خلیج‌فارس بزرگترین گذرگاه انتقال انرژی جهان است

تهران- ایرنا- معاون هماهنگ کننده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: خلیج‌فارس بزرگترین گذرگاه انتقال انرژی جهان است و بیش از ۳۰ درصد انرژی جهان از تنگه هرمز عبور می‌کند.  

به گزارش خبرنگار دفاعی ایرنا، امیر دریادار خواجه امیری روز دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت ماه - در آیین بزرگداشت روز ملی خلیج‌فارس که در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا اظهار داشت: دریا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار و در قرآن کریم بارها نام بحر آمده است که این گویای اهمیت دریا است.

وی افزود: خلیج‌فارس بزرگترین گذرگاه انتقال انرژی جهان است که بیش از ۳۰ درصد انرژی جهان از تنگه هرمز عبور می کند. از این رو توجه به دریا و بهره برداری از ظرفیت های غنی آن می تواند موجب پیشرفت های بسیار قابل توجه شود.

دریادار خواجه امیری تصریح کرد: دریا منبع قدرت و ثروت است و کشورهایی که به دریا راه دارند، منابع غنی قدرت و ثروت را در اختیار دارند.

معاون هماهنگ کننده وزارت دفاع تاکید کرد: امنیت خلیج فارس را به دلایل گوناگون مانند در بر گیری بیش از ۸۰ درصد تجارت کشورمان و صادرات نفت همواره باید مورد توجه داشته باشیم.

دریادار خواجه امیری ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر اهمیت خلیج فارس برای ملت ایران و ملت‌های منطقه، تاکید داشته و دارند ایشان در یکی از دیدارهای مسئولان کشور فرمودند: «راجع به منطقه‌ خلیج فارس حرف می‌زنند. امنیّت منطقه‌ خلیج فارس منفعت مشترک کشورهای خلیج فارس است؛ ما کشورهای حول‌وحوش خلیج فارس منفعت مشترکی داریم، ما همسایه‌ایم، امنیت اینجا به نفع همه‌ ما است؛ اگر خلیج فارس امن باشد، همه‌ ما از این امنیت استفاده می‌کنیم و اگر ناامن باشد برای همه ناامن است؛ خلیج فارسِ ناامن، برای همه ناامن خواهد بود؛ [امّا] آن کسانی که باید این امنیّت را حفظ کنند، کسانی هستند که خلیج فارس مال آنها است، متعلّق به آنها است، خانه‌ی آنها است؛ آمریکا چه‌کاره است که بیاید اینجا درباره‌ی مسائل خلیج فارس اظهار نظر بکند، یارگیری بکند. آنها دنبال امنیّت نیستند، دنبال منافع خودشان هستند و [اگر] لازم بدانند یک نقطه را ناامن کنند می‌کنند و از ناامن‌کننده حمایت می‌کنند.»

وی افزود: ویژگی دیگر خلیج فارس که به این منطقه اهمیت می بخشد، سهولت حمل و نقل در آن است و بنابر اعلام مسئولان کشورمان بیش از ۸۰ درصد صادرات و واردات ایران از طریق خلیج فارس انجام می‌شود.

معاون هماهنگ کننده وزارت دفاع گفت: وجود حوزه‌های نفتی و گازی ایران در این منطقه از دیگر دلایل اهمیت آن محسوب می‌شود. همچنین بُعد نظامی و امنیتی خلیج فارس نیز از جایگاه ویژه ای در مناسبات خارجی ایران برخوردار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha