۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۹:۲۳
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85461201
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

دانشگاه کلمبیا در برابر دانشجویان: روابط با اسرائیل را قطع نخواهیم کرد

نیویورک – ایرنا- دانشگاه کلمبیای نیویورک آمریکا که این روزها کانون جنبش «همبستگی با مردم غزه » شده است، از معترضان حامی فلسطین خواست متفرق شوند و در برابر خواسته دانشجویان این دانشگاه اعلام کرد که روابط با اسرائیل را قطع نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دانشجویان معترضان دانشگاه کلمبیا خواهان توقف سرمایه گذاری این دانشگاه در شرکت های تسلیحاتی وابسته به اسرائیل هستند. این دانشگاه در گذشته نیز در مواردی دیگر به درخواست دانشجویان از سرمایه گذاری صرف نظر کرده است.

یکی از خواسته‌های اصلی گروه‌های دانشجویی طرفدار فلسطین در دانشگاه کلمبیا از هفته گذشته این بوده است که این دانشگاه وجوه سرمایه‌گذاری را از شرکت‌هایی که از حملات اسرائیل به غزه سود می‌برند، خارج کند.

دانشگاه کلمبیا روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که در حالی که گفتگوهای سازنده بین رهبران دانشجویان و مقامات دانشگاهی از هفته گذشته ادامه دارد، "متأسفانه، ما نتوانستیم به توافق برسیم."

در بیانیه مینوچه نعمت شفیق، رئیس دانشگاه کلمبیای آمریکا آمده است: «هر دو طرف در این گفتگوها پیشنهادهای قوی و متفکرانه ای ارائه کردند و با حسن نیت برای رسیدن به نقاط مشترک کار کردند. ما از همه آنها برای تلاش و کوشش طولانی تشکر می کنیم و آرزو داشتیم این گفتگو ها به نتیجه متفاوتی می رسید.»

در حال حاضر دانشگاه کلمبیا از کسانی که در چادرها هستند می‌خواهد «داوطلبانه متفرق شوند» و این دانشگاه «در حال مشورت با گروه وسیع‌تری در جامعه برای بررسی گزینه‌های داخلی جایگزین برای پایان دادن به این بحران در اسرع وقت هستند».

دانشگاه کلمبیا قاطعانه اعلام کرد: روابط خود با اسرائیل که شکایت اصلی معترضان بوده است را قطع نخواهد کرد اما به عنوان بخشی از گفتگوها، دانشجویان پیشنهاد کردند تا یک جدول زمانی سریع برای بررسی پیشنهادهای جدید دانشجویان توسط کمیته مشورتی سرمایه گذاری اجتماعی ایجاد شود.

این کمیته به مسائل توقف سرمایه گذاری و رابطه رسیدگی می کند. دانشگاه کلمبیا همچنین پیشنهاد داد که "فرآیندی را برای دانشجویان منتشر کند تا بتوانند به فهرست سرمایه گذاری مستقیم کلمبیا دسترسی داشته باشند و تعداد دفعات به روز رسانی این لیست دارایی ها را افزایش دهد."

به گزارش ایرنا،  ۲۱ نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در نامه ای به هیات امنای دانشگاه کلمبیای نیویورک نوشتند: «زمان آن است که دانشگاه قاطعانه عمل کند، اردوگاه را منحل کند و امنیت و ایمنی همه دانشجویان خود را تضمین کند.»

در این نامه که توسط جاش گاتهیمر و دن گلدمن رهبری می‌شود، ادعا شده است که معترضان حامی فلسطین "تمایلی به امضای یک توافق منطقی برای پایان تحصن" ندارند. آنها می گویند این اتفاق باید رخ دهد تا کلمبیا شامل متمم ششم قانون حقوق مدنی آمریکا شود.

در این نامه آمده است: زمان مذاکره به پایان رسیده است. اکنون زمان اقدام است. در نهایت وظیفه هیات امنا است که عمل کند. اگر هر یک از متولیان مایل به انجام این کار نیستند، باید استعفا دهند تا با افرادی جایگزین شوند که به تعهدات قانونی دانشگاه تحت عنوان متمم ششم پایبند هستند."

این تلاش ها فشار سیاسی بیشتری را بر مقامات کلمبیا وارد می کند. پیش از این برخی از جمهوری برجسته خواهان کناره گیری مینوچه نعمت شفیق، رئیس کلمبیا شدند.

بر اساس گزارش ها، مقامات کلمبیا از اظهار نظر مستقیم در مورد این نامه خودداری کردند. با این حال، شفیق روز دوشنبه بیانیه ای صادر کرد و متعهد شد که با وجود ناآرامی ها در محوطه دانشگاه، مراسم آغاز به کار برگزار کند.

رئیس دانشگاه کلمبیا گفت که مذاکرات با دانشجویان معترض بر سر چگونگی برچیدن اردوگاه و پایبندی به سیاست های کلمبیا به نتیجه نرسیده است.

شفیق نوشت: «متأسفانه، ما نتوانستیم به توافق برسیم.» او خطاب به دانشجویان یهودی و سایر دانشجویانی که «جو را در هفته‌های اخیر غیرقابل تحمل می‌دانستند» تأکید کرد که دانشگاه «متعهد است که کلمبیا را برای همه امن کند».

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha