۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۲۶
کد خبر: 85460329
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزون‌ بر ۱۳۰ هزار هکتار از مراتع تربت‌حیدریه ممیزی شد

تربت حیدریه - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تربت‌حیدریه گفت: طرح ممیزی مراتع شهرستان تربت حیدریه در ۵۱ «سامان عرفی» به مساحت ۱۳۰ هزار و ۷۹۹ هکتار اجرا شد.

به گزارش ایرنا و به نقل از اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تربت حیدریه، علیرضا قادری روز دوشنبه افزود: اجرای این طرح منجر به شناسایی یک هزار و ۸۵۴ دامدار صاحب حق با ۸۰ هزار و ۲۳۹ واحد دام مجاز و کنترل و مدیریت بر چرای دام در عرصه مورد اشاره است.

وی ادامه داد: طرح ممیزی مراتع با هدف حفظ پوشش گیاهی و بهره برداری اصولی از ظرفیت مراتع، کنترل و مدیریت چرای دام انجام شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تربت حیدریه گفت: محل زندگی مرتع دار در اصطلاح سامان عرفی نام دارد و محدوده معینی از عرصه‌های منابع طبیعی است که به طور عرفی توسط یک یا چند مرتع دار مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

مساحت شهرستان تربت حیدریه افزون‌ بر ۳۷۹ هزار هکتار است که ۲۵۵ هزار و ۴۵۱ هکتار آن اراضی ملی بوده که ۷۰ درصد از مساحت کل شهرستان را شامل می‌شود.

از این سطح به تفکیک؛ ۴۴۷ هکتار بیشه زار و درختچه زار،۱۰۷ هکتار مراتع خوب و متراکم، ۵۸ هزار و ۷۸۹ هکتار مراتع متوسط و ۱۶۵ هزار و ۲۳۵ هکتار مراتع کم تراکم و فقیر است.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

پس از ملی شدن جنگل‌ها و مراتع در سال، ۱۳۴۱ «ممیزی مرتع» یا به عبارت دیگر «شناسایی بهره برداران ذیحق و تعیین ظرفیت چرای مراتع» از نخستین اقداماتی بود که باید انجام می‌شد.

بنای قانونی ممیزی مراتع، تبصره یک ماده سه قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع مصوب ۳۰ مردادماه ۱۳۴۶ است.

ممیزی مرتع یعنی شناسایی بهره برداران واقعی دارای حق استفاده از مراتع، به منظور صدور پروانه چرا ، همراه با تعیین ضوابط و شرایط بهره برداری اصولی بر اساس شرایط منطقه و وضعیت پوشش گیاهی مرتع است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha