۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۱۴
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 85460889
T T
۱۷ نفر

برچسب‌ها

هشدار نارنجی هواشناسی اصفهان برای تشدید فعالیت سامانه بارشی

اصفهان - ایرنا - اداره کل هواشناسی اصفهان درباره تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری همرفتی و محلی در روزهای پایانی این هفته هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

به گزارش ایرنا، اداره کل هواشناسی استان اصفهان روز دوشنبه با صدور این هشدار، زمان تشدید فعالیت سامانه بارشی را از اوایل وقت پنجشنبه تا اوایل وقت جمعه این هفته اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت و بارش تگرگ در نقاط مستعد از خطرهای احتمالی فعالیت این سامانه بارشی است.
منطقه اثر این خطرها، همه مناطق استان بویژه اصفهان، بویین میاندشت، سمیرم، چادگان، خوانسار، خور و بیابانک، فریدن(داران)، دهاقان، دهق، بُرخوار (دولت آباد)، لنجان، زواره، سمیرم، شهرضا، فریدونشهر، فرودگاه اصفهان، فلاورجان، کاشان، کبوترآباد، کوهپایه، گلپایگان، لنجان (زرین‌شهر)، مبارکه، مهاباد، مورچه خورت، شاهین‌شهر و میمه، نایین، نجف‌آباد، نطنز، ورزنه، اسلام‌آباد موگویی، انارک، بادرود، اردستان و آران و بیدگل اعلام شده است.
فعالیت این سامانه بارشی و ناپایداری های همرفتی در پایان هفته جاری می‌تواند به آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، تگرگ، وزش باد به نسبت شدید، لغزندگی و کاهش دید بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها و وارد شدن خسارت به سازه‌های موقت، درختان آسیب پذیر و محصولات باغی و زراعی شود.
اداره کل هواشناسی اصفهان در این هشدار توصیه‌هایی را ارائه کرده است که از جمله آنها می‌توان به احتیاط در سفرها بویژه برون شهری، توقف نکردن در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم به‌منظور حفاظت از تولیدات کشاورزی اشاره کرد.

همچنین اداره کل هواشناسی اصفهان اعلام کرد که بررسی نقشه‌های هواشناسی نشانه استقرار جو به نسبت پایدار تا اواسط فردا (سه‌شنبه) در استان است که بتدریج با ورود سامانه ناپایدار بارشی از سمت غرب و جنوب انتظار ناپایداری تا پایان هفته می‌رود.

بر این اساس از امروز تا سه‌شنبه وضعیت جوی صاف گاهی افزایش ابر و در بعد از ظهر گاهی وزش تندباد لحظه‌ای پیش بینی می‌شود.

پیش بینی هواشناسی حاکی از ابرناکی هوا و گاهی وزش تندباد لحظه‌ای از اواخر وقت سه‌شنبه تا پایان هفته و بارش باران و رعد و برق بویژه در غرب و جنوب استان اصفهان از روز چهارشنبه است.

دمای هوا نیز در ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق استان اصفهان ۲ تا ۳ درجه سانتی‌گراد افزایش خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، بر اساس هشدار مرکز پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور، رنگ زرد برای آگاهی بخشی، رنگ نارنجی برای حفظ آمادگی و رنگ قرمز برای اقدام است.

در بارش‌های همرفتی، هوایی که با گرمایش فوق‌العاده زیاد سطح زمین گرم شده است، به ارتفاعات بالا می‌رود و ناگهان سرد می‌شود. در نتیجه بخار آب همراه این توده هوا متراکم می‌شود و باران بشدت می‌بارد. باران‌های همرفتی بیشتر با طوفان‌ همراه است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha