رقابت کشورها در سرزمین الماس/ راهبرد دولت گسترش روابط با آفریقاست

تهران- ایرنا- رییس گروه دوستی اتیوپی و زیمبابوه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشورها برای گسترش روابط با آفریقا به عنوان دارنده ۳۰ درصد ذخایر طبیعی جهان در حال رقابت هستند، گفت: سرزمین الماس (آفریقا) از ظرفیت ویژه برای کشورهای مستقل برخوردار است که به درستی دولت سیزدهم این ظرفیت را احصا کرد.

اقبال شاکری در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم با آفریقا گفت: عملیات وعده صادق، جمهوری اسلامی را نزد افکار عمومی جهان از چنان توانمندی و اقتداری برخوردار کرد که من بعد برنامه‌های ایران اسلامی در جوامع بین الملل اعتبار بالاتری خواهد داشت.

رییس گروه دوستی اتیوپی و زیمبابوه در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت سیزدهم از ابتدای آغاز به کار رویکرد گسترش روابط با همسایگان، کشورهای آسیایی، آمریکای لاتین و آفریقا را در اولویت قرار داد و در ماه های اخیر این سیاست شتاب بیشتری گرفت تا آنجا که به تازگی رئیس‌جمهور در سفر به سریلانکا نیروگاه برق آبی ساخته دست متخصصان ایرانی را افتتاح کرد.

شاکری با اشاره بر باور و اعتماد کشورها به استقلال و توانایی‌ جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: کشورهای جهان می‌دانند که ایران اسلامی با اتکا به توانمندی‌های داخلی توانسته همه ظرفیت‌ها را فعال کند به نحوی که بدون اتکا به کشورهای استعماری بتواند در علوم مختلف به پیشرفت برسد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی موانع بر سر گسترش روابط ایران و آفریقا گفت: دولت سیزدهم برخی از موانع گسترش روابط در حوزه‌های انرژی، حمل و نقل هوایی و دریایی و انتقالات مالی با کشورهای آفریقایی را شناسایی و احصاء کرده و برای رفع آنها گام‌های مهمی برداشته است.

شاکری ادامه داد: جمهوری اسلامی برخلاف غرب به دنبال چپاول آفریقا نیست بلکه در روابط خود با همه کشورها به ویژه کشورهای آفریقا منافع متقابل را پیگیری می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قاره آفریقا با برخورداری از ۳۰ درصد ذخایر طبیعی جهان از جمله طلا، کروم و پلاتین در دولت گذشته برای صادرات و واردات نادیده گرفته شد. آفریقا با دارا بودن از بزرگترین منطقه تجارت قاره‌ای متشکل از ۵۵ کشور، حضور در گروه ۲۰ و مشترکات متعدد سیاسی و فرهنگی به ویژه مبارزه با سلطه جویی، از ظرفیت ویژه برای کشورهای مستقل از جمله جمهوری اسلامی ایران برخوردار است که به درستی دولت سیزدهم این ظرفیت را احصاء کرد.

وی با اشاره به استقبال کشورهای آفریقایی از محصولات شرکت‌های دانش بنیان ایرانی یادآور شد: ارتباط ایران اسلامی با کشورهای آفریقایی، راهبردی و بر اساس منافع متقابل جمعی است و برگزاری دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا در تهران موید این قضیه است.

شاکری گفت: کشورهای جهان هم به عنوان رقیب ایران در حال گسترش روابط با کشورهای آفریقایی هستند. بنابراین برای بهبود روابط با آفریقا باید وقت را غنیمت شمرد و مسوولان کشور از همه ظرفیت‌های و دیپلماسی موجود برای تقویت روابط با کشورهای آفریقایی زودتر از رقبا اقدام کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha