اعطای ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به مددجویان کمیته امداد

تهران - ایرنا - مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت گفت: در سال گذشته پنج هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به تعداد ۲۷۰ هزار فقره به مددجویان تحت پوشش کمیته امداد اعطا شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی عاشوری روز دوشنبه در نشست خبری افزود: سال ۹۵ با تصویب بانک مرکزی فعالیت صندوق امداد ولایت آغاز شد و از سال ۹۶ کار این صندوق با ۳۴ شعبه فعال به صورت رسمی شروع شد.

وی ادامه داد: قرض‌الحسنه در کشور ما مظلوم واقع شده و اگر فعالیت قرض‌الحسنه و این عمل نیک که سفارش دین ما است، به معنای واقعی پیاده شود، بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شد.

وی گفت :این صندوق تاکنون چندین دوره همایش قرض نیکو را برگزار کرده تا جامعه با فرهنگ قرض‌الحسنه بیشتر آشنا شود.

عاشوری گفت: تلاش کرده‌ایم تا کنون تسهیلات بیشتری را برای جامعه هدف ایجاد کنیم. نگاه ما بیشتر در حوزه حمایتی قرار دارد و به دنبال سودآوری نیستیم.

وی افزود :امروز برای تسهیلات ۱۰ میلیون تومان هیچ‌گونه سودی دریافت نمی‌شود و برای بالای ۱۰ میلیون نیز تسهیلات با سه درصد ارائه می‌شود. همچنین، هیچ‌گونه جریمه‌ای بابت دیرکرد اقساط دریافت نمی‌کنیم.

تلاش برای اخذ سوئیچ بانکی مستقل
مدیرعامل صندوق امداد ولایت گفت: تلاش می‌کنیم با همکاری بانک مرکزی به سوئیچ بانکی مستقلی برای صندوق دست پیدا کنیم تا بتوانیم عملیات بانکی را به خوبی انجام دهیم.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ با توجه به توسعه خدمات امداد، در سیاست‌گذاری کمیته امداد نگهداشت مددجو وجود ندارد و مددجویان پس از خودکفایی از چرخه حمایت خارج می‌شوند.

اعطای ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به مددجویان کمیته امداد

۱۰ میلیون نفر عضو صندوق هستند و از خدمات آن استفاده می‌کنند

مدیرعامل صندوق امداد ولایت با اشاره به افزایش میزان سپرده‌گذاران در کمیته در سال ۱۴۰۲ ادامه داد: امروز حدود ۱۰ میلیون نفر عضو صندوق هستند و از خدمات آن استفاده می‌کنند.

وی افزود :همچنین، به دنبال ارائه بیشتر خدمات الکترونیک به مددجویان هستیم و امیدواریم در سال ۱۴۰۳ حداقل سه خدمت جدید را در حوزه الکترونیک ارائه دهیم. با تلاش‌هایی که صورت گرفته تمامی پیامک‌های ارسالی برای مددجویان از طریق سرشماره ویژه صندوق ارسال می‌شود که این مسئله جلوی برخی سواستفاده‌ها را خواهد گرفت.

عاشوری تصریح کرد: امسال همایش ویژه صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت با حضور میهمانان خارجی برگزار می‌شود تا این همایش جنبه بین‌المللی نیز داشته باشد.

وی گفت :در حوزه عملکردی سال ۱۴۰۲ درصد معوقات صندوق به زیر یک درصد یعنی هشت صدم درصد کاهش پیدا کرد. طبق بودجه سال ۱۴۰۲ صندوق باید چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می‌شد که با تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه حدود پنج هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به تعداد ۲۷۰ هزار فقره به مددجویان اعطا شد.

بیشترین میزان پرداخت تسهیلات در حوزه تسهیلات کارگشایی بود

مدیرعامل صندوق امداد ولایت افزود: بیشترین میزان پرداخت تسهیلات نیز در حوزه تسهیلات کارگشایی بود که سه هزار و ۷۵۷ میلیارد تومان به تعداد ۲۱۵ هزار و ۸۰۶ فقره پرداخت شد.

عاشوری ادامه داد: در حوزه تسهیلات اشتغال نیز ۹۳۱ میلیارد تومان و در حوزه مسکن نیز ۵۹۱ میلیارد تومان به تعداد ۲۳ هزار و ۴۱۶ فقره تسهیلات پرداخت شد.

وی تاکید کرد: از ابتدای فعالیت صندوق تا سال ۱۴۰۲ کل تسهیلات پرداخت شده بالغ بر ۲۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به تعداد ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار فقره بوده است.

افزایش سقف تسهیلات امسال تا ۱۰۰میلیون تومان

عاشوری در مورد تسهیلات ارائه شده در حوزه فرهنگی نیز گفت: سال گذشته ۳۷۲ میلیارد تومان تسهیلات در ۳۵ هزار فقره وام به دانشجویان و دانش‌آموزان پرداخت شد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته بانک مرکزی مجوز افزایش سقف وام‌ها تا ۱۰۰ میلیون تومان را صادر کرد، افزود: با تصمیم هیات مدیره صندوق، این سقف جدید در سال جاری اعمال می شود.

مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت ادامه داد: قرار است مدیران کل کمیته امداد در استان‌ها تا ۱۰ درصد اعتبار هر ماه را به وام ۱۰۰ میلیون تومانی در حوزه‌های مختلف اختصاص دهند تا افراد بیشتری از تسهیلات اعطایی بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه یکی‌ از نکات مهم در اعطایی تسهیلات بحث جذب منابع برای صندوق است، تاکید کرد: در این راستا سال گذشته ۲ هزار و ۱۴۲ فقره تفاهم‌نامه منعقد و ۴۴۱ میلیارد تومان جذب صندوق شد.

عاشوری با اشاره به طرح قرض ماندگار صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت تصریح کرد: در این رابطه نیز سال گذشته ۱۲۲ میلیارد تومان جذب کمک بلاعوض در قالب این طرح برای صندوق انجام شده شد.

این مسئول در کمیته امداد، با یادآوری اینکه نرخ ذخیره سپرده قانونی صندوق نزد بانک مرکزی ماهانه ۱۰ درصد منابع آن است، اظهار داشت: با توجه به اینکه این کار به صورت هفتگی از سوی صندوق انجام می‌شود، سال گذشته جایزه خوش حسابی به مبلغ پنج میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان به صندوق اعطا شد و  مجموع جایزه پرداختی بانک مرکزی به صندوق به حدود ۱۹ میلیارد تومان رسید.

سامانه تلفنی ۰۹۶۶۰ برای تسهیل ارتباط مددجویان

عاشوری به راه اندازی سامانه تلفنی ۰۹۶۶۰ برای تسهیل ارتباط برای سال گذشته معین شد تا از خردادماه سال جاری مددجویان بتوانند به راحتی با صندوق ارتباط داشته باشند.

وی با تاکیر براینکه از منابع این صندوق به هیچ عنوان به کارکنان کمیته امداد و صندوق وامی اعطا نمی‌شود، گفت: تا سال ۱۴۰۱ کل امور مربوط به تضامین در خود صندوق انجام می‌شد. با توجه به اینکه کمیته امداد مجوز تاسیس صندوق ضمانت را دریافت کرده است، امسال خدمات این صندوق به صورت گسترده و منسجم انجام می‌شود. یکی از مجموعه‌هایی که ضمانت این صندوق را می‌پذیرد، صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت خواهد بود.

بیشترین تسهیلات کدام استان ها پرداخت شد؟

مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت با بیان اینکه امسال طبق بودجه باید حدود پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات به مددجویان در حوزه‌های مختلف اعطا شود، اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال با تلاش‌های همکاران در صندوق میزان این تسهیلات بیشتر از این مبلغ باشد.

عاشوری گفت: در سال گذشته استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و تهران بیشترین تسهیلات را از صندوق دریافت کردند.

وی افزود: امسال در صورت اعطای مجوز بانک مرکزی، برای تفاهم‌نامه وام اشتغال استان سیستان و بلوچستان میزان اقساط از ۶۰ ماه به ۸۴ ماه افزایش پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: مددجویان برای دریافت تسهیلات به سامانه «سها» کمیته امداد امام خمینی(ره) مراجعه می‌کنند و پرداخت تسهیلات از همین طریق صورت می‌گیرد و امسال به دنبال آن‌ هستیم تا در سه حوزه درخواست، پرداخت و تضامین وام نیز هماهنگی‌های لازم انجام شود تا در این حوزه‌ها نیز به صورت کاملا الکترونیکی انجام شده و نیازی به حضور مددجویان نباشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha