به گزارش ایرنا، یکی از دستگاههایی که همه مردم به نوعی به آن مراجعه کرده و سرو کار دارند، اداره کل پست است و این انتظار وجود دارد که خدمات با کیفیت و سرعت ارائه شود.
اداره کل پست کردستان ۶۳۴ نقطه واحد پستی دارد که حدود ۱۵ مورد دولتی و بقیه خصوصی است و به طور میانگین روزانه حدود ۱۲ هزار مرسوله پستی در استان جابجا میشود.
برای اطلاع از وضعیت خدمات این دستگاه در سال گذشته و اقداماتی که طی سال های اخیر انجام شده، با "محمد امیدی" مدیرکل پست کردستان، گفت و گویی انجام دادیم که شرح آن در ادامه می آید.
ایرنا: وضعیت ترافیک مرسوله های پستی در کردستان سال گذشته چگونه بود و چقدر رشد داشت؟
امیدی: سال قبل ۲ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۵۸۸ مرسوله پستی صادره در استان ثبت شد که در مقایسه با ۲ میلیون و ۵۰ هزار و ۴۷۵ مرسوله سال پیش از آن، ۳۹ درصد افزایش داشت.
سال گذشته در بحث ترافیک مرسوله پستی رتبه ۲ کشوری و از لحاظ رشد درآمد جایگاه اول کشور را کسب کردیم.
ایرنا: از میزان تجارت الکترونیک استان در سال گذشته بگویید.
امیدی: واقعیت این است که در همه کشورها ادارات پست به عنوان یک ابزار و زیرساخت در زنجیره ارزش کسب و کارهای کوچک و متوسط نقش آفرینی می کنند و با توجه به تغییرات و تحولات بسیاری که در سال های اخیر در ساختار و کیفیت سرویس های تجارت الکترونیک شرکت پست روی داده است، کردستان هم در راستای جلب رضایت مشتریان و افزایش کیفیت خدمات و نوآوری در آن، برنامههای مختلفی در دست اجرا دارد؛ به طوری که هم اکنون وضعیت تجارت الکترونیک دارای روند رو به رشد مناسبی بوده و در سال گذشته ۱۶۳ درصد رشد داشت.
ایرنا: وضعیت کیفیت خدمات پستی و رضایتمندی مردم را چگونه ارزیابی می کنید؟ بهرحال گاهی شهروندان انتقادهایی از نحوه ارائه خدمات دارند.
امیدی: امروزه اندیشه مشتری مداری و جلب وفاداری مشتریان در کنار بهره گیری از فناوری اطلاعات، افزایش کیفیت و رضایتمندی مشتریان را فراهم می کند.
افزایش انتظارات مشتریان سازمان ها را وادار می کند که ضمن پاسخگویی به انتظارات آنها، همواره در راستای ارتقا کیفیت خود نیز کوشا باشند؛ لذا اداره کل پست استان کردستان در همین راستا تمام تلاش خود را معطوف به افزایش کیفیت ارائه خدمات کرده است اما از آنجایی که شبکه پستی کشور و به تبع آن پست استان از جهات مختلف از جمله ضعف زیر ساخت ها و نیروی انسانی متخصص دچار مشکل است، در حال حاضر میزان رضایت مندی با انتظارات ما فاصله دارد.
ایرنا: برای توسعه عقب ماندگی های پستی استان چه برنامه ای دارید؟
امیدی: مهم ترین برنامه های استان در زمینه توسعه، فراهم کردن زیر ساخت ها و ارتقا کیفیت خدمات پستی در استان است.
با توجه به فضای بسیار نامطلوب تجزیه و مبادلات مرکز استان، انتقال این مرکز به فضای جدید و رایزنی های لازم با مقامات استانی و کشوری برای ساخت ساختمان های تجزیه و مبادلات صورت گرفته است.
برخی از ساختمان های شهرستان های تابعه استان مانند بانه و مریوان هم دچار فرسودگی شده و در رایزنی های مقدماتی برای نوسازی آنها صورت پذیرفته و امیدواریم به نتیجه نهایی برسد.
ایرنا: یکی از پروژه هایی که اداره پست متعهد شده آن را انجام دهد، جینف( یکپارچه کردن آدرس های پستی) است، اجرای این طرح در استان در چه مرحله ای قرار دارد؟
امیدی: با توجه به قانون مدیریت داده ها و اطلاعات ملی کشور، حکمرانی خوب در حوزه تجارت الکترونیک بر پایه سه عامل احراز هویت فردی، مکانی و اقتصادی است که برهمین اساس شرکت ملی پست متولی پیاده سازی صحیح پروژه جی نف و بهره برداری مطلوب از این طرح ملی شده است.
عملیات کدگذاری پستی و ژئوکد دار کردن ساختمانها در پروژه جی نف از پروژهای مهم کشور و استان است و سالهای گذشته تلاش زیادی در این زمینه ها صورت گرفته اما به دلیل کمبود شدید نیرو و اعتبار، همین امر باعث عقب ماندگی استان به نسبت وضعیت کشور شده است.
با تلاش همکاران و همکاری دستگاههای اجرایی در استان و در سطح کشوری با تهیه نقشه های به روز، پروژه جی نف از تعطیلی در آمده و هم اکنون غیر از شهر بانه در تمامی شهرهای استان عملیات ژئو کد انجام شده و شهر بانه نیز در دست اقدام است.
همچنین در تلاش هستیم نسبت به فهرست برداری و ژئوکد اماکن روستایی استان نیز اقدامات مهمی صورت گیرد که پیگیریها در این زمینه روند خوبی دارد و امیدوارم با همکاری دستگاههای اجرایی بتوانیم این موضوع زمان بر و هزینه بردار را انجام دهیم و دادهای مکان محور استان را به سطح مطلوبی برسانیم.
لازم است بدانیم جی نف در حوزه ملی خیلی به برنامه ریزی های کشوری و استانی کمک می کند که از جمله آنها می توان به مشخص کردن تعداد ساختمانها، نوع مکانها و مشاغل در یک محدوده اشاره کرد.
ایرنا: به نظر شما پست در توسعه استان چه نقشی دارد؟
امیدی: ماهیت خدماتی فعالیت های پست این امکان را فراهم می کند تا به عنوان ابزاری کار آمد نقشی اساسی در کاهش هزینه ها به ویژه هزینه های دولتی ایفا کند؛ بنابراین ارتباط شبکه پستی با سایر بخش های اقتصادی مانند صنعت و خدمات کشور به آسانی محقق می شود و پست می تواند با توسعه و افزایش ظرفیت های خدماتی شناسایی و ارزیابی منابع جدید و به شیوه های نوین خدمات رسانی اعتماد مردم، اصناف و دستگاهها را نسبت به خود افزایش دهد و یکی از مولفه های رشد و توسعه در استان شود.
نظر شما