حال بهاری مردم کرمان در جشن «تندرستون»

۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۰:۱۴
کد خبر: 85460014
حال بهاری مردم کرمان در جشن «تندرستون»

کرمان - ایرنا - آیین باستانی جشن تندرستون با حضور خانواده‌ها و شهروندان کرمانی عصر امروز (یکشنبه)، در بوستان پدر شهر کرمان برگزار شد.

به گزارش ایرنا، ۴۰ روز پس از پهن شدن سفره بهار، مردم شهر کرمان در دامنه کوه شیوشگان گرد هم جمع می شوند تا جشنی کهن را برپا کنند که نظیر آن در هیچ جای دیگر دیده نمی شود.

آیین تندرستون پیش از اینکه یک جشن و مراسم باشد، معنا و مفهوم خاصی را در خود دارد، افرادی که به این جشن می آیند هر کدام با هدف خاصی و بهره گرفتن از طراوت طبیعت بهاری در تندرستون حاضر می شوند.

کوه شیوشگان در قدیم محل برگزاری جشن تندرستون در باورهای مردم کرمان حائز اهمیت بوده است.

حال بهاری مردم کرمان در جش «تندرستون»
بریدن چادر در جشن تندرستون

آنچه جشن تندرستون را به یک آیین زیبا و خودمانی تبدیل می کند، حضور گرم و بی تکلف مردم خونگرم و مهربان کرمان است و هر کس در بساط خود هر چه دارد با دیگران شریک می شود و اغلب افراد به پختن آش رشته می پردازند و خوراکی های سنتی مثل کماچ سهن، قوتو، میوه و سایر خوردنی ها را در سفره خود می گذارند.

دعا برای گشایش گره ها با روشن کردن شمع و سوزاندن اسپند و زاغ در جشن تندرستون مرسوم است و برخی افراد به میمنت این روز در این محل به اصطلاح چادر برای بانوان می برند و می دوزند.

افراد در پایان روز چهلم پس از نوروز، پس از برگزاری آیین ها و مراسم های جشن تندرستون با امید اینکه روزهایی پر از سلامتی و برکت در پیش باشد، با حالی خوش و بهاری محل را ترک می کنند.

محل برگزاری جشن تندرستان اکنون در پارک پدر انتهای خیابان شهدا یا همان زریسف در نزدیکی قلعه دختر و قلعه اردشیر و دامنه کوه شیوشگان است.

کوه شیوشگان در شرق شهر کرمان واقع شده و قدمت ناحیه دستکند این کوه به ۱۲ هزار سال قبل بر می‌گردد که «شیوشگان» نام باستانی و امروزی این کوه و یکی از چشم‌گیرترین آثار تاریخی و گردشگری این شهر است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha