انتقاد سناتور دموکرات از نحوه نظارت دولت بایدن بر کاربرد تسلیحات آمریکایی در غزه

تهران- ایرنا- خبرگزاری رویترز نوشت که یکی از سناتورهای دموکرات کنگره با انتشار بیانیه ای عملکرد دولت بایدن در ارزیابی نحوه کاربرد سلاح های آمریکایی به وسیله رژیم صهیونیستی را زیر سوال برد.

به گزارش ایرنا، به دنبال انتشار گزارش هایی مبنی بر اینکه برخی از مقام‌های ارشد آمریکایی به آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور هشدار داده ‌اند که تضمین ‌های رژیم صهیونیستی در مورد استفاده مطابق با قوانین بشردوستانه بین‌ المللی از سلاح‌های ارائه شده از سوی آمریکا را معتبر نمی‌دانند، سناتور دموکرات ایالت مریلند این سوال را مطرح کرد که آیا نحوه ارزیابی اقدام های تل آویو و تطابق آنها با قوانین بین‌المللی در دولت بایدن به درستی انجام می شود یا خیر.

در بیانیه کریس ون هولن (Chris Van Hollen) آمده است: این گزارش تردید جدی در مورد صحت روند بررسی پیروی دولت نتانیاهو از قوانین بین المللی در جنگ غزه ایجاد می کند.

بلینکن تا ۸ مه (۱۹ اردیبهشت) فرصت دارد تا به کنگره اعلام کند که آیا تضمین های اسرائیل را معتبر می داند یا خیر.

ون هولن و برخی دیگر از قانونگذاران دموکرات، جو بایدن را تحت فشار قرار داده اند تا برای کاهش تلفات غیرنظامیان در جنگ غزه، شروطی را برای ارائه کمک نظامی به اسرائیل اعمال کند. واشنگتن تاکنون از این اقدام سرباز زده است.

پیشتر خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی خبر داده بود برخی از مقام‌های ارشد آمریکایی به بلینکن هشدار داده‌اند که تضمین‌های تل آویو در مورد استفاده مطابق با قوانین بشردوستانه بین‌المللی از سلاح‌های ارائه شده از سوی آمریکا را معتبر نمی‌دانند.

یک مقام ناشناس آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفت: بعضی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه موافق پذیرش تضمین‌ های اسرائیل نبوده و برخی دیگر با رد این تضمین ‌ها، درباره بی‌اعتباری آنها به بلینکن هشدار داده‌اند.

به عقیده این مقام‌های آمریکایی، مواردی جدی در مورد نقض احتمالی قوانین بشردوستانه از سوی رژیم صهیونیستی وجود دارد.

در ادامه گزارش خبرگزاری رویترز آمده است: از جمله این موارد می‌توان به حمله‌های مکرر ارتش اسرائیل به مناطق حفاظت شده و زیرساخت‌های غیرنظامی، تلفات بالای غیرنظامیان فلسطینی در جریان حمله ارتش به نیروهای نظامی حماس و قصور در بررسی تخلفات یا محاکمه کسانی که در وارد آمدن صدمات قابل توجه به غیرنظامیان و کشتن کارگران و روزنامه‌ گاران نقش داشته‌اند، اشاره کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha