۲۰ میلیارد ریال برای مرمت خانه تاریخی انصاری ارومیه اختصاص یافت

ارومیه - ایرنا-مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: برای مرمت و ساماندهی خانه تاریخی انصاری ارومیه ۲۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شد.

مرتضی صفری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مرمت خانه انصاری ارومیه از چند هفته پیش آغاز شده و زیر نظر کارشناسان این اداره‌کل این پروژه در حال اجرا است.

وی اظهار کرد: مرمت این بنای تاریخی در چند فصل انجام می‌شود و در این فصل مرمت و به‌سازی سازه‌ای بنا، حذف الحاقات نامتناجس و آسیب‌رسان و ساماندهی و اجرای تاسیسات برقی و مکانیکی انجام می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی انجام مرمت‌های معماری اعم از نازک‌کاری و اجرای کف‌سازی متناسب، بازسازی بخش‌های تخریب شده بنا مطابق الگوی تاریخی، ساماندهی و محوطه‌سازی بنا و نیز اجرای دیوار محوطه حیاط ضلع جنوبی جزو اقداماتی مرمتی این بنا هستند.

به گزارش ایرنا، خانه تاریخی انصاری ارومیه، متعلق به اواخر دوران قاجاریه است این اثر تاریخی با مصالح و شاخصه های معماری عصر قاجار ساخته شده است همچنین کتیبه ای در گوشه ای از بنا وجود دارد که سال ساخت آن را به ۱۳۳۰ نسبت می دهد.

خانه تاریخی یاد شده، در ۲۵ اسفند ۱۳۷۵ با شماره سند ۱۸۵۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در سال ۱۳۸۳ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

خانه تاریخی انصاری ارومیه، در میدان امام حسین (ع) که به میدان" گول اوسته" معروف است و همچنین در امتداد خیابان مدنی ۲،کوچه انصاری واقع شده است.

براساس این گزارش گفته شده ابتدا شخصی به نام بابک جعفری مالک اثر مذکور بوده است و سالیان بعد این خانه تحت مالکیت دختر وی یعنی بدر الملوک درآمد. همسر این خانم سیف الله خان انصاری نام داشت و به همین دلیل این خانه بعد ها به "خانه انصاری" مشهور شد و وجه تسمیه آن به همین علت بوده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha