۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۱۱
کد خبرنگار: 1052
کد خبر: 85459361
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مهاجرت معکوس روستاییان با اجرای عملیات آبخیزداری در جنوب ری

شهرری - ایرنا - معاون آبخیزداری مدیرکل منابع طبیعی استان تهران از اجرای عملیات آبخیزداری در جنوب آراد (بخش فشافویه) شهرستان ری خبر داد و اعلام کرد: این عملیات باعث تامین آب کشاورزان و مهاجرت معکوس اهالی روستاهای این منطقه به زادگاهشان شده است.

به گزارش ایرنا از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران؛ محمد نصرتی روز یکشنبه در این باره گفت: منطقه جنوب آراد به مساحت حدود ۹ هزار و ۲۸۸ هکتاردر بخش فشافویه از شهرستان ری،استان تهران قرار دارد که ازشمال به رودخانه کرج ازغرب به شهرک صنعتی شمس آباد منتهی شده و مهمترین مناطق مسکونی در منطقه جنوب آراد روستاهای کلین و خانلق و بخشی از اراضی روستای زیوان است.

وی اظهار داشت: ساخت چهاربند بر روی بستر رودخانه کرج در حوزه آبخیز جنوب آراد با حجم خاکبرداری ۱۳ هزار مترمکعب موجب مهار سیلاب، ذخیره یک میلیون‌ مترمکعب آب و تقویت منابع زیرزمینی منطقه می‌شود و در فصل زراعت آب کشاورزی منطقه را تأمین می‌کند و همین امر در محدوده مورد نظر سبب مهاجرت معکوس اهالی منطقه شده و روستاهای خالی از سکنه به زادگاه خود برگشته اند.

این مسئول با بیان اینکه ارائه برنامه های اصلاحی جهت غلبه بر مشکلات جنوب آراد و پاسخگویی به نیازها است، خاطرنشان کرد: برنامه های مذکور در چارچوب نظریه توسعه پایدار تنظیم گردیده و احیای منابع طبیعی و بهبود وضعیت معیشتی مردم حوزه را هدف قرار داده است.

وی افزود: از سال ۱۳۷۵تا ۱۳۹۸تعداد ۱۲ بند آبخیزداری با مشارکت اهالی منطقه از جمله اهالی روستاهای خانلق، ابراهیم آباد اشتازان، کوشک، حصارچوپان، علی آباد و کیقباد شروع به اجرا شد و بیشترین حجم پروژه در سال ۱۳۸۷ اجرا و به بهره برداری رسید که در سال های اخیر اقدام به مرمت این بندها شده است.

نصرتی ادامه داد: در سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۳۹۹ کل عملیات به صورت حدودی شامل پنج هزا مترمکعب بتن، ۱۵ هزار متر مکعب سنگی ملاتی، ۳۰۰۰ متر مکعب گابیون، ۱۰ هزار متر مکعب خشکه چین و یک میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی بوده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران یادآور شد: در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۵ هزار و ۴۲۱میلیون ریال به حجم ۷۴۸ مترمکعب عملیات سنگی گابیونی و نهالکاری آتریپلکس ۳۳ هکتار انجام شده و در سال ۱۴۰۲ از محل اعتبارات استانی به منظور حفاظت خاک و پیشگیری از فرسایش با مبلغ ۱۳ میلیارد و ۹۷۶ میلیون و ۹۷۶ هزار و ۶۲۵ ریال به حجم ۳۰۰ متر مکعب عملیات سنگی گابیونی و عملیات خشکه چین به حجم ۶۱۰ متر مکعب و عملیات خاکی به حجم ۷۴۵۰ مترمکعب در حال اجرا است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha