جدول تملک دارایی‌های مالی برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد

تهران- ایرنا- نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تغییرات ایجاد شده با جدول شماره ۸ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ «تملک دارایی‌های مالی» مخالفت کردند و این جدول برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در نشست علنی امروز - دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه - مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون تلفیق در مورد بخش دوم (جداول بودجه) بودجه ۱۴۰۳ کل کشور در دستور کار صحن علنی قرار گرفت و بعد از بررسی جدول شماره ۸ و مخالفت دولت با تغییرات ایجاد شده در این جدول، به دستور رئیس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون مربوطه ارجاع شد.

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در مورد جدول شماره ۸ لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور بیان داشت: در این جدول ۲۸۳ همت عدد لحاظ شده است. ۲۲۵ همت مربوط به اوراقی است که پیش از این فروخته شده است و دولت در سال ۱۴۰۳ باید این اوراق را پرداخت کند.

وی بیان داشت: ما برای همترازی بودجه، ۲۱ همت از این جدول را جابجا کردیم، البته تغییرات اساسی و خاصی در جدول به وجود نیامده و بیشتر مربوط به تملک دارایی های مالی است که با تغییرات ایجاد شده توانستیم از این منابع ۲ همت به کمیته امداد، ۲ همت به بهزیستی، ۲ همت به دانشگاه علوم پزشکی و ۲.۵ همت به دانشگاه های دولتی پرداخت کنیم.

مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مخالفت با تغییرات جدول شماره ۸ گفت: کمیسیون تلفیق بدون هماهنگی با اعضا، ۱۱ همت از بودجه اختصاص یافته به صندوق اوپک را برداشته و بین نهادهای دیگر پخش کرده که این کار اشتباهی است زیرا این مبلغ تعهد دولت بوده است.

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی هم در موافقت با تغییرات ایجاد شده در جدول شماره ۸ بودجه با اشاره به اینکه کمیسیون تلفیق جابجایی جزیی در این جدول اعمال کرده است، گفت: این صندوق سرمایه گذاری دارای چه عملکرد و منافعی برای ما بوده است؟ حتما دولت در کمیسیون تلفیق کارشناسی های لازم را انجام داده و کلیت جدول ۸ مشکل خاصی ایجاد نمی کند.

سرمایه ایران را در صندوق اوپک ۲.۱۱ دهم همت در نظر گرفتیم/حذف این مبلغ حق رای‌گیری را از ما می‌گیرد

داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در مخالفت با تغییرات ایجاد شده در جدول شماره ۸ لایحه بودجه بیان داشت: دو تغییر در جدول شماره ۸ انجام شده که دولت با این تغییر موافق نیست. ردیف مربوط به افزایش سرمایه و تعهدات سرمایه ای جمهوری اسلامی ایران در صندوق اوپک که ۲.۱۱ دهم همت منابع گذاشتیم کمیسیون تلفیق این مبلغ را حذف کرده است.

وی تصریح کرد: ما در سازمان بین المللی عضو هستیم و تصمیماتی گرفته می شود که ما حق رای داریم، اگر سرمایه را افزایش ندهیم حق رای را از دست می دهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان داشت: ایران در صندوق اوپک حضور و تاثیر دارد حذف این ردیف یعنی اینکه بخشی از تعهدات بین المللی خود را  در سال جاری انجام نخواهیم داد از این رو از مجلس درخواست می شود این ردیف را برگرداند تا ما بتوانیم تعهدات خود را پرداخت کنیم زیرا بی توجهی به این موضوع، به حیثیت کشور در مجامع بین المللی آسیب می زند.

وی افزود: مورد دیگر بازپرداخت تسهیلات دریافتی از صندوق توسعه ملی است همان طور که در شرایطی مجبور می شویم از این صندوق تسهیلات بگیریم  در سال جاری هم ۱۰ همت برای بازپرداخت پیش بینی کردیم و این دو تعهد در این جدول حذف شده است که با این تغییرات مخالف هستیم.

محمدباقر قالیباف در توضیح این موضوع بیان داشت: پیشنهاد این است که ما می توانیم دو ردیف را برای دولت حفظ کنیم چون ۲۱ همت در جدول ۷ تصویب شده است و نمی توان کاری کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: باید دو ردیف در این جدول برای دولت بگذاریم که اگر منابع دیگری داشت بتواند به تعهدات بین المللی خود عمل کند.

به گزارش ایرنا، در ادامه این جدول به رای گذاشته شد و نتوانست رای لازم را کسب کن  و به دستور قالیباف برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha