۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۹:۰۴
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85461182
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تداوم سرکوب دانشجویان در آمریکا؛ دهها دانشجو در دانشگاه ویرجینیا دستگیر شدند

نیویورک – ایرنا- سرکوب جنبش دانشجویی «همبستگی با مردم غزه» که در آمریکا از سوی پلیس این کشور و با همکاری برخی مسوولان دانشگاهها ادامه دارد و پلیس دهها نفر را در داشنگاه تکنیک ویرجنیا دستگیر کرده است.

به گزارش ایرنا، شبکه خبری ای بی سی نیوز آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد: پلیس اواخر روز یکشنبه پس اینکه معترضان در چمن مرکزی دانشگاه تکنیک ویرجینیا چادر برپا کردند، اقدام به پاکسازی و بازداشت معترضان کردند.

مقامات دانشگاه به کسانی که تجمع کردند توصیه کردند که وسایل خود را جمع کنند و داوطلبانه متفرق شوند؛ و سپس، پلیس ویرجینیا افرادی را که از این خواسته پیروی نکردند، بازداشت کرد.

این دانشگاه افزود: "حدود ساعت ۱۰:۱۵ شب، پلیس به معترضان نزدیک شد تا از آنها بخواهد ظرف ۵ دقیقه متفرق شوند. کسانی که باقی مانده بودند دستگیر شدند."

به گفته شبکه ای بی سی نیوز، پلیس ده ها معترض را بازداشت کرده است.

حمایت از مردم غزه و اعتراض ها به سیاست های دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در حمایت همه جانبه از رژیم اسرائیل، این بار از سوی اقشار مختلف دانشجویان در دانشگاههای آمریکا آغاز شده است. از زمان شروع اعتراض ها به جنگ اسرائیل در غزه با عنوان «جنبش همبستگی با غزه» از دانشگاه کلمبیای نیویورک آمریکا و سرایت آن به سایر دانشگاههای آمریکا بر اساس گزارش رویترز، حدود ۵۵۰ نفر دستگیر شده اند.

این اعتراض ها در پی حمایت های همه جانبه دولت بایدن از اسرائیل و کشتار بی وقفه مردم غزه به تلافی شکست این رژیم در عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) و نیز عدم اجرای هرگونه آتش بس فوری و به منظور پایان دادن به کمک های نظامی و امنیتی واشنگتن به تل آویو صورت گرفته است.

«جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا پنجم اردیبهشت ماه، قانون کمک ۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان و ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به تل آویو و کی یف را امضا کرد.

لایحه کمک ۹۵ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین، اسرائیل و تایوان پس از ماهها تاخیر و اختلاف ابتدا در مجلس نمایندگان و سپس مجلس سنای این کشور به تصویب رسید و با امضای بایدن به قانون تبدیل شد.

استفاده از خشونت و ابزارهای پلیسی برای مقابله و سرکوب تجمعات و اعتراضات آرام و روز افزون دانشجویان و جوانان آمریکایی و ورود پلیس به محیط دانشگاهی، مخالف ادعاهای آن کشور در باره اصل آزادی بیان و آزادی تجمعات بوده و محیط و مراکز علمی را امنیتی می سازد.

اینگونه سرکوبهای خشونت آمیز در امتداد سیاست حمایت علنی از کشتارها و جنایات جنگی اسرائیل به شمار می رود و موجب تشویق آن رژیم به ادامه تنش آفرینی، جنگ افروزی و نسل کشی خواهد شد.

این تجمعات اعتراضی همچنین نشانه خشم و نگرانی فزاینده وجدان‌های بیدار در آمریکا، از جمله جامعه مسلمانان آن کشور، و نیز نگرانی های روزافزون جامعه جهانی نسبت به استمرار و تقویت حمایت مالی، سیاسی و تسلیحاتی و گسترده دولت و کنگره آمریکا از جنایات جنگی و نسل کشی در فلسطین و نادیده گرفتن حقوق بشر و بین الملل است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha