۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۴۲
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85460729
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تکرار رسوایی آمریکا در زندان ابوغریب، این‌بار توسط سربازان صهیونیستی در غزه

تهران-ایرنا- شبکه خبری الجزیره نوشت: بدرفتاری سربازان رژیم اسرائیل با زندانیان فلسطینی در غزه یادآور رسوایی آمریکا در زندان ابوغریب است و با حمایت و تامین مالی همان دولتی انجام می‌شود که با شکنجه زندانیان عراقی، جهان را شوکه کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، الجزیره در گزارشی به مناسبت بیستمین سالگرد افشاگری درباره بدرفتاری آمریکایی ها با زندانیان عراقی در زندان ابوغریب نوشت: قربانیان این رسوایی همچنین با اقدامات مدنی علیه پیمان کاران نظامی آمریکایی، به دنبال عدالت هستند.

روایت الجزیره از تکرار رسوایی ابوغریب، این‌بار توسط سربازان صهیونیستی در غزه

این رسانه با اشاره به تصاویری که برنامه تلویزیونی ۶۰ دقیقه آمریکا درباره بدرفتاری با زندانیان عراقی در زندان ابوغریب و تحقیر آنها از سوی زندانبانان آمریکایی شان در ۲۰ سال پیش و در چنین هفته ای منتشر کرد نوشت: در آن زمان از حمله تحت امر آمریکا به عراق و اشغال این کشور فقط ۱۳ سال می گذشت.

صدام حسین، رئیس جمهوری مخلوع عراق که بیش از چهار ماه پیش توسط نیروهای آمریکایی دستگیر شده بود، در انتظار محاکمه به اتهام جنایت علیه بشریت بسر می برد و خود دولت عراق، در چنگال خشونت و بی نظمی قرار داشت.

از دیدگاه بسیاری در جهان عرب، ابوغریب به سرعت به نماد امپریالیسم و سیاست های ریاکارانه آمریکا تبدیل شد و ادعاهای مکرر جورج دبلیو بوش، رئیس جمهوری وقت این کشور را مبنی بر اینکه آمریکا سنگر حقوق بشر است، در هم شکست.

با گذشت دو دهه از این رسوایی آمریکا، پرونده مدنی که توسط قربانیان ابوغریب علیه یک پیمانکار آمریکایی که در این زندان فعالیت می کرد، باز شده است همچنان در جریان است.

اکنون بسیاری به جنایاتی که رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا در نوار غزه انجام می دهد و باعث به شهادت رسیدن بیش از ۳۴ هزار فلسطینی از ماه اکتبر (مهر) تاکنون کشته شده اند، از بُعد رسوایی ابوغریب می نگرند که برای اولین بار در ۲۸ آوریل ۲۰۰۴ برملا و جهان را تکان داد.

عکس هایی که در برنامه ۶۰ دقیقه پخش شد، نگهبانان آمریکایی را در زندان ابوغریب نشان می داد که زندانیان عراقی را در معرض اشکال مختلف خشونت، تجاوز جنسی و تحقیر قرار می دهند. بسیاری از زندانیان توسط سربازان آمریکایی به ظن عضویت در گروه‌های مسلح دستگیر شده بودند، اما بر اساس گزارش صلیب سرخ بین‌المللی، ۷۰ تا ۹۰ درصد از آنها افراد بی‌گناهی بودند که به اشتباه دستگیر شده بودند.

روایت الجزیره از تکرار رسوایی ابوغریب، این‌بار توسط سربازان صهیونیستی در غزه

الجزیره با اشاره به افشاگری های متعاقب آن از سوی شبکه سی بی اس آمریکا درباره بدرفتاری سربازان آمریکایی در این زندان نوشت: بلافاصله بعد از انتشار تصاویر تحقیرکننده از زندانیان عراقی، کمیته بین المللی صلیب سرخ نیز گزارش خود را درباره بدرفتاری ها در این زندان منتشر کرد.

کمیته صلیب سرخ به مواردی از رفتار بد با زندانیان پرداخت که بین مارس تا نوامبر سال ۲۰۰۳ توسط ناظران این کمیته مشاهده شده بود؛ از جمله بدرفتاری ها در طول بازداشت ها و بازجویی به ویژه در ارتباط با افراد دستگیر شده به ظن ارتکاب جرائم امنیتی یا کسانی که به نظر می رسد دارای اطلاعات «ارزشمند» هستند.

صلیب سرخ در گزارش خود به نمونه های بیشماری از نقض کنوانسیون ژنو توسط سربازان آمریکایی پرداخت که شامل بدرفتاری با زندانیان با لخت نگه داشتن آنها در تاریکی مطلق در سلول های خالی زندان بود.

الجزیره در بخشی از گزارش خود آورده است: اما به زودی آشکار شد که سوء استفاده آمریکایی ها از زندانیان عراقی به ابوغریب محدود نمی شود. در واقع، پس از افشاگری سی بی اس درباره رسوایی ابوغریب، این شرکت خبری فاش کرد که زندانیان در دیگر بازداشتگاه‌ها در عراق، مانند زندان المحمودیه، به عنوان یک مرکز نگهداری موقت زندانیان آزار و اذیت می شوند.

مسیر دشوار دریافت غرامت از سوی قربانیان عراقی شکنجه آمریکا

در ماه سپتامبر (شهریور)، سازمان دیده بان حقوق بشر گزارش داد: به نظر می رسد دولت آمریکا در ارائه غرامت یا جبران خسارت به عراقی هایی که دو دهه پیش توسط نیروهای آمریکایی در ابوغریب و سایر زندان های تحت کنترل آمریکا در عراق شکنجه و سایر آزار و اذیت ها را تحمل کرده اند، قصور کرده است.

به نوشته الجزیره وجود قوانین فدرال که به دولت آمریکا درباره هرگونه دعوای حقوقی ناشی از جنگ، مصونیت می دهد مسیر جبران خسارت را برای قربانیان جنایت آمریکا در ابوغریب دشوار کرده است.

بنابراین قربانیان عراقی تجاوز آمریکا مجبور به شکایت از پیمانکاران نظامی آمریکا شده اند. کریس بارتلت عکاس آمریکایی که تصاویری از بازماندگان شکنجه ابوغریب را از سال ۲۰۰۶منتشر کرده به الجزیره گفت: پیمانکاران آمریکایی استخدام شده اند تا دولت فدرال آمریکا بتواند از برعهده گرفتن مسئولیت شکنجه زندانیان مصون باشند.

مقایسه جنگ رژیم اسرائیل در غزه با شکنجه آمریکا در ابوغریب

الجزیره نوشت: اقدامات مرگبار رژیم اسرائیل در حملات هوایی علیه غزه با گزارش هایی درباره شکنجه و تحقیر فلسطینی ها از سوی سربازان اسرائیلی دنبال شد که بسیاری آن را با شکنجه آمریکا در ابوغریب مقایسه کردند.

گروه حامی فلسطینی «صدای یهودی برای صلح» ۳۱ اکتبر در پیام رسان ایکس نوشت: فیلم سربازان اسرائیلی در حال شکنجه مردان فلسطینی در کرانه باختری وحشتناک است. ارتش اسرائیل ده ها سال است که به طرز وحشیانه ای با زندانیان فلسطینی بدرفتاری کرده است. در حالی که ارتش اسرائیل جنگ نسل کشی را در غزه به راه انداخته است، سربازان این رژیم چنین بدرفتاری هایی را مخفی نمی کنند.

در ادامه این پیام آمده است: جای تعجب نیست که همان دولتی (آمریکا) که عراقی‌ها را در ابوغریب شکنجه می‌کرد، در تامین مالی تاکتیک های مشابهی علیه فلسطینی ها نقش دارد.
سارا سنبر (Sarah Sanbar) محقق عراقی در سازمان دیده‌بان حقوق بشر، به شبکه الجزیره گفت که یک زندانی سابق به او گفته است که تصاویر برهنه فلسطینی‌ها توسط نیروهای اسرائیلی در غزه بسیار شوکه کننده بوده و خاطره سال های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ شکنجه را که در زندان ابوغریب توسط آمریکایی ها شکنجه می شد، برای او یادآوری کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha