تسهیل ازدواج با طرح وصال شیرین/ خانواده‌ها هزینه سنگین به جوانان تحمیل نکنند

تهران - ایرنا - مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه بیشترین هزینه های مربوط به مراسم ازدواج ناشی از تمایل خانواده‌ها برای برگزاری یک مراسم تجملاتی بوده و به جوانان تحمیل می‌شود، گفت: مهم ترین هدف طرح وصال شیرین تسهیل ازدواج جوانان است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین مهدی متقی‌فر روز دوشنبه در نشست تشریح طرح «وصال شیرین» موضوع ازدواج جوانان را فراجناحی و فراحزبی توصیف کرد و گفت:‌ برخی موضوعات در کشور فراجناحی است که ازدواج و به خصوص ازدواج جوانان یکی از این موارد است.

وی با بیان اینکه در موضوع ازدواج عوامل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دخیل است، افزود: باید تلاش شود بُعد اقتصادی آن که یکی از ابعاد سخت آن نیز محسوب می شود، با کمک تمام ظرفیت اجتماعی به خصوص خیرین تسهیل شود.

متقی‌فر افزود: در ابعاد اقتصادی ازدواج جوانان باید اقدامات موثری در سراسر کشور و استان‌های مختلف انجام شد اما یکی از ضعف‌های آن بهره مندی از خدمات ازدواج با بهترین هزینه در سکوی مناسب در دسترس و آگاهی جوانان نبود.

وی با بیان اینکه امروز این بستر و سکو ایجاد شده است، افزود: امروز جوانان در حوزه خدمات امر ازدواج به همه نیازهای خود دسترسی دارند. علاوه بر این در طرح وصال شیرین ارائه خدمات فاقد انتفاع است و تمامی خدمات برای مجموعه‌ها با کمترین هزینه خواهد بود.

این مسئول در وزارت ورزش و جوانان ماهیت این طرح را معرفی خدمات کم هزینه به جوانان در آستانه ازدواج دانست و گفت: طرح وصال شیرین رقیبی برای کانون ازدواج آسان نیست و تمامی خدمات از طریق شبکه ازدواج و کانون ازدواج ارائه می‌شود.

متقی فر با بیان اینکه فقط هزینه ها از طریق دولت پرداخت‌ می شود، تاکید کرد: دولت برای به حداقل رساندن هزینه به طور جدی وارد میدان شده است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: ماهیت این طرح علاوه بر کاهش هزینه تکلیف دیگری دارد و آن هم ایجاد باور ازدواج آسان و به دور از تجملات است که بار سنگینی برای تشکیل خانواده به جوانان تحمیل می کند.

متقی‌فر ایجاد فرهنگ ارزان‌سازی ازدواج را هدف اصلی طرح وصال شیرین دانست و افزود: امروز مهم‌ترین مانع تشکیل خانواده و ازدواج جوانان تحمیل هزینه سنگین مراسم ازدواج است.

وی یادآور شد: این هزینه های سنگین بیشتر از سوی خانواده‌ها به جوانان تحمیل می‌شود و خود جوانان از مساله ناراضی هستند.

به گفته متقی‌فر، امروز جوانان ثابت قدم در ازدواج ارزان هستند و از جلوگیری ریخت و پاش استقبال می‌کنند. علاوه بر این امروز جوانان اولویت هزینه خود را به شریک زندگی خود می دهند تا برگزاری مراسم‌های پر خرج، بنابراین آنچه باید تغییر کند نگاه خانواده‌ها برای ممانعت از برگزاری مراسمات پر خرج و هزینه است.

به گزارش ایرنا، طرح «وصال شیرین» با هدف ارزان کردن ازدواج از سوی وزارت ورزش و جوانان طراحی شده و قرار است در هفته ازدواج رونمایی شود؛ اول تا هفتم ذی الحجه (۳۰ خرداد ماه لغایت ۴ تیر ماه سال جاری) هفته ازدواج نامیده می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha