۸۰ درصد سیلاب‌های فریدونشهر اصفهان مهار شد

اصفهان- ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فریدونشهر گفت: ۸۰ درصد سیلاب‌های فصلی و روان‌آب‌های این شهرستان با اجرای طرح‌های آبخیزداری مهار شده است.

به گزارش ایرنا، اقلیم شهرستان فریدونشهر زمستان‌های پر برف، بهار پر بارش و تابستان های خنک است. بارش های همرفتی در این منطقه کوهستانی هر سال رخدادهایی مانند سیلاب های فصلی و روان‌آب‌های متعدد را به‌دنبال دارد.

علی رحیمی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پیش از این، حجم بارش‌ها به‌صورت سیلاب و روان‌آب از منطقه خارج می‌شد که به اراضی کشاورزی و مراتع طبیعی خسارت وارد می‌کرد.

وی ادامه داد: بخش مهمی از روان‌آب‌ها در زمان حاضر با احداث بیش از ۵۰۰ سازه آبخیزداری در سال های اخیر در این شهرستان، ذخیره و سیلاب‌ها نیز هدایت می‌شود.

رحیمی گفت: سازه‌های آبخیزداری شامل بندهای خاکی، سنگی ملاتی و گابیونی در افزایش نفوذپذیری آب به سفره‌های زیرزمینی و کاهش خسارت سیلاب‌های فصلی این منطقه تاثیر داشته است.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۸۰ میلیارد ریال اعتبار در ۲ سال گذشته برای استمرار این طرح‌ها در فریدونشهر تخصیص یافت که در حوزه های آبخیزداری پلاسجان، پشتکوه، قلعه سرخ و میدانک هزینه شده است.

به گزارش ایرنا، فریدونشهر با جمعیت افزون بر ۳۵ هزار نفر در ۱۸۰ کیلومتری غرب اصفهان یکی از سرشاخه‌های برخی از سدهای کشور (مانند زاینده‌رود، کارون و دز) است که اجرای طرح‌های آبخیزداری از ورود و انباشت رسوبات به آنها جلوگیری می‌کند.

به گفته مسوولان، میانگین بارش سالانه در این منطقه بیش از ۵۵۰ میلی‌متر است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha