۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۰:۳۰
کد خبرنگار: 1385
کد خبر: 85460142
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

لایحه جنجالی پارلمان گرجستان بار دیگر هزاران معترض را به خیابان‌ها کشاند

تهران- ایرنا- هزاران نفر از مردم گرجستان روز یکشنبه بار دیگر در تفلیس علیه لایحه جنجالی «شفافیت نفوذ خارجی» تظاهرات کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، حدود ۱۰ هزار گرجی در حالی که پرچم‌های گرجستان و اتحادیه اروپا را در دست داشتند، در میدان جمهوری تلفیس تجمع کردند.

حدود صد حزب اپوزیسیون و گروه حقوق بشری گرجستان خواستار برگزاری این تجمع شده و در بیانیه‌ای اعلام کردند: مقام‌هایی که این قانون روسی را معرفی کرده‌اند، از چارچوب قانون اساسی عدول کرده و رویکرد کشور را تغییر داده و به اراده تزلزل‌ناپذیر مردم خیانت کرده‌اند.

معترضان این لایحه را بازتابی از یک قانون مشابه روسی می‌دانند و در تظاهرات خود شعار می‌دادند: نه به قانون روسی.

این لایحه جنجالی سال گذشته با نام «عامل نفوذ خارجی» پیشنهاد شده بود و بعدا به «شفافیت نفوذ خارجی» تغییر نام یافت.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، «عامل خارجی» یک اصلاح مربوط به اتحاد جماهیر شوروی سابق است و چنین افرادی خائن یا دشمن کشور شناخته می‌شوند.

اگر این لایحه در پارلمان گرجستان تصویب شود سازمان‌های مردم‌نهاد و رسانه‌هایی که بیش از ۲۰ درصد بودجه خود را از خارج از کشور دریافت می‌کنند، عامل یا عنصر خارجی شناخته می‌شوند.

قرار است که پارلمان گرجستان روز سه‌شنبه بار دیگر این لایحه را بررسی کند. معترضان خواستار برگزاری تظاهراتی جدید همزمان با جلسه پارلمان شده‌اند.

معترضان می‌گویند که این لایحه تلاش گرجستان برای پیوستن به اتحادیه اروپا را تضعیف می‌کند. اتحادیه اروپا خواستار عدم تصویب این لایحه شده و اعلام کرده است که لایحه نفوذ خارجی با اصلاحات دموکراتیکی که به منظور پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپا لازم است، تضاد دارد.

شارل میشل رئیس شورای اروپا هشدار داده است که این لایحه «گرجستان را از اتحادیه اروپا دورتر می‌کند.»

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha