹ هزار و ۷۲۰ نفر رسید و ۱۵ هزار و ۷۲۰ اشتغال از سال ۹۹ تا ۱۴۰۱ به استان اضافه شد و آمار سال ۴۰۲ تا پایان فصل بهار امسال اعلام می‌شود.

امیدی گفت: نرخ بیکاری استان مرکزی در سال ۱۴۰۰ هفت و هشت دهم درصد، سال ۱۴۰۱ هفت و سه دهم درصد بود و در سال گذشته به هفت درصد رسید.

وی اظهار کرد: نرخ مشارکت اقتصادی این استان در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، بدون تغییر به ۳۶ و ۶ دهم درصد و در سال گذشته به ۳۶ و سه دهم درصد رسید.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی اضافه کرد: یکی از علل پایین بودن نرخ مشارکت اقتصادی استان مرکزی، خارج شدن کارگران از محیط‌های کاری به دلیل سخت و زیان‌آور بودن مشاغل است.

امیدی تصریح کرد: ضریب پوشش بیمه تامین اجتماعی استان مرکزی در پایان سال گذشته نسبت به سال ۹۹ معادل ۶ و ۵۶ دهم درصد افزایش یافته است.

وی گفت: تعداد بیمه شدگان اجباری استان در پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به بهمن ماه ۱۴۰۱، افزایش هفت و ۱۷ صدم درصدی را نشان می‌دهد که معادل ۱۶ هزار و ۶۷۱ نفر و نسبت به سال ۹۹ تعداد ۳۵ هزار و ۵۹۹ نفر بیشتر شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی افزود: تعداد کارگاه‌های فعال استان ۶ و ۲۵ صدم درصد معادل یک‌هزار و ۴۸۲ کارگاه از بهمن ماه ۱۴۰۱ تا بهمن‌ماه ۱۴۰۲ اضافه شده است.

امیدی اظهار کرد: تعداد کارگاه‌های فعال استان مرکزی در سال گذشته نسبت به سال ۹۹، هشت درصد افزایش داشته است.

وی گفت: مقرری بگیران بیمه بیکاری در سال ۹۹ به چهار هزار و ۵۶۴ نفر و در سال ۴۰۲ به ۲ هزار و ۹۴۲ نفر رسید، که این آمار بیانگر کاهش ۳۵ و پنج دهم درصدی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: تعداد مجوزهای صادر شده مشاغل خانگی این استان در سال گذشته به چهار هزار و ۵۸۷ مورد رسید.

امیدی بیان کرد: بر اساس نتایج حاصل از پایش ملی محیط کسب و کار ایران در بهار ۱۴۰۲، استان مرکزی با پنج و ۱۷ دهم درصد مقام اول را کسب کرد و استان‌های زنجان و آذربایجان غربی در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

پنجم تا ۱۱ اردیبهشت به عنوان هفته کار و کارگر نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha