۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۲۵
کد خبرنگار: 1229
کد خبر: 85460488
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

«چین‌هراسی» به سبک فایننشال‌تایمز با ادعای گسترش نفوذ پکن در اروپا

تهران- ایرنا- روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی، دستگیری‌ها در آلمان و انگلیس به ظن جاسوسی برای چین را نمونه‌ای از افزایش نفوذ دستگاه های اطلاعاتی پکن در اروپا دانسته و نسبت به همکاری آن با روسیه هشدار داده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، این روزنامه انگلیسی در مطلبی مدعی شد: دستگیری‌ افراد مرتبط با دولت پکن در آلمان و انگلیس حاکی از افزایش مقیاس و جاه‌طلبی عملیات جاسوسی چین است.

به ادعای این روزنامه، برست به عنوان یک شهر بندری صنعتی در فرانسه که محل استقرار نیروی دریایی این کشور و زیردریایی بازدارنده هسته ای آن است، در سال های اخیر شاهد رشد قابل ملاحظه‌ ازدواج میان زنان چینی با دریانوردان فرانسوی ساکن این پایگاه دریایی بوده است.

فایننشال تایمز با طرح این سوال که «چگونه باید چنین روابطی را ارزیابی کرد؟» به ابراز نگرانی‌های یک نماینده پارلمان فرانسه در جلسه استماع غیرعلنی و طرح سوال وی از فرمانده نیروهای زیردریایی هسته ای این کشور پرداخته است.

این روزنامه در پاسخ به این سوال به فیلمی با نام «هانی پاتز» با همین مضمون اشاره کرده که در آن یک جاسوس به دنبال عاشقانه کردن هدف خود است و سپس افزایش ازدواج زنان چینی با مردان فرانسوی را از همین نوع دانسته و آن را نشانگر گسترش عملیات جاسوسی چین در اروپا تفسیرنموده و موج دستگیری‌های اخیر را در اروپا سندی دال بر همین مدعا معرفی کرده است.

براساس گزارش‌ها، به تازگی سه شهروند آلمانی به ظن تلاش برای فروش فناوری حساس نظامی به چین بازداشت شده‌اند و پلیس آلمان یکی از کارکنان آلمانی متعلق به حزب راست افراطی پارلمان اروپا را هم به اتهام جاسوسی برای چین، دستگیر کرده است. همزمان دادستان‌های انگلیس نیز دو مرد را به اتهام جاسوسی برای پکن متهم کرده اند که یکی از آنها بازرس پارلمانی بوده است.

این روزنامه در بخش دیگر آورده است: سازمان های اطلاعاتی چین تاکنون کمتر در اروپا فعال بوده اند و بیشتر تمرکز آنها بر آمریکا بوده است. اما با سخت تر شدن دیدگاه اروپایی ها نسبت به چین، انتظار افزایش نفوذ پکن در این قاره می رفت.

اما وزارت امورخارجه چین هفته گذشته جدیدترین طرح اتهامات جاسوسی برلین را علیه خود پس از بازگشت اولاف شولتس صدراعظم آلمان از سفر سه روزه به چین رد کرد و آن را ادعاهای هیجانی دانست.

وزارت امورخارجه چین در همین خصوص ضمن رد کامل این ادعاها، اعلام کرد: «هدف مشخص است؛ بی اعتبار کردن و سرکوب چین و تضعیف فضای همکاری آن با اتحادیه اروپا».

شایان ذکر است که همزمان با بالا گرفتن تنش ها میان آمریکا و چین، واشنگتن بارها به بهانه های گوناگون از اروپا خواسته است در روابط خود با چین بازنگری کند.

فایننشال تایمز در ادامه می نویسد: اکنون آژانس‌های اطلاعاتی غربی و تحلیلگران امنیتی، فعالیت‌های جاسوسی چین را واقعی دانسته و نسبت به وجود نشانه هایی مبنی بر ارتباط چین با شبکه‌های روسی که در اروپا نفوذ کرده اند، ابراز نگرانی نموده اند.

دن لوماس استادیار روابط بین‌الملل دانشگاه ناتینگهام مدعی است: چین و روسیه از یک روش اقتدارگرایانه استفاده می کنند؛ هر دو کشور با زیر سوال بردن دموکراسی، نفوذ در میان گروه‌هایی که شاهد شکاف‌های سیاسی هستند را افزایش می دهند.

در بخش دیگری از این مطلب، نویسنده به مقایسه سازمان های اطلاعاتی چین و اروپا پرداخته و گزارش داده است: مقیاس عملیات جاسوسی چین در اروپا به طور بالقوه ای گسترده است به گونه‌ای که در سال ۲۰۱۹، سرویس خارجی اتحادیه اروپا گزارش داد که در بروکسل حدود ۲۵۰ جاسوس چینی در مقایسه با ۲۰۰ مامور روسیه وجود دارد.

کمیته اطلاعات و امنیت پارلمان انگلیس نیز در اواخر سال گذشته هشدار داد که مقیاس دستگاه اطلاعاتی دولتی چین با صدها هزار افسر اطلاعاتی بزرگترین دستگاه جهان است و آن را چالشی برای نهادهای بریتانیا توصیف کرد. این کمیته در ادامه خاطرنشان کرده است که دو سازمان اطلاعاتی ام آی ۶ و ام آی ۵ انگلیس در مجموع ۹ هزار نفر پرسنل دارند.

نویسنده در ادامه خود اذعان دارد که دلیل تمامی این ادعاهای مطرح شده علیه چین، حمله روسیه به اوکراین است.

یکی از مقامات غربی نیز در همین زمینه گفت: شوک حمله روسیه به اوکراین به اندازه‌ای بود که سبب همکاری کشورهای متحدی شد که به ندرت با یکدیگر همکاری داشتند.

فیلیپ جیرس تحلیلگر اطلاعاتی اندیشکده جیمزتاون مستقر در واشنگتن، ضمن تائید ادعای برخی مقامات اروپایی مبنی بر نفوذ روسیه و چین در این قاره نوشت: همانطور که چین و روسیه به همسویی ادامه می‌دهند، احتمال بیشتری وجود دارد که تعداد افرادی که خواهان همکاری برای هر دو کشور هستند نیز بیشتر می شود.

وی سپس در ادامه، تقویت گروه های راست افراطی در اروپا را زمینه‌ساز نفوذ چین و روسیه ارزیابی کرد و مدعی شد: با قدرت گرفتن جنبش‌های راست گرا در اروپا خطر نفوذ اطلاعاتی چین بر سیاست اروپا از طریق شبکه‌های تحت کنترل روسیه همچنان افزایش خواهد یافت.

آدام نی ناشر خبرنامه China Neican، (که کار نظارت و اطلاع رسانی در مورد امور چین را برعهده دارد) مدعی است که گروه های راست افراطی اروپا می توانند زمینه مساعدی را برای نفوذ پکن فراهم کنند. وی در این زمینه افزود: اگرچه بسیاری از گروه های اروپایی برای جاسوسان خارجی کار نمی‌کنند، اما برخی ممکن است با کمال میل با مسکو و پکن همکاری کنند.

این محقق استرالیایی سپس ادامه داد: آنها [گروه های اروپایی راست گرا] به دنبال تقلید برخی جنبه های مدل روسیه و چین هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha