۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۴۶
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85460491
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هشدار سازمان آزادی‌های مدنی: آزادی رسانه‌ها در اروپا به «نقطه شکست» نزدیک شد

تهران-ایرنا-  اتحادیه آزادی‌های مدنی اروپا (لیبرتیس) هشدار داد: آزادی رسانه‌ها در برخی از کشورهای اروپایی به‌طرز خطرناکی به «نقطه شکست» نزدیک شده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، گاردین نوشت: اتحادیه پیشرو در زمینه آزادی های مدنی هشدار داد که آزادی رسانه ها در سراسر اتحادیه اروپا رو به کاهش است و در برخی از کشورها به طرز خطرناکی به نقطه شکست نزدیک می شود.

این موضوع باعث گسترش تهدیدها علیه روزنامه نگاران و حملات به شبکه های پخش عمومی مستقل شده است.

اتحادیه آزادی های مدنی برای اروپا مستقر در برلین، در گزارش سالانه خود در باره آزادی رسانه ها که از سوی ۳۷ گروه مدافع حقوق بشر در ۱۹ کشور تهیه شده است، نسبت به آینده این روند نگران کننده که از قبل شناسایی شده بود و در طول سال ۲۰۲۳ ادامه داشت، ابراز امیدواری کرد که قوانین جدید در اتحادیه اروپا باعث بهبود این روند شود.

اِوا سیمون مقام ارشد این اتحادیه گفت: آزادی رسانه ها کاهش یکنواختی را در سراسر اروپا داشته است و در برخی از کشورها نتیجه آسیب های عمدی یا غفلت دولت های ملی است.

وی افزود: کاهش آزادی رسانه ها با کاهش حاکمیت قوانین همراه است و ارتباط نزدیکی بین این دو وجود دارد.

در گزارش اتحادیه آزادی های مدنی همچنین آمده است چشم انداز رسانه های اروپا در سال گذشته با ویژگی هایی همچون تمرکز شدید بر مالکیت رسانه ها، قوانین ناکافی درباره شفافیت در مالکیت رسانه ها و تهدیدهای متعدد برای استقلال و مسائل مالی رسانه های عمومی همراه بوده است.

این گزارش همچنین موارد متعددی از تهدید، ارعاب، نظارت و خشونت علیه روزنامه‌ نگاران در چندین کشور عضو اتحادیه روپا و همچنین محدودیت‌های آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات در سراسر بلوک را مستندسازی کرده است.

این اتحادیه از کمیسیون اروپا خواسته است بدقت وضعیت اجرای قانون جدید آزادی رسانه ها را درکشورهای عضو اتحادیه اروپا رصد کند.

این گزارش خاطرنشان می کند که روزنامه نگاران در کشورهایی مانند کرواسی، فرانسه، آلمان و ایتالیا با حملات فیزیکی در سال ۲۰۲۳ مواجه بوده اند و در مجارستان و اسلواکی خبرنگاران با بدرفتاری و تهدید از سوی سیاستمداران منتخب مواجه شده اند.

در کشورهای رومانی و سوئد، پلیس نتوانسته به طور مناسبی درباره حملات به روزنامه نگاران تحقیق کند که این امر به دلیل فقدان منابع کافی یا نبود اراده لازم برای انجام این تحقیقات بوده است. این در حالیست که در فرانسه و بلغارستان مقامات پلیس، خود عامل حملات به روزنامه نگاران بوده اند.

بر اساس این گزارش، سیلی زدن روش رایج در برخورد با روزنامه نگاران در کشورهایی مانند کرواسی، یونان، ایتالیا، هلند و سوئد بوده و در برخی دیگر از کشورها از جمله آلمان، یونان، لهستان و هلند، روزنامه نگاران با استفاده از نرم افزارهای جاسوسی مانند پگاسوس (Pegasus) و پریدیتور (Predator) تحت نظارت قرار دارند.

در آلمان، مجارستان، لیتوانی و هلند، روزنامه‌نگاران منتقد دولت، از کنفرانس‌های مطبوعاتی یا سایر رویدادهای رسمی حذف و از دسترسی به اسنادی که باید در اختیار آنها باشد، محروم شده اند.

در اسلواکی، رابرت فیکو نخست وزیر پوپولیست این کشور «همه ارتباطات» را با چهار رسانه متهم به «نمایش آشکار دیدگاه های خصومت آمیز» قطع کرده است. دولت وی در ماه جاری میلادی لایحه بحث برانگیزی را در زمینه بازنگری در رادیو و تلویزیون (RTVS) تصویب کرد.

این گزارش همچنین عنوان کرد که در کشور مجارستان رسانه های خدمات عمومی که به طور کامل زیر نظر دولت هستند محتواهایی را تولید می کنند که ویژگی آن را گزارش دهی یکجانبه و سوگیرانه تشکیل داده و همواره در راستای منافع حزب حاکم فیدس عمل می کنند.
در لهستان وضعیت رسانه های پخش عمومی بلاتکلیف است، زیرا دونالد توسک نخست وزیر جدید این کشور تلاش می کند از دخالت های دولت قبلی عقب نشینی کند. نگرانی های فزاینده ای نیز در رابطه با نحوه برخورد با رسانه ها در دولت های کرواسی و ایتالیا وجود دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha