مدیرعامل اتوبوسرانی تهران: اختلافات با ایران خودرو حل شده است

تهران بزرگ - ایرنا - مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران گفت که مذاکرات با ایران خودرو برای افزایش تولید اتوبوس پیشرفت خوبی داشته است و ظرف ۲ ماه آینده اختلافات فی مابین و مشکلات حل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی علیزاده روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: کار تامین اتوبوس‌های مورد نیاز را با ایران‌خودرو پیش می بریم و جلساتی برگزار شده و قول داده‌اند که ظرف ۲ ماه آینده مشکلات را حل کنند.

وی اظهار کرد: قرارداد ۱۰۰ دستگاه اتوبوس مترو باس در دهه ۹۰ با کشور سوئیس بسته شد که در حال حاضر فقط چهار دستگاه موجود است که از میان آنها تنها یک دستگاه فعال است.

وی با بیان اینکه به دلیل غیرفنی اتوبوس‌های خریداری شده در آب و هوای تهران کاربردی نداشت، ادامه داد: ۲ دستگاه فعال بود که از روز گذشته تنها یک دستگاه در خط خاوران فعال است و به دلیل مشکلات فنی و تحریم‌ها از ۱۰۰ دستگاه به ۴ دستگاه رسیدیم که فعلا یک دستگاه موجود است.

علیزاده با اشاره به اینکه در زمان تحویل دوره جدید مدیریت شهری یک هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس فعال داشتیم که حدود ۸۰۰ دستگاه شاغل در خطوط بود، اضافه کرد: در حال حاضر از ابتدای دوره ششم ۸۲۶ دستگاه نوسازی و خریداری و در اختیار مردم قرار گرفته است، ۵۰۰ دستگاه مستقیم با پول شهرداری و ۲۷۱ دستگاه هم به صورت مشترک با دولت خریداری شده است.

مدیرعامل اتوبوسرانی تهران: اختلافات با ایران خودرو حل شده است

به گفته علیزاده، یک هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس را به صورت فعال تحویل گرفتیم و در حال حاضر کسانی که مدعی کم‌کاری شهرداری هستند باید بدانند از اتوبوس‌های شرکت‌های مختلف در پایتخت استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی ادامه داد: سال ۱۴۰۱ حدود ۵۰ دستگاه را بازسازی کردیم و پارسال نیز با همراهی بخش خصوصی ۴۰۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شد.

وی افزود: این عدد به سه هزار و ۵۰ اتوبوس فعال رسید و الان برای شهروندان ۲ هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در خطوط خدمت رسانی می‌کنند.

به گفته علیزاده، پایتخت امروز به پنج تا ۷ هزار اتوبوس فعال نیاز دارد که با حمایت و عزم شهردار تهران و شورای شهر سال گذشته ۴۵ درصد بودجه به توسعه حمل و نقل تخصیص داده شده که هفت هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای خرید یک هزار دستگاه اتوبوس از شرکت ایران‌خودرو اختصاص داده شد.

وی ادامه داد: تیرماه سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس از محل شرکت‌های داخلی قرارداد بستیم که بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان مبلغ قرارداد ما مدل پرداختی ۲۵ درصد نقد، ۲۵ درصد غیر نقد و ملک و ۵۰ درصد تسهیلات بوده است.

مدیرعامل اتوبوسرانی تهران: اختلافات با ایران خودرو حل شده است

مدیرعامل اتوبوسرانی ادامه داد: از قرارداد ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه، طبق زمان بندی مقرر شده باید حدود یک هزار ۵۰۰ دستگاه تحویل می‌دادند اما ما مردم را معطل تولید داخل به واسطه عقب ماندگی ده ساله نمی‌کنیم.

وی افزود: بنابراین طی انعقاد قراردادی با چین مقرر شد به دلیل قیمت مناسب ۲ هزار و ۵۰۰ اتوبوس برقی تحویل شهرداری تهران شود، این تعداد باعث کاهش سرفاصله‌ها خواهد شد.

علیزاده با تاکید بر اینکه اگر مشکلات بانک مرکزی و بانک شهر و تخصیص ارز حل بشود با پرداخت پیش پرداخت ظرف ۶ ماه شاهد ورود اتوبوس‌های برقی در تهران خواهیم بود، گفت: از ۲ هزار و ۵۰۰ اتوبوس داخلی نیز تا پایان این ماه پیش پرداخت قرارداد پرداخت خواهد شد و تا پایان امسال ۵۰ دستگاه وارد پایتخت خواهد شد و از سال آینده هر ماه ۵۰ اتوبوس داخلی به ناوگان عمومی اضافه می‌شود.

به گفته علیزاده، در سطح کشور و کلانشهر تهران وقتی کار مفیدی برای مردم انجام می‌شود عده‌ای خوشحال نمی‌شوند و این در حالی است که حوزه نوسازی در دوره‌های قبل تقریبا صفر بوده و این فاجعه است.

مدیرعامل اتوبوسرانی تهران: اختلافات با ایران خودرو حل شده است

نوسازی هفت برابری اتوبوس در دوره ششم شهری

علیزاده ادامه داد: ما در دوره فعلی هفت برابر نوسازی داشتیم که این نشان از تفکر انقلابی و جهادی است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی با اشاره به اینکه طی دو سال مدیریت شهری فعلی قرارداد پنج هزار دستگاه منعقد شد و ظاهرا این موضوع باعث خوشحالی همه نیست، گفت: در قراردادی که با طرف چینی بستیم مهمتر از همه بعد از مشخصات فنی مسایل مالی را در نظر گرفتیم و ما با شرکت چینی وارد مذاکره شدیم که ۸۰ درصد را تامین مالی کند و بتواند اتوبوس‌ها را یک جا تولید کرده و تحویل ما بدهد.

مدیرعامل اتوبوسرانی تهران: اختلافات با ایران خودرو حل شده است

اعضای شورا قراداد را دیده‌اند

وی با اشاره به حاشیه‌های جلسه دیروز شورای اسلامی شهر تهران و مطرح شدن برخی انتقادات درمورد قرارداد شهرداری با طرف چینی، گفت: اعضای شورا که می‌گویند قرارداد را ندیده‌اند، کم لطفی می‌کنند؛ قرارداد حاضر است البته نباید قرارداد به حاشیه کشانده شود و ذهن مردم را از ماموریت اصلی منحرف کند چرا که مهمترین ماموریت ما تامین ۲۵۰۰ اتوبوس است.

وی ادامه داد: دوستانی که اعتراض به عدد مقرر شده اتوبوس‌های بازسازی شده می‌کنند در دوران مدیریت خودشان تنها یک هزار دستگاه اتوبوس را وارد کردند؛ این افراد الان چه استدلالی دارند که ما ظرف چهار سال نتوانیم این اعداد را مقرر کنیم.

علیزاده با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده در راستای ورود اتوبوس‌های برقی گفت: مهم ترین موضوع در مورد اتوبوس برقی باتری آن است، مدل اتوبوس برقی در نظر گرفته شده بیشترین پیمایش را برای مردم خواهد داشت؛ چیزی بالغ بر بالای ۲۷۰ کیلومتر.

وی افزود: همچنین مانند اتوبوس‌های تولید داخل خدمات پس از فروش برای این اتوبوس‌ها در نظر گرفته شده است و در حال مذاکره با شرکت‌های تولید کننده داخلی برای تامین خدمات پس از فروش این اتوبوس‌ها هستیم و قرار است ظرف ماه جاری برای خدمات پس از فروش به یک تا دو تولید کننده داخلی واگذار کنیم که در آینده دچار مشکل نشویم.

مدیرعامل اتوبوسرانی تهران: اختلافات با ایران خودرو حل شده است

بزودی اتوبوس‌های وارداتی به ناوگان شهری تهران اضافه می‌شوند

علیزاده اظهار امیدواری کرد که به زودی اتوبوس‌های وارداتی وارد ناوگان حمل و نقل پایتخت شود.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به افزایش تعداد اتوبوس‌ها در غرب تهران اشاره کرد و افزود: با تدبیری که صورت گرفته بود در مناطق ۲۲، ۲۱، ۶ و ۵ تعداد ۲۵۶ دستگاه اتوبوس وارد چرخه خدمت رسانی شدند که این اتوبوس‌ها تماما نو و جدید هستند.

وی با اشاره به تشکیل صف در برخی از خطوط اتوبوس گفت: تلاش‌مان بر این است که با افزایش تعداد ناوگان اتوبوسرانی بتوانیم میزان معطلی مردم را در صف‌ها کاهش بدهیم که این موضوع در دستور کار شرکت اتوبوسرانی قرار دارد.

احتمال لغو قراردادها وجود دارد

علیزاده در خصوص علت به تعویق افتادن بکارگیری ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی در خط بهارستان جمهوری گفت: قرار بود که ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی در خط بهارستان و جمهوری فعال شوند اما با توجه به مشکلاتی که در بخش خصوصی ایجاد شد هنوز نتوانسته‌ایم از این میزان اتوبوس بهره ببریم و در صورتی که در ماه جاری تعهدات این قراردادها عملی نشود آن را لغو خواهیم کرد.

وی این را هم گفت که اتوبوس‌های فعال در خطوط شهری تهران روزهای عادی یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را جا به جا می‌کنند، اتوبوس‌های فعلی و الان در منطقه غرب تهران نوسازی کردیم جایگزین اتوبوس‌های فرسوده می‌شود.

علیزاده تاکید کرد: تا پایان دوره مدیریت شهری تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که پنج هزار اتوبوس را مقرر کنیم همچنین این اتوبوس‌ها تماما ۱۲ متری است.

به گفته وی، در حوزه تندرو سر فاصله‌ها مناسب است مگر اینکه در هوای بارانی مشکل باشد البته اولویت بعدی ما برای افزودن به ناوگان در خطوط اتوبوس‌های تندرو است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha